• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förstagångsköpare behöver hjälp - Rolex 16600

Compiss

Patek
2-Faktor
Klockans skick tycker jag säger lite om ägaren och jag tror inte ägaren var så noga med klockan. Som tidigare påpekats är det en tool men åtminstone jag torkar av skiftnyckeln då den blivit skitig.
 

bobby

Friends of KS
Hej bobby och varm välkommen in i värmen :)

Det är en underbar modell du är ute efter, och kul att den inte görs längre. Det tycker ja i vart fall. Klockan du visar på bilden tycker jag ser rätt sliten ut och ja tror att du kan få mer klocka för pengarna om du förstår vad jag menar. Om ni talar om 40000kr plus en service.

Du får nog räkna med 40-45 för en bra dweller fullset och utan ett påträngande behov av service.
Personligen skulle jag kika på en av de senare modellerna med lugholes, bara för det är riktigt skönt att ha. Vill du ha någon lume kvar så tror jag det var år 2000 de har luminova istället för tritium.

Lite info om servicepriserna på sea dweller:
Rob E 5500kr
Nymans ur 4600kr
Dessa två är AD, men det finns andra som servar för 3-3500kr, dock ej ad.

Mitt råd är att avvakta men jag vet att det inte är kul då man hittat "sin" klocka:)

Min:
NhtWgLV.jpg

Tack för välkomnande och info!

Hålens vara eller icke vara har jag resonerat över en hel del. Vad som slutligen fick mig att leta efter en utan är rent estetiskt. Men det är en toolwatch som nog egentligen borde ha hål... Suck vad svårt det ska vara. ;)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tack för välkomnande och info!

Hålens vara eller icke vara har jag resonerat över en hel del. Vad som slutligen fick mig att leta efter en utan är rent estetiskt. Men det är en toolwatch som nog egentligen borde ha hål... Suck vad svårt det ska vara. ;)

Det är inte så svårt, du har ju resonerat kring det och kommit fram till vad som passar dig bäst:)
Hål eller inte, du kommer bli sååååå nöjd, den dagen du hittar "din".
 

bobby

Friends of KS
Beror väl lite på vad du är för person? Exempelvis Ricrob mår ju dåligt över varje liten repa och ding, för min del stör det inte lika mycket, om vi nu pratat beggad klocka som kommer användas dagligen.

Om du kan få den för 40 inklusive service från AD tycker jag att du gjort en ok affär. Finns väl en anledning att den inte såldes på Blocket för den pengen...

Kom ihåg att du får tips ovan av entusiaster som många av oss är sjukt petiga :) Känn efter om du kan leva med märkena på bandhornet. Kommer du tänka på det dagligen ska du köpa en annan klocka.

Lycka till och välkommen.

Tack!

Ja, "sjukt petiga" är nog bara förnamnet hos många här. :) Men jag gillar det! Och är när allt kommer omkring rätt petig själv också. Med begränsad erfarenhet hade jag svårt att bedöma hur illa ställt det var med den här klockan men med alla åsikter så har jag fått en betydligt bättre bild.
 

bobby

Friends of KS
Det är inte så svårt, du har ju resonerat kring det och kommit fram till vad som passar dig bäst:)
Hål eller inte, du kommer bli sååååå nöjd, den dagen du hittar "din".
Det låter bra det! Missade att skriva att din var riktigt stilig. Läste någonstans att du tyckte den funkade bra vid en föräldraledighet. Passar mig utmärkt och är ett ytterligare bra argument för att köpa en! ;)
 

bobby

Friends of KS
Stort tack alla ni som hjälpt mig här!

Jag avvaktar ett tag till och inväntar ett bättre ex och har inga problem att betala mer för det.

Helt fantastiskt vad många kunniga och hjälpsamma personer det finns här, uppskattar er oerhört mycket!!!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har samma information, så det stämmer nog. Ping acce1999 kan kanske bekräfta el dementera
Hörde ett "ping".

Om vi räknar bort radiumtavlorna, som var märkta "SWISS", så är det ungefär så här (i modernare tid):

T SWISS T, eller SWISS T<25, eller varianter av dessa betyder att tavla och visare har lysmassa med radioaktivt tritium.

SWISS har tavlor med lysmassa av Luminova

SWISS MADE har tavlor med lysmassa av SuperLuminova (samma sak, men leverantören ändrade benämning, så vitt jag förstått)

SWISS MADE på senare tid har tavlor med lysmassa av Cerachrom, som är Rolex egna produkt sedan något år bakåt. Lyser blått, till skillnad från Luminova som lyser grönt (men som finns i andra färger för de som önskar).

Finns en slamkrypare här: Det fanns under en kort övergång tavlor märkta SWISS T<25 som trots allt har Luminova... Har noterat det på bland annat Explorer tvåor från ca 1998.

En till slamkrypare. Finns klockor med Cerachrom-tavlor och SuperLuminova-visare i orginal från Geneve.

Finns också servicetavlor (matta till vintage) som är märkta SWISS T<25, men som också är Luminovabelagda. Ganska säker på att David har en sådan i sin GMT 1675.

mvh A
 

morrism

Audemars
Hörde ett "ping".

Om vi räknar bort radiumtavlorna, som var märkta "SWISS", så är det ungefär så här (i modernare tid):

T SWISS T, eller SWISS T<25, eller varianter av dessa betyder att tavla och visare har lysmassa med radioaktivt tritium.

SWISS har tavlor med lysmassa av Luminova

SWISS MADE har tavlor med lysmassa av SuperLuminova (samma sak, men leverantören ändrade benämning, så vitt jag förstått)

SWISS MADE på senare tid har tavlor med lysmassa av Cerachrom, som är Rolex egna produkt sedan något år bakåt. Lyser blått, till skillnad från Luminova som lyser grönt (men som finns i andra färger för de som önskar).

Finns en slamkrypare här: Det fanns under en kort övergång tavlor märkta SWISS T<25 som trots allt har Luminova... Har noterat det på bland annat Explorer tvåor från ca 1998.

En till slamkrypare. Finns klockor med Cerachrom-tavlor och SuperLuminova-visare i orginal från Geneve.

Finns också servicetavlor (matta till vintage) som är märkta SWISS T<25, men som också är Luminovabelagda. Ganska säker på att David har en sådan i sin GMT 1675.

mvh A

Cerachrom är ingen lysmassa, det är materialet på Subbens vridring, de använder fortfarande superluminova, men en nyare och dyrare typ.
 

morrism

Audemars
Har läst lite och Rolex kallar sin blå lume för Chromalight, jag gissar att det är en av de bättre superluminova och att Rolex har betalat för att ha exklusiva rättigheter för just den typen av superluminova och kalla den för chromalight
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Du menade säkert chromalight, men är inte det rolex namn på en typ av superluminova?
Helt rätt. Tack för hjälpen.

SuperLuminova är ett varumärke och ett namn på produkten lysmassa. Chromalight är Rolex egna (patenterade) produkt. Insourcing, helt enkelt.

Vet inte om SuperLuminova helt är ersatt än.

A
 
Topp