• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Försvarsmakten och Rolexklockor, myt eller sanning? Mysig Fredagsläsning

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Och det handlar om en "vanlig" GMT som köptes av en flygare under vietnamkriget och som sedan lät den gå i arv inom familjen. Ingen miltär utgåva således. Historiken är intressant, men det handlar egentligen om en familjeklenod. Om familjen är celebriteter i Amerika, det vet jag inte.
Precis, den vandrat inom samma familj och denne familj känner till en härlig historia. Kul läsning är det men inte mycket mer än så. Skulle föredragit den orörd, ser så larvigt ut när den är nyligen polerad o_O
 

isbjörn

Panerai
Min allmoge-1675 är såld inom Armed forces (med rabatt) till en soldat, flygare, eller kanske civilanställd (eller anhörig?) inom amerikanska försvaret. Kvitto från 1968 finns, inkl namn på köparen. Så nu är den JÄTTEINTRESSANT, haha!
 

Femitolv

Cartier
När valet föll på Lemania i början på 70-talet, den klocka som sedermera fick smeknamnet Viggen, var Rolex enligt utsago en av de som fanns med i racet och vad jag förstår så är det högst troligt att det levererades försöksklockor, vilken modell osv har jag dock ingen aning om. Utifrån att just Viggen är en kronograf känns det just detta fall högst osannolikt att 1675 skulle vara tilltänkt i just denna upphandling.

Hur som haver, kul story.
Vill bara tillägga att personen som jag köpte en "Lemania Prototyp " dvs en av de som testades i Linköping. Han hävdade bestämt att alla förlorarna bla Omega å Rolex omgående begärde sina provklockorna åter. Detta gjorde ej Lemania. Dessutom var klockan jag köpte ej kronmärkt! Det var förmodligen inte någon av de andra testklockorna heller !
 

Femitolv

Cartier
Vill bara tillägga att personen som jag köpte en "Lemania Prototyp " dvs en av de som testades i Linköping. Han hävdade bestämt att alla förlorarna bla Omega å Rolex omgående begärde sina provklockorna åter. Detta gjorde ej Lemania. Dessutom var klockan jag köpte ej kronmärkt! Det var förmodligen inte någon av de andra testklockorna heller !
Dvs de som provades innan de valde att gå vidare med att köpa in Lemania Viggen.
 
Topp