• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Förtidspensionerad

Alarik

Audemars
2-Faktor
Klart att du ska sluta jobba!
Men det där går ju självklart i vågor och inte minst generationer.
Som ett barn av åttiotalet var det tragiskt nog få saker som var fräschare än långa arbetsdagar, börssnack och stadiga mobiltelefoner. När jag själv hoppade in i arbetslivet var det där en inställning som var kul under ganska kort tid.
Klart som snus att det är skönare att hänga med kidsen på dagarna, glo i taket och kolla Dr Phil på 7:an. På två decenier blev ju tillgänglig tid coolare än titlar och sparkapital.
Trenderna i samhället pekar ju å andra sidan på att vi återigen börjar röra oss mot en ökad status genom tunga utbildningar, karriär och lyor på rätt adresser. Yuckie-kulturen är väl ett bra exempel på detta.
Nå väl. Hem med dig, odla ett spelmansskägg och sysselsätt dig genom att lyssna på vinden.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hmm... Tycker det är alldeles för roligt att jobba. Men skulle jag vara i din position med förutsättningen att du fortfarande får ekonomin att gå ihop så skulle jag skjuta ut mig och hitta nya perspektiv. Men tänk dock på att frilans och tillfälliga anställningar exkluderar från ganska mycket saker såsom banklån etc.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Varit så mycket nedskärningar i branschen senaste åren så man kan fan inte gå o löka genom dagarna. Jobbar på stort amerikanskt IT-bolag, mjukvarusidan. Galet mycket att göra. Skulle gärna tagga ner lite.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fan va gött det skulle vara att GÅ precis NU! Bara slänga in huvudet till chefen och säga, TJÄNA, då går jag på förtidspension då, du får ha det så bra. Kommer inte att jobba femton år tills jag går i pension så mycket veta jag iaf, 60 känns helt OK för då är det bara 10 år kvar.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Åfyfaan, jag vill gå i pension nu. Eller inte exakt nu när jag har höstlovssemester men på måndag. På måndag morgon vill jag gå i pension så det skräller om det. Ja det vill jag göra.
 

Calfen

Panerai
Exempelvis Konkurrensverket, Strålskyddsmyndigheten, åklagarmyndigheten och Skatteverket. Som sagt gäller inte alla överlag men förekommer. Likt på många/de flesta arbetsplatser.

Hade ett par gamla kollegor som började på Skv ca 2011-2012 båda slutade inom ett år bara för att det inte fanns något att göra och de kände sig understimulerade, båda var ekonomer. Men som sagt det varierar mycket på alla arbetsplatser :)
 

Jimpa

Panerai
Älskar jobba men känner ofta att jag är för lojal och sliter hund utan att få ut något mer än någon annan för det. Den hjälp jag erbjuds måste jag rätta till i efterhand och så blir jag bara sne på hur lång tid det tar för dom andra. Dom dagarna känns det som en bra idé att bara stanna hemma. Tyvärr skulle jag aldrig ha råd att sluta nu. Cash is King.
 

Yo-han

Troll probationary
Älskar jobba men känner ofta att jag är för lojal och sliter hund utan att få ut något mer än någon annan för det. Den hjälp jag erbjuds måste jag rätta till i efterhand och så blir jag bara sne på hur lång tid det tar för dom andra. Dom dagarna känns det som en bra idé att bara stanna hemma. Tyvärr skulle jag aldrig ha råd att sluta nu. Cash is King.
Hårt arbete och kompetens belönas typ aldrig i det s.k. arbetslivet.
 

Jimpa

Panerai
Haha öppe
Haha vilken bransch samt vad siktar vi på för pengar? :)
Öppen För förslag angående brancher! pengar är inte lika viktigt faktor. Om vi utgår ifrån mitt tidigare inlägg om lojalitet och hårt arbete så går det definitivt spegla vidare på många olika områden. Ligger mer hos personen än vilken bransch skulle jag säga. Något man har eller inte har? Pratar vi kunskap inom hur en kopiator fungerar eller vilken § Polisen benämner en cykelstöld med så är jag lost dock ;) skjut från höften jag gillar en utmaning :D haha anställningsintervju ala klocksnack :cool:
 

joca

Patek
2-Faktor
Haha öppe

Öppen För förslag angående brancher! pengar är inte lika viktigt faktor. Om vi utgår ifrån mitt tidigare inlägg om lojalitet och hårt arbete så går det definitivt spegla vidare på många olika områden. Ligger mer hos personen än vilken bransch skulle jag säga. Något man har eller inte har? Pratar vi kunskap inom hur en kopiator fungerar eller vilken § Polisen benämner en cykelstöld med så är jag lost dock ;) skjut från höften jag gillar en utmaning :D haha anställningsintervju ala klocksnack :cool:
Haha :) Har du någon rolig kundkap inom tv-branschen tex är du en väldigt bra fotograf så hojta till annars är jag nog fel man att fråga tyvärr :D
 
Jag kör frilans , delar kontor med en supertrevlig snubbe , håller jobbet på en rimlig nivå , lämnar på dagis vid 8 tiden , drar en kopp kaffe på mitt stamfik påväg till kontoret , sticker från jobbet vid 15.30 o hänger med ungarna , klart lite sms o mail på kvällar , men en jäkligt skön tillvaro , o ok lön . Blir inte tvungen att hänga med arbetskollegor som jag inte vill hänga med...

Min framtidsdröm är att äga/förvalta en mindre fastighet , men fortfarande jobba som idag.

Exakt så! Min svärfar förvaltar och äger ett par fastigheter, och gjort det sen han var 40. Han är mer än nöjd, mycket kaffe, mycket surr och måla osv. Drömliv!!
 
  • Like
Reactions: Ako

Johanw

Cartier
Varit så mycket nedskärningar i branschen senaste åren så man kan fan inte gå o löka genom dagarna. Jobbar på stort amerikanskt IT-bolag, mjukvarusidan. Galet mycket att göra. Skulle gärna tagga ner lite.

Samma här (säkert samma bolag ;)) men kan löka rätt bra. Är customer facing. Är kunden glad är chefen glad. Brukar räcka med lite möte, kaffe, väder & vind sen är man bundis. Så länge man levererar snygga rapporter och håller SLA så är det lugna gatan.
 

romanov

Cartier
Beror väl på vad du anser är bra belöning. Min erfarenhet är att man generellt jobbar alldeles för hårt och aldrig blir belönad därefter.
Jag tror att om en arbetsgivare inte klarar av att visa uppskattning för det arbetet man utför så finns det andra där ute som kan göra det.
En bra arbetsgivare tar hand om sin personal, speciellt de som jobbar hårt.
Sen betyder det inte att man är bra på det man gör bara för att man jobbar hårt...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Haha :) Har du någon rolig kundkap inom tv-branschen tex är du en väldigt bra fotograf så hojta till annars är jag nog fel man att fråga tyvärr :D
Innan du börjar rekrytera folk till den branschen så bör du nog varna för att man nästan alltid får jobba när alla andra är lediga och tvärtom, på gott och ont o_O Har sett en och annan ge upp ganska så fort när de väl inser hur arbetstiderna är. Själv så räknar jag med att vara hemma runt midnatt idag på grund av lite fotboll.
 

joca

Patek
2-Faktor
Innan du börjar rekrytera folk till den branschen så bör du nog varna för att man nästan alltid får jobba när alla andra är lediga och tvärtom, på gott och ont o_O Har sett en och annan ge upp ganska så fort när de väl inser hur arbetstiderna är. Själv så räknar jag med att vara hemma runt midnatt idag på grund av lite fotboll.

Jag försöker inte rekrytera. Jag tror även de flesta som är i branschen vet vad som gäller :)
 

Molgan

Cartier
Jag är väldigt förvånad över attityden till arbete hos några av medlemmarna här måste jag säga.

Ska man bara göra så mycket (lite) på arbetet så att man bara bär sin egen kostnad?
Ligga och hovra i ett vakum, varken stiga eller sjunka och samtigt förvänta sig ett diplom av chefen? "VECKANS MEST EFFEKTIVA SLACKER" eller vad?
Kanske det räcker med att anstränga sig tre veckor på raken, jobba som fanken, kanske tom jobba över en aning, verkligen leverera, ska man då förvänta sig att VD'n då direkt skall rusa in med en löneförhöjning och ett diplom?

Hur skulle det vara om en försökte göra lite mer, ha en ambition, vara långsiktig?

Av resonemanget ser jag att få verkar vara egna företagare vilket har mycket fina perks men kräver även mer än vad dem dem flesta verkar vara villiga att spendera.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag är väldigt förvånad över attityden till arbete hos några av medlemmarna här måste jag säga.

Ska man bara göra så mycket (lite) på arbetet så att man bara bär sin egen kostnad?
Ligga och hovra i ett vakum, varken stiga eller sjunka och samtigt förvänta sig ett diplom av chefen? "VECKANS MEST EFFEKTIVA SLACKER" eller vad?
Kanske det räcker med att anstränga sig tre veckor på raken, jobba som fanken, kanske tom jobba över en aning, verkligen leverera, ska man då förvänta sig att VD'n då direkt skall rusa in med en löneförhöjning och ett diplom?

Hur skulle det vara om en försökte göra lite mer, ha en ambition, vara långsiktig?

Av resonemanget ser jag att få verkar vara egna företagare vilket har mycket fina perks men kräver även mer än vad dem dem flesta verkar vara villiga att spendera.

Ironi på nätet är en lurig sak.
 
Topp