• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försäkring

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Extremt stort tack för alla svar. Ni har hjälpt en hel del. Nu lite halv off topic; var gör man bäst värderingsintyg i gbg? Bergströms utför ej tyvärr. Någon aktionshall, någon som kan rekommendera?
Beso Ur har värderingsman men du ska ju lyckas få tag på dem också. Om klockan är under 3 år gammal så ärendet nyvärdet som brukar räknas.
 
Senast ändrad:

PlusWatch

Breitling
Besp Ur har värderingsman men du ska ju lyckas få tag på dem också. Om klockan är under 3 år gammal så ärendet nyvärdet som brukar räknas.
Yes men har ju inget originalkvitto för att styrka värdet på den ändå så lär ju få skaffa ett intyg. Mycket tacksam för alla svar!

Edit: Enda "riktiga" besiktningsmannen i Göteborg är alltså Christoffer Hedenbjörk, hittar ingen annan godkänd av Sveriges Handelskamrar. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yes men har ju inget originalkvitto för att styrka värdet på den ändå så lär ju få skaffa ett intyg. Mycket tacksam för alla svar!

Edit: Enda "riktiga" besiktningsmannen i Göteborg är alltså Christoffer Hedenbjörk, hittar ingen annan godkänd av Sveriges Handelskamrar. Rätta mig gärna om jag har fel!
Stavade fel i mitt inlägg ovan, Beso Ur skulle det stå. Vet inte vad han som arbetar där heter men han har varit besiktningsman tidigare i alla fall.
 

Emilarw

Breitling
Återkom gärna med hur det gick senare! Blev av med min på en restaurang för ett tag sedan, har skickat in ett ärende för två månader sedan och fortfarande inte fått något svar. De verkar vara hårda mot vissa om man har lite oflyt va?
 

PlusWatch

Breitling
Återkom gärna med hur det gick senare! Blev av med min på en restaurang för ett tag sedan, har skickat in ett ärende för två månader sedan och fortfarande inte fått något svar. De verkar vara hårda mot vissa om man har lite oflyt va?
Yes jag återkommer efteråt. Som tur är har ju inget hänt mig än utan tänker ifall något skulle hända så är man garderad. Vill inte falla offer för något av försäkringsbolagens kryphål. Testa ligg på dem lite, fråga vad som dröjer!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Alla försäkringsbolag måste göra någon form av bedömning kring dig som person. De vill ju inte teckna en försäkring som de går back på. De måste ställa sig frågan varför du inte kan visa upp ett kvitto på en nyköpt klocka.
 

PlusWatch

Breitling
Alla försäkringsbolag måste göra någon form av bedömning kring dig som person. De vill ju inte teckna en försäkring som de går back på. De måste ställa sig frågan varför du inte kan visa upp ett kvitto på en nyköpt klocka.
Precis. Plus att jag inte varit kund sen innan. Tips är att vara kund 1 år innan.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kanske OT men vad gör man om man blir rånad och har en klocka för över 100 000 kr på sig, vigselring etc ? samt att ens fru är med klocka, ringar, etc.
Får man 100 000 kr ? Det känns jävligt illa!!
Lär kolla upp detta i detalj, men någon som har koll eller förslag?
 

PlusWatch

Breitling
Kanske OT men vad gör man om man blir rånad och har en klocka för över 100 000 kr på sig, vigselring etc ? samt att ens fru är med klocka, ringar, etc.
Får man 100 000 kr ? Det känns jävligt illa!!
Lär kolla upp detta i detalj, men någon som har koll eller förslag?
Ja då får du max 100k på Länsförsäkringar. 80k på Folksam stor. Eventuellt mindre på andra bolag. Du måste ha specialförsäkring på specifika föremål annars som kostar 2k om året minst i tillägg per föremål.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Ja då får du max 100k på Länsförsäkringar. 80k på Folksam stor. Eventuellt mindre på andra bolag. Du måste ha specialförsäkring på specifika föremål annars som kostar 2k om året minst i tillägg per föremål.
Det gäller att man inte tar saker för givet och kollar upp sina försäkringar! Hemskt nog att bli bestulen...
vet vad jag ska kolla upp nu i alla fall!
 

Bonumm

Panerai
Fick pris på ca 17k att försäkra klockor för ett sammanlagt värde utav 740k. Får betala knappa 10k för den dyraste på ca 400k. Kan man säga något om dessa priser? Detta är IF:s specialförsäkring vi pratar om.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fick pris på ca 17k att försäkra klockor för ett sammanlagt värde utav 740k. Får betala knappa 10k för den dyraste på ca 400k. Kan man säga något om dessa priser? Detta är IF:s specialförsäkring vi pratar om.
Bästa är nog att kolla runt med FB eftersom det kan vara olika individuella förutsättningar som styr premien.
 
Behöver du specialförsäkring på alla klockorna? Det vill säga täcker din hemförsäkringen värdet på några av dem bortsett då från den som avviker stort? Tänker då mer på om du blir rånad på stan med en klocka på armen än inbrott hemma. Klokast kanske är att inte förvara så dyra klockor i hemmet. Förvara dem på annat sätt. Vid rån i hemmet och hot så lär klockorna åka fram rätt omgående. Finns de inte i hemmet så kan de kamma sig.

Jag tycker det är vansinniga nivåer på specialförsäkringar av lösören. Skulle inte betala 17k för att försäkra klockor årligen. Då är det bättre att hålla en oerhört låg profil där man inte skyltar med vad man äger. Det är nog det allra säkraste. Man kan inte försäkra sig mot allt i livet.
 

Bonumm

Panerai
Klockor upp till 80k täcker hemförsäkringen, så klockor under 80k har jag ingen specialförsäkring på. Dessa är för 120k, 220k och 400k. Håller väldigt låg profil på alla sociala medier och privat. Men har ju ingen lust att ha klockor i bankfack. De ska ju användas tycker jag.
 

joca

Patek
2-Faktor
Klockor upp till 80k täcker hemförsäkringen, så klockor under 80k har jag ingen specialförsäkring på. Dessa är för 120k, 220k och 400k. Håller väldigt låg profil på alla sociala medier och privat. Men har ju ingen lust att ha klockor i bankfack. De ska ju användas tycker jag.
Jag fick samma premie hos Folksam och IF. 2% av värdet.
 
Topp