• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslitning

bobba

Basic
Hur ska man tänka i övervägandet mellan nytt och föråldrat?
Jag har exempelvis i åtanke att köpa en Omega seamaster. Jag är mer intresserad av de som är 10-20 år gamla men vad ska man egentligen räkna som nackdelar, vad är en klockas livslängd och hur viktig är servicen i denna ekvation?

Håller klockan tiden är de bara att tuta och köra. Service behövs på alla, oavsett ålder.
Förstår inte riktigt din frågeställning?

Köper du en 20 år gammal klocka som aldrig varit, enligt reglerna, servad, kan det kosta för att få ordning på urverket. Ha också koll på hur de såg ut som original. Mycket kan hända på 20 år, allt från sönderpolerade exemplar till att någon bytt delar som inte hör i hop med original. Läs på innan så blir det nog bra. Bra att kolla av med flera kunniga innan beslut. Hittar du en fullset med dokumentation och boxar, är det trevligt. Annars håller jag med dig, de lite äldre är att föredra.

Ser inga stora nackdelar att köpa en klocka som är 10-20 år gammal!

En anledning kan ju vara att dom slutat tillverkats och man gillar dom estetiskt! Då kan det ju vara svårt att finna nytt!

En klockas livslängd kan man ju säga att den är, så länge det finns tillgång till reservdelar! Så det kan man ju lägga till i beräkningen när man köper äldre klockor...

Det som kan bli riktigt dyrt är fuktskador. Annars täcker normal service in mycket av slitdelar. Jag fick en 300m av min farsa i slutet av -90 talet. Han var jäkligt trött på att jag ”konsumerade” klockor på löpande band. På de 22-23 år som jag har haft den har den varit på service 2gg, samt packningsservice 2gg, nyligen började den dra sig någon minut i veckan och då lämnade jag in den för service, denna gång fick den även en lättare polering samt ny bezel. Klockan blev som ny, tanken är att det kommer överlämnas med tiden till min son och då i bra skick. Har numera istället en Sub som beater. Seamastern har minst sagt fått leva ett hårt liv, den har fått hänga med som backup till dykdatorn, klippklättring, 30-40 tältnätter i skogen per år de första 10 åren, minst 2 rejäla krascher på mtb etc. Jag har svårt att tänka mig att de senare coaxial-verken är känsligare, däremot skall de klara längre serviceintervall. Försök hitta en opolerad nyservad klocka, vid service har urmakaren bytt det som behöver bytas.
290079C3-7EFB-4E2A-AC3A-F6ADC1B5B54F.jpeg

Bilagor

• 49CC84B5-C0CB-44FE-B7DB-8CF1BEFAC3DB.jpeg
    49CC84B5-C0CB-44FE-B7DB-8CF1BEFAC3DB.jpeg
    621.4 KB · Visningar: 25
Ser inga stora nackdelar att köpa en klocka som är 10-20 år gammal!

En anledning kan ju vara att dom slutat tillverkats och man gillar dom estetiskt! Då kan det ju vara svårt att finna nytt!

En klockas livslängd kan man ju säga att den är, så länge det finns tillgång till reservdelar! Så det kan man ju lägga till i beräkningen när man köper äldre klockor...
Ja, var det inte du som hade problem med en Aerospace där Breitling inte kunde ordna fram ett ersättningsverk utan du var tvungen att själva leta upp någon liknande klocka med samma urverk för att kunna genomföra ett byte? Det är nog i och för sig rätt ovanligt men däremot kan det hända att tillverkaren kanske inte har estetiska reservdelar som t.ex. bezel/inlägg osv. i sortimentet efter x år så det kan absolut vara värt att ha i åtanke även om klockan har ett vanligt förekommande och servicevänligt verk inuti sig.

Ja, var det inte du som hade problem med en Aerospace där Breitling inte kunde ordna fram ett ersättningsverk utan du var tvungen att själva leta upp någon liknande klocka med samma urverk för att kunna genomföra ett byte? Det är nog i och för sig rätt ovanligt men däremot kan det hända att tillverkaren kanske inte har estetiska reservdelar som t.ex. bezel/inlägg osv. i sortimentet efter x år så det kan absolut vara värt att ha i åtanke även om klockan har ett vanligt förekommande och servicevänligt verk inuti sig.

AeroSpaceen fanns det inga reservdelar till, men det gick att sätta in ett ersättningsverk i den i alla fall, och då med fördel till nya fräscha SQ.

Däremot så fanns det inga reservdelar till min Breitling WORLD 80840. Nymans Ur har försökt på alla möjliga sätt att fixa den, men utan ett positivt resultat dessvärre. Men all heder åt dom, för att dom försökt iaf!

7076B101-D11D-4B32-9048-488810169EE3.jpeg

Jag har väl inte gett upp hoppet än, kommer att kolla med några mindre urmakare, för min del så behöver jag inte ha originaldelar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp