• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förtjänstklocka till anställd efter 25 år, vilken?

Eterna har en del trevliga klockor. Dressare som dykare ..och allt däremellan. (KonTiki, Eternity, Heritage)

Eller varför inte Stowa? Håller värdet rel bra. Köpt min första Antea i början på 2010-talet för runt 3-400€, Idag börjar priserna för modellen på c:a 1000€.
Dessutom erbjuder Stowa gravyr av exempelvis rotor etc..
https://www.stowa.de/en/Manufacture/
https://www.stowa.de/en/engraving+individual/

Senast ändrad:
För någon som inte är direkt intresserad skulle jag personligen rekommendera en quartz av ett mer etablerat märke typ Omega. Kanske surt med en begad annars finner man ju en Aqua terra för pengarna...

Inget fel på kvarts - speciellt till en icke klockintresserad som kommer få en (för denne) väldigt dyr klocka. Att få en present som kommer kosta pengar att äga (service) är inte alltid uppskattat...

Guldklocka ska det vara. Punto. Flagship är trevlig. Spelar ingen roll vad snubben jobbar med. Kan ju vara kul att sätta på sig den när han vill vara fin. Behöver ju inte ha den på jobbet.

Guldklocka ska det vara. Punto. Flagship är trevlig. Spelar ingen roll vad snubben jobbar med. Kan ju vara kul att sätta på sig den när han vill vara fin. Behöver ju inte ha den på jobbet.
I så fall borde jag nästan köpa en begagnad och skicka på service. Annars känns det inte som han får så mycket klocka i jämförelse.

Är det helt otänkbart att ge honom ett presentkort på ex Nymans? Jag vet att ett presentkort är torrare men då undgår man också att lägga 15k på någonting vederbörande i värsta fall inte vill ha.
Ska kolla med mina andra kollegor och se vad de tycker, men det är också ett alternativ :)

Köp en Longines Master Collection. Trevlig klocka.

Edit. Såg nu budget. Räcker inte.

Bilagor

• 20170929_152354.jpg
    20170929_152354.jpg
    126.3 KB · Visningar: 3
Håller med en del föregående i tråden att Quartz är ett utmärkt alternativ till ett sådant här tillfälle. Likaså är det väl lämpligt med ett märke som de flesta känner till. Denna är helguld och Quartz och finns för c:a 16k. Hade jag blivit glad för iaf:)
31729393-2930-4AAE-817F-514576C9D348.jpeg

I så fall borde jag nästan köpa en begagnad och skicka på service. Annars känns det inte som han får så mycket klocka i jämförelse.

Jag tycker absolut Inte att du ska köpa begagnat...går helt bort för ändamålet. Nästan oförskämt att lämna över en begagnad klocka :)

Om Tissot:n ovan som @Mattan tipsade om har baksida som går att gravera är den ett utmärkt val. Håller även med @Philippe Stern att det ska vara guld.

Om listpriset är 16´borde den dessutom absolut gå för 15´ inklusive gravyr. Quartz är att föredra om man ska ge bort en klocka till någon som inte är intresserad, inte bara på grund av att man slipper ställa tid och datum om man inte använder klockan dagligen, men framförallt så lämnar man inte över dyra framtida servicekostnader.

Jag röstar på Sjö Sandström. Min far fick en Omega dressklocka i guld som 25 årsklocka. En riktig kostymklocka, tunn som en femkrona och typ 33mm. När han gick bort hade han nog använt den ett tiotal gånger. Nu har jag den. Fantastiskt minne, men pga storlek, helt oanvändbar.

Känns som TS tänker för mycket på vad en klockintresserad vill ha. Ger du en förtjänstklocka till någon ska det vara en klocka för en "vanlig" människa.

• Quartz - vem orkar krångla med ett mekaniskt verk när man inte bryr sig, bara ännu en anledning att inte ta på sig klockan.
  • Guld - Tradition och upplevs finare av gemene man än en dykare i metall, även om priset är de samma!
  • Ny, inte begagnad!
  • Känt märke - Sinn är ett litet nischmärke för nördar! Skulle jag få en gåva inom ett område jag inte är intresserad av vill jag ha något jag vet är bra, inte nått konstigt nischmärke som kanske är roligare om man jag lägger 20 timmar på att läsa på om historien och klockspecifikationerna.

Känns som TS tänker för mycket på vad en klockintresserad vill ha. Ger du en förtjänstklocka till någon ska det vara en klocka för en "vanlig" människa.

• Quartz - vem orkar krångla med ett mekaniskt verk när man inte bryr sig, bara ännu en anledning att inte ta på sig klockan.
  • Guld - Tradition och upplevs finare av gemene man än en dykare i metall, även om priset är de samma!
  • Ny, inte begagnad!
  • Känt märke - Sinn är ett litet nischmärke för nördar! Skulle jag få en gåva inom ett område jag inte är intresserad av vill jag ha något jag vet är bra, inte nått konstigt nischmärke som kanske är roligare om man jag lägger 20 timmar på att läsa på om historien och klockspecifikationerna.
Håller med i allt.

Angående guldklocka tänkte jag spilla några idéer här.
Mycket av min smak vad gäller prylar satte sig omkring 12 års ålder och sammanfattas bra såhär:
latest

Det var mitten/slutet på 80-talet och häftiga/dyrbara saker var ofta färgglada och kantiga (gärna triangulära). U.S.A. var förstås var allt häftigt kom från. Vi drack Pepsi och ville helst ha Nike-skor. Dyrbara klockor fanns inte i min värld, men man visste att de hette Rolex eller möjligtvis Breitling. Alla hade vi billiga, digitala klockor och tänkte inte mer på det, men hade man haft pengar hade man kanske valt en

z111782-p---Copy.jpg

...eller en...
16233-reference-gents-rolex-datejust-on-bi-colour-jubilee-bracelet-1987-p743-1425_image.jpg

Dessa klockor ser fortfarande ut som typiskt värdefulla och häftiga saker för mig. Gott om blänk/färg och geometriskt intressanta detaljer!
Skulle jag gå i pension idag så skulle jag kanske grina om jag fick en rund, platt guldklocka utan några intressanta former eller åtminstone ett blänkande och geometriskt spännande urverk synligt genom glasbaksidan. Det hade känts som någonting utan större värde som kanske farfar slentriantilldelats vid pensionen i början på 80-talet.

Nog om mig. OM vår vän skogsarbetaren fungerar som jag och fick sin smak för lyx och skönhet grundad omkring 12 års ålder så skulle detta hänt omkring 1965 om han idag är 65 år. Så vad var häftigt, och hur såg saker ut på 60-talet?
Jag har personligen svårt för 60-talsdesign på många plan, även om bilarna ofta var härliga. De blev lite knubbigare och mer muskulösa än tidigare decenniums svepande och vräkiga modeller:
582521_5cdce1d4d8_low_res.JPG

De häftiga klockorna var kanske ändå, de i mina ögon ohyggliga, guldklockorna och de spretiga dykarna (valde en bild på en dykare som är ovanligt skön för ögonen mina, för sin tid):
598cacc6-63ea-441b-9268-68510cfbe3ac.jpg

f511023c8d215a9fd7bac57d2c223dcd.jpg

...enligt mina kalkyler borde han då trots allt absolut få en sån där retroLongines, men inte den respektabla Flagship, utan den ohyggliga Conquest!
17350026_1_460.jpg

Valet handlar då inte om att den har gulddetaljer eller är en dressig klocka, utan baseras på att den synnerligen mycket andas 60-tal.
Frågan är bara om han var 12 år i mitten på 60-talet.

Senast ändrad:
Det känns som att det är lite udda att ge en företagsgåva från en "anonym" tillverkare som t.ex Sinn. Alla är inte intresserade av klockor så jag skulle hålla det så enkelt och avskalat som möjligt. En guldklocka i kvarts eller ett enkelt kostymur i stål, eventuellt automat om du väljer det senare. På läderarmband. Ett märke som är lätt att känna igen, typ Certina, Longines, Tissot (alternativt Sjöö Sandström).

Angående guldklocka tänkte jag spilla några idéer här.
Mycket av min smak vad gäller prylar satte sig omkring 12 års ålder och sammanfattas bra såhär:
latest

Det var mitten/slutet på 80-talet och häftiga/dyrbara saker var ofta färgglada och kantiga (gärna triangulära). U.S.A. var förstås var allt häftigt kom från. Vi drack Pepsi och ville helst ha Nike-skor. Dyrbara klockor fanns inte i min värld, men man visste att de hette Rolex eller möjligtvis Breitling. Alla hade vi billiga, digitala klockor och tänkte inte mer på det, men hade man haft pengar hade man kanske valt en

z111782-p---Copy.jpg

...eller en...
16233-reference-gents-rolex-datejust-on-bi-colour-jubilee-bracelet-1987-p743-1425_image.jpg

Dessa klockor ser fortfarande ut som typiskt värdefulla och häftiga saker för mig. Gott om blänk/färg och geometriskt intressanta detaljer!
Skulle jag gå i pension idag så skulle jag kanske grina om jag fick en rund, platt guldklocka utan några intressanta former eller åtminstone ett blänkande och geometriskt spännande urverk synligt genom glasbaksidan. Det hade känts som någonting utan större värde som kanske farfar slentriantilldelats vid pensionen i början på 80-talet.

Nog om mig. OM vår vän skogsarbetaren fungerar som jag och fick sin smak för lyx och skönhet grundad omkring 12 års ålder så skulle detta hänt omkring 1965 om han idag är 65 år. Så vad var häftigt, och hur såg saker ut på 60-talet?
Jag har personligen svårt för 60-talsdesign på många plan, även om bilarna ofta var härliga. De blev lite knubbigare och mer muskulösa än tidigare decenniums svepande och vräkiga modeller:
582521_5cdce1d4d8_low_res.JPG

De häftiga klockorna var kanske ändå, de i mina ögon ohyggliga guldklockorna och de spretiga dykarna (valde en bild på en dykare som är ovanligt skön för ögonen mina, för sin tid):
598cacc6-63ea-441b-9268-68510cfbe3ac.jpg

f511023c8d215a9fd7bac57d2c223dcd.jpg

...enligt mina kalkyler borde han då trots allt absolut få en sån där retroLongines, men inte den respektabla Flagship, utan den ohyggliga Conquest!
17350026_1_460.jpg

Valet handlar då inte om att den har gulddetaljer eller är en dressig klocka, utan baseras på att den synnerligen mycket andas 60-tal.
Frågan är bara om han var 12 år i mitten på 60-talet.
Han borde ha varit tolv i mitten av 80-talet. Så om du hade blivit tilldelad en klocka för max 15 tkr, vilken hade du velat få? :)

Det känns som att det är lite udda att ge en företagsgåva från en "anonym" tillverkare som t.ex Sinn. Alla är inte intresserade av klockor så jag skulle hålla det så enkelt och avskalat som möjligt. En guldklocka i kvarts eller ett enkelt kostymur i stål, eventuellt automat om du väljer det senare. På läderarmband. Ett märke som är lätt att känna igen, typ Certina, Longines, Tissot (alternativt Sjöö Sandström).
Du är inne på samma bana som mig, det lutar nog åt något av de märkena du nämner. Men jag ska se vad mina kollegor säger i veckan :)

Han borde ha varit tolv i mitten av 80-talet. Så om du hade blivit tilldelad en klocka för max 15 tkr, vilken hade du velat få? :)
Aha! Problemet är att jag inte skulle vilja ha en 80-talskt färglad och geometriskt spännande klocka för den pengen, eftersom de brukar vara dyra när de är snyggt utförda. Spännande former för mig är exempelvis Gerald Gentas/Bulgaris kantiga Octo/Octa och APs Royal Oak. Färgglada klockor blir gärna dyrare också, om de ska se bra ut. Personligen dras jag då istället till mer ren design, svartvitt, kul mekanik och kvalitet, men jag är inte säker på att det är ett drag hos min generation.
Jag skulle förstås uppskatta klockan jag nämnde, men även Sinn 556 (utan datum) och Nomos Club. Jag tycker också om 50-talet och Longines Flagship blir därför okej.
Den mest färg- och formroligaste moderna klockan, inom budgeten, som jag skulle uppskatta är kanske denna Zodiac som nån visade upp på forumet nyligen...
NewZodiac.jpg

...men den är lite av en enhörning som definitivt andas mycket mer 70-tal än 80-tal.
Oris Aquis small seconds (gärna grå) är också en härlig klump, som går att hitta ny inom budget på Chrono24.
Ska klura på om det finns nåt mer åttiotaliskt <15000.

Senast ändrad:
Ge honom ett presentkort på närmaste urhandel som säljer kvalitetsklockor för fan!
Själv skulle jag bli skitsur av att få en platt "guldklocka" eller någon annan klocka som
jag aldrig någonsin skulle använda. Det är han som skall bli glad över presenten han får
från företaget och då handlar det om hans smak, inte andras.
Sen kan ni glädjas eller förfäras över vad han valde att köpa för presentkortet.

Tillbaka
Topp