• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring på klocka?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ledsen att säga det men du har tyvärr fel.

Du har fel. Sedan är procentsatser inte den hela sanningen iom att man gör en värdering vid olyckstillfället. Speciellt när det kommer till vintageur görs en bedömning på vad ersättningsvärdet är. Värderingsintyg behövs endast om du behöver sakförsäkring på något dyrare än 50', eller det maxbelopp försäkringsbolaget har satt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Snälla...du skrev ju själv "ledsen att säga det men du har fel"

Håller med om att ni bägge förmodligen fått olika villkor men skriver man att någon har fel får man väl räkna med svar på tal.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Nu ringde jag en tredje gång och fick samma svar som tidigare. Nåväl, om Trygg Hansa fungerar för er så är väl allt frid och fröjd.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Du har fel. Sedan är procentsatser inte den hela sanningen iom att man gör en värdering vid olyckstillfället. Speciellt när det kommer till vintageur görs en bedömning vad ersättningsvärdet är. Värderingsintyg behövs endast om du behöver sakförsäkring på något dyrare än 50', eller det maxbelopp försäkringsbolaget har satt.

Nej det har jag inte då jag fått samma svar tre gånger.
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Pratade med en herre på TH för några månader sedan, han intygade att de hade försäkring för tex klockor så som Porsan och Aurum också påtalar.. Jag forskade dock inte mer i det då jag för tillfället klarar mig på vanliga hemförsäkringen..
 

ErikGBG

Audemars
Vad händer om man ej har värderingsintyg. Inte så att jag har värderingsintyg för alla prylar i mitt hem. Om ens klocka blir stulen beräknas det då på inköpspriset eller har dom ngn speciell värderingsman på klockor?
Står säkert nånstans i tråden men så Mkt tjafs att jag ej orkar läsa allt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Försäkringsbolag är helt värdelösa på att vara entydiga, känns som deras affärside är att förvirra kunderna.

Jag blev ganska sur på Trygg Hansa då jag tyckte det var löjligt med ett avdrag på en Sub. Till saken hör att jag betalar ca 35 000 kr per år i premier till dem (bilförsäkringar). Jag blev faktiskt så irriterad att jag bytte bolag. Det var inte helt enkelt då jag betalar premien årsvis och således var tvungen att visa att jag inte längre behöver försäkringen (ett måste om du ska avsluta försäkringen i förtid).
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om man ej har värderingsintyg. Inte så att jag har värderingsintyg för alla prylar i mitt hem. Om ens klocka blir stulen beräknas det då på inköpspriset eller har dom ngn speciell värderingsman på klockor?
Står säkert nånstans i tråden men så Mkt tjafs att jag ej orkar läsa allt.

Jag har för mig att de går på marknadsvärde på liknande objekt..
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Okej, ska bli intressant o se hur TH gör framåt då jag antagligen kommer att försäkra en klocka hos de inom några månader..

Efter att ha tagit del av denna tråden verkar det som att det enda rätta är att antingen spela in samtalet med försäkringsbolaget eller få villkoren på papper.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Krävde dom värdering av alla dina dyrare föremål som omfattas av hemförsäkringen? Konstigt.om det endast gällde klockor kan man tycka.
Det gäller värdering på saker med högt värde typ klockor, smycken, konst. I övrigt uppskattar bolagen så länge det ryms inom ditt lösöre.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ok så värderingsintyg är inget krav bara bra o ha om man vill va säker på att få ut en viss summa?
Precis, försäkringsbolaget gör alltid sin värdering iaf, det är lättare att bevisa ett visst värde med intyg. I mitt fall gav tom försäkringsbolaget högre värde på ett objekt än vad jag hade på värderingsintyget, så det kan gå åt båda håll.
 
P

Philippe Stern

Guest
Kul catfight mellan @Porsan och @Guskleto ovan. Fick ni någon klarhet i ämnet? Gäller samma villkor för stöld och rån? Brukar skilja sig åt.
 
P

Philippe Stern

Guest
Kul och kul. Jag hade ringt och frågat och krävt ett skriftligt svar av FB för att vara säker på vad som gäller.
Ringde Trygg-Hansa just. Någon idiot där som svarade. Lät som han var 18 år och luktade kiss. Började snacka om räknesnurra och en försäkring per klocka. Kunde inget eller hade hört något om 1 000 kr per 100 000 kr. Blev så trött att jag bara la på mitt i samtalet.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ringde Trygg-Hansa just. Någon idiot där som svarade. Lät som han var 18 år och luktade kiss. Började snacka om räknesnurra och en försäkring per klocka. Kunde inget eller hade hört något om 1 000 kr per 100 000 kr. Blev så trött att jag bara la på mitt i samtalet.

Jag har löst problemet genom att glida runt med en fattigmans-Sub som ingen vill ha.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ringde Trygg-Hansa just. Någon idiot där som svarade. Lät som han var 18 år och luktade kiss. Började snacka om räknesnurra och en försäkring per klocka. Kunde inget eller hade hört något om 1 000 kr per 100 000 kr. Blev så trött att jag bara la på mitt i samtalet.
Dom har ändrat villkoren eller åtminstone höjt premierna sedan vår sk catfight, använder inte Trygg-Hansa längre så jag vet inte vad som gäller i dagsläget, vad jag dock vet är att jag 2014 i ett försäkringsärende hos TH fick utbetalt till fullvärde enligt vad jag tidigare beskrivit i tråden. Dom gjorde då även sin egen värdeing (samarbetade med Kaplans på den tiden) och för vissa objekt fick jag ut mer än det ursprungliga värderingsintyget.
 

Aelgen

Omega
Jag kör på IF som jag tycker har en prisvärd tilläggsförsäkring till min hemförsäkring. Inget värdeavdrag och kostar ca 1700/året för en klocka värderad till 100k.
Sen spökade IF något djävulskt förra året när min Datejust blev snodd och vägrade betala något då värderingsintyget bara var 4 veckor gammalt när det hände (hade ej box + cert, klockan var från typ 80'). Förstår att det ringer en del varningsklockor där men efter att jag skickat över bilder tagna 3 år bak i tiden för att visa att det verkligen var min klocka så gick de med på att betala ut.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
TH kräver oftast att man varit kund hos dem en längre tid för att få försäkra klockor förmånligt samt ha alla försäkringar samlade hos dem...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
WTF, vad rörigt med dessa försäkringar. Verkar helt sjukt. Jag nöjer mig med hemförsäkring med allrisk. Har dock inga klockor med värde över 20k.
 
Topp