• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

För lång och trogen tjänst...

Obian

Breitling
Tänker lite som andra här. Klockan har ett affektionsvärde, men om du ändå har roligare klockor att ge vidare till barn o.s.v kanske Kitchen Aid är det bättre valet. :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag skulle ta kitchenaiden (de är kalasbra) och besparat arvingarna klockan...grejer som man varken vill använda eller sälja är ju helt meningslösa!

Min mormors hushållsassistent från 50-talet har för övrigt använts av ytterligare två generationer och nått visst affektionsvärde.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Ta klockan för bövelen. Visst är den kanske inte jätterolig men tradition är tradition. Kitchen-aid är en fluga som ni dessutom kan köpa när som helst!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Vill bara inflika att det inte är av snålhet eller för att nedvärdera en persons insats som jobbat länge som gör att företagen inte ger något finare/dyrare.
Har med skatteregler att göra.
Gåvor vid tex. 25 års anställning eller 50 årsdag får kosta max 15.000kr inkl. moms. Om gåvan överstiger 15.000kr, om så med bara 1kr, så beskattas gåvan från första kronan.
Inte bara för företaget utan också för den anställde.
Då kan det inte vara roligt att få en klocka, smycke eller torktumlare man kanske inte vill ha för tex. 40.000kr och det dras 20.000kr i extra skatt på nästa lönespec.. (Beroende på skattesats)
Kände att jag var tvunget att skriva något då jag varit i andra änden (givare) och det kan bli så fel som flera skrivit i denna tråd, slag i ansiktet osv. om man inte känner till detta.

Nymans har till och med en egen sida med modeller för just detta ändamål:
http://www.nymansur.com/sortiment/foretagsforsaljning
Du kanske kan fråga om du får välja någon av modellerna de erbjuder?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vill bara inflika att det inte är av snålhet eller för att nedvärdera en persons insats som jobbat länge som gör att företagen inte ger något finare/dyrare. Har med skatteregler att göra. Gåvor vid tex. 25 års anställning eller 50 årsdag får kosta max 15.000kr inkl. moms. Om gåvan överstiger 15.000kr, om så med bara 1kr, så beskattas gåvan från första kronan. Inte bara för företaget utan också för den anställde.
Förstår det men tycker ändå att de gåvor som erbjuds för 25 års slit är usla. Förr, med andra skatteregler, var det nog mer berättigat än vad det är idag.

Sen kan man ju faktiskt ge dyrare saker och ta hela kostnaden själv som företag. Det beror väl på vad man anser att en anställd är värd och hur många anställda man har.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ringde HR och sa att är intresserad av en klocka om jag kan välja en annan modell. Dom sa att dom gjort upphandling av dessa två och att det inte är möjligt. Tyckte att jag kunde få presentkort på summan den kostar i affären dom köper av men dom sa att det är inte ok enligt skattereglerna. Men detta stämmer ju bara om presentkortet är möjligt att omvandla till pengar. Visst, ett icke personligt presentkort går ju i teorin att t ex kränga här på KS men ett sånt bör väl gå att göra personligt. Ja, som väntat kommer jag ingen vart med detta. Nä, klockan är för liten och anonym så det får nog bli något annat. Hade det varit en roligare modell på 38mm så kanske. Tackar alla här för visat intresse!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår det men tycker ändå att de gåvor som erbjuds för 25 års slit är usla. Förr, med andra skatteregler, var det nog mer berättigat än vad det är idag.

Sen kan man ju faktiskt ge dyrare saker och ta hela kostnaden själv som företag. Det beror väl på vad man anser att en anställd är värd och hur många anställda man har.

Märkligt sätt att resonera. Oftast har man väl fått marknadsmässig lön och förmåner för sitt arbete. Om man anser sig själv varit underbetald i 25 år bör man ha bytt jobb eller förhandlat om sin lön. En gåva efter 25 år är väl snarare en traditionell markering än ett avgångsvederlag...det är snarare generöst av en arbetsgivare att ge en gåva, även om den 'bara' kostar 10k...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ringde HR och sa att är intresserad av en klocka om jag kan välja en annan modell. Dom sa att dom gjort upphandling av dessa två och att det inte är möjligt. Tyckte att jag kunde få presentkort på summan den kostar i affären dom köper av men dom sa att det är inte ok enligt skattereglerna. Men detta stämmer ju bara om presentkortet är möjligt att omvandla till pengar. Visst, ett icke personligt presentkort går ju i teorin att t ex kränga här på KS men ett sånt bör väl gå att göra personligt. Ja, som väntat kommer jag ingen vart med detta. Nä, klockan är för liten och anonym så det får nog bli något annat. Hade det varit en roligare modell på 38mm så kanske. Tackar alla här för visat intresse!
Ta köksmaskinen! Korv, glass, bakning är mkt roligare än en gubbklocka.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Märkligt sätt att resonera. Oftast har man väl fått marknadsmässig lön och förmåner för sitt arbete. Om man anser sig själv varit underbetald i 25 år bör man ha bytt jobb eller förhandlat om sin lön. En gåva efter 25 år är väl snarare en traditionell markering än ett avgångsvederlag...det är snarare generöst av en arbetsgivare att ge en gåva, även om den 'bara' kostar 10k...
Det är ju precis det jag menar. Det har gått ifrån att vara något fint och värdefullt till att bli något slentrianmässigt.

Det där om underbetalad kan du ju dra för sjuksköterskor, poliser, lärare mfl ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju precis det jag menar. Det har gått ifrån att vara något fint och värdefullt till att bli något slentrianmässigt.

Det där om underbetalad kan du ju dra för sjuksköterskor, poliser, lärare mfl ;)

Hur är en gåva för 10k 'slentrianmässig'?

Lärare, sjuksköterskor och poliser får mig veterligen inte guldklockor för 10k, så de är inte så relevanta för resonemanget.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hur är en gåva för 10k 'slentrianmässig'?
Om du jämför med gåvornas värde för, säg 30 år sedan, så är summan i förhållande till månadslönen mycket mycket lägre idag.

Lärare, sjuksköterskor och poliser får mig veterligen inte guldklockor för 10k, så de är inte så relevanta för resonemanget.
Du skrev att om man ansågs sig underbetald skulle man ha bytt jobb eller förhandlat om sin lön. Det är lite svårt om man befinner sig i ett låglöneyrke. Men visst, de får kanske ingen present alls...
 
Senast ändrad:

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du jämför med gåvornas värde för, säg 30 år sedan, så är summan i förhållande till månadslönen mycket mycket lägre idag.

Du skrev att om man ansågs sig underbetald skulle man ha bytt jobb eller förhandlat om sin lön. Det är lite svårt om man befinner sig i ett låglöneyrke.

Angående gåvans värde så får du gärna ge lite empiriska fakta som backar det du säger. Och i sak spelar det ingen roll, det är en GÅVA. En present. Något man får för att uppmärksammas och firas. Inte en löneförmån eller betalning för utfört arbete.

Och yes. Gillar man inte sitt jobb kan man byta jobb. Även i låglöneyrken. Man är inte mindre kapabel bara för att man har ett sk låglöneyrke. För diskussionens skull tycker jag inte heller att just det det är så relevant eftersom det knappast delas ut klockor för 10k till den gruppen arbetstagare.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hur är en gåva för 10k 'slentrianmässig'?

Lärare, sjuksköterskor och poliser får mig veterligen inte guldklockor för 10k, så de är inte så relevanta för resonemanget.
Spelar väl egentligen ingen större roll för diskussionen, men som polis kan man efter 30 års tjänst få en likadan guldklocka som TS visat, alternativt medalj eller de andra prylarna som nämnts. Samma inom försvaret.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spelar väl egentligen ingen större roll för diskussionen, men som polis kan man efter 30 års tjänst få en likadan guldklocka som TS visat, alternativt medalj eller de andra prylarna som nämnts. Samma inom försvaret.

Mycket möjligt. Men det är knappast en present efter 30 år som var själva anledningen till att man blivit polis. ;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Även inom vården delas motsvarande presenter ut, en av farsans syrror hämtade precis ut en Frederique Constant i motsvarande prisklass från sin arbetsgivare.
Gällande Sjuksyster som låglöneyrke har mina vänner A & K lyckats med konststycket att förhandla upp sin lön med ca 7% om året de senaste 5 åren genom att helt enkelt rösta med fötterna och själva söka nya jobb inom samma region (Stockholm). Min bekanta H har samtidigt valt att acceptera en ingångslön på 22k och en löneutveckling som är kass genom att stanna kvar hos sin första arbetsgivare.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hur kan man ens resonera att man vill ha en jävla köksmaskin istället för en klocka? (även om den kanske är lite liten och inte faller hundra i smaken). :D

En klocka med gravyr är ju ett minne för livet som ofta går i arv. Jag har precis skickat iväg farfars gamla 35mm guldklocka på service som jag kommer bära med stolthet sen. Hade inte varit så intresserad av att plocka fram hans gamla köksredskap...
 
Topp