• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Företag som annonser på köp/sälj

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Detta har säkert varit uppe tidigare men om inte är det lika bra att lyfta ämnet.
Har noterat att vi har flertalet företag som lägger ut annonser i köp/sälj. Alltid kul med mycket att välja på men när vi främst har annonsörer som erbjuder sig att skicka klockor från exempelvis Finland, Danmark och nu Italien.
Jag gillar forumets köp/sälj av den anledningen att det är schyssta priser och raka puckar mellan forumets medlemmar. Att behöva scrolla igenom 10 annonser från företag för att sedan hitta en annons man faktiskt är intresserad av.

Mitt förslag är att företag får en egen flik att annonsera i och att vi forum medlemmar en annan. På så sätt blir det mycket lättare att förstå vem man har att göra med. Alternativt ett filter.

Det här är ett utmärkt exempel på en annons som är helt ointressant. För högt pris, slarvigt skriven, fel klockmodell osv osv.
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-ref-116710blnr.34049/

Om någon inte håller med är det bara säga till.

//Svanis
 

Limpas

Cartier
Det lättaste/bästa är antagligen att sätta de företag man stör sig på på ignorelistan, något jag antagligen kommer göra nu när jag blev påmind om att man kan göra så. Kan bli lite rörigt med kategoriseringar också, om man har en företagsavdelning så kanske man ska ha en OT-avdelning också osv.

Jag tycker inte att mängden företagsannonser är något större problem, men det är ju trist när företag uppenbarligen inte läst reglerna innan man postar 5 annonser utan returpolicy. I mitt tycke borde man nästan bli bannad från K&S om man gör så som företag. I det här fallet (VintageWatchItaly) har man ju t.o.m. fått en tillsägelse men ändå postat ny annons utan returpolicy. Inte ok enligt mig. Det blir liksom för mycket när annonserna både är på engelska, innehåller uppenbara fel och inte följer reglerna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Aldrig varit så nöjd som när någon påminde mig om ignore funktionen. :) Håller däremot med om kritiken, främst är det brist på bilder och osanningsenliga skickbedömningar dessa företag ägnar sig åt samt att bara länka till försäljningsanonsen på deras respektive hemsidor.

Tycker nog att man får skriva iordning en vettig annons om man ska lägga upp här, åtminstone när det räcker med en copy paste, annars blir det ju bara reklam för extern försäljning.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Ja detta är väl något för bland annat Spencer66 att bestämma kring, men visst är ibland vissa priser ganska salta. Men de flesta företag som annonserar känns seriösa med tydliga annonser.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Poängen med den här typen av köp och sälj är ju att man vill kunna göra schyssta affärer mellan klockintresserade i närområdet. Inte få klockan skickad från Italien...

Ignore är en lösning men den är inte speciellt bra. Företagsfilter/kategori vore mycket bättre. Där borde alla överprissatta natoband, verktyg och annat mög hamna också.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det stör inte mig nämnvärt så länge annonserna innehåller det de skall och inte bumpas för ofta.
Det som stör mig mer är alla annonser som inte innehåller korrekt information eller beskrivande bilder på objektet som säljs, eller på t ex en graverad baksida som nämns i texten.
Varför t ex nämna att baksidan är graverad, men inte visa hur det ser ut...förstår det inte!
 

fredrikb

Cartier
Ignore känns inte som ett bra alternativ, för visst kan det vara intressant att titta igenom även dessa annonser, de får gärna dyka upp när man söker på specifika modeller etc.

Problemet blir väl mängden. Regeln är att man får posta/bumpa 3 st annonser per dag. Eftersom dessa företag har ett lager av klockor kommer de naturligtvis vilja göra just detta, i princip varje dag. Om vi t ex har sex företag som är aktiva på forumet innebär detta 18 st nya annonser/bumps per dag. Det tränger snabbt undan det vanliga "flödet" av annonser, vilket är lite trist.

Däremot vill jag ge en eloge till ett par av de danska säljarna, som faktiskt ofta lägger upp klockor som är lite ovanligare eller kan ha ett särskilt intresse här på forumet. Då kan det också intressant även om prisnivån är ett snäpp högre än vad den varit annars.

Slutsatsen blir nog att det vore bra om man kunde filtrera på företags-/privatannonser precis som man kan filtrera på andra taggar. Då behövs heller inte en egen forum del i min mening (som annars vore alternativet).

Håller även med om att de som säljer remmar, verktyg, band etc också ska falla inom kategorin företag.

Bara mina 5 cent.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det stör inte mig nämnvärt så länge annonserna innehåller det de skall och inte bumpas för ofta.
Det som stör mig mer är alla annonser som inte innehåller korrekt information eller beskrivande bilder på objektet som säljs, eller på t ex en graverad baksida som nämns i texten.
Varför t ex nämna att baksidan är graverad, men inte visa hur det ser ut...förstår det inte!

Kanske för att man vill respektera personen bakom gravyren!? Bara en gissning så klart.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Detta har säkert varit uppe tidigare men om inte är det lika bra att lyfta ämnet.
Har noterat att vi har flertalet företag som lägger ut annonser i köp/sälj. Alltid kul med mycket att välja på men när vi främst har annonsörer som erbjuder sig att skicka klockor från exempelvis Finland, Danmark och nu Italien.
Jag gillar forumets köp/sälj av den anledningen att det är schyssta priser och raka puckar mellan forumets medlemmar. Att behöva scrolla igenom 10 annonser från företag för att sedan hitta en annons man faktiskt är intresserad av.

Mitt förslag är att företag får en egen flik att annonsera i och att vi forum medlemmar en annan. På så sätt blir det mycket lättare att förstå vem man har att göra med. Alternativt ett filter.

Det här är ett utmärkt exempel på en annons som är helt ointressant. För högt pris, slarvigt skriven, fel klockmodell osv osv.
https://klocksnack.se/threads/rolex-submariner-ref-116710blnr.34049/

Om någon inte håller med är det bara säga till.

//Svanis
Angående priset så ligger det ju ute en beg för 62 och denna nya begär han 65 för så i det förhållandet är det väl inget så mkt mer för en ny...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag förstår att det inte är möjligt men det skulle vara skönt om det fanns ett filter mot danska säljare.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Tycker det var ett grymt förslag. Man kanske någon gång vill se företagen och då har man alla på ignore....

Då kan vi medlemmar ha en del där det sker på "lika villkor" och en öppen. Alternativt en del för utländska företag?
 
Topp