• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förtjänstklocka till anställd efter 25 år, vilken?

Presentkort är ju inget kul alls. Det kan ju inte vara någon jättelverraskning för jubilaren att det vankas ”guldklocka”, så kan du inte kalla honom på en klockintervju och få lite input om vad han gillar? Inte direkta modeller kanske, utan hur han skulle använda klockan, och vilken typ av formgivning och andra egenskaper han uppskattar.

Presentkort är ju inget kul alls. Det kan ju inte vara någon jättelverraskning för jubilaren att det vankas ”guldklocka”, så kan du inte kalla honom på en klockintervju och få lite input om vad han gillar? Inte direkta modeller kanske, utan hur han skulle använda klockan, och vilken typ av formgivning och andra egenskaper han uppskattar.
Förstår din tanke men tänk att få något för ~15k som du absolut inte vill ha. Vad ska du göra då, sälja den? Mmm, det är ju roligare. En "intervju" är en bra teoretisk övning men om han inte redan är initierad kommer den att ge noll och intet.

Ge honom ett presentkort på närmaste urhandel som säljer kvalitetsklockor för fan!
Själv skulle jag bli skitsur av att få en platt "guldklocka" eller någon annan klocka som
jag aldrig någonsin skulle använda. Det är han som skall bli glad över presenten han får
från företaget och då handlar det om hans smak, inte andras.
Sen kan ni glädjas eller förfäras över vad han valde att köpa för presentkortet.
Presentkort? Kul! Som att ge frugan ett presentkort på 20-åriga bröllopsdag ”10 stycken samlag inkl förspel”.

Men är just "guldklocka" så eftertraktat idag när man jobbat i 25 år? Att ha jobbat på bruket och få sin efterlängtade gulddubblé-ur med företagsloggan på urtavlan. Känns lite sådär nu 2018.
Jag tycker att en enkel stålklocka av ett känt, lite smålyxigt, märke skulle passa.

Ibland så kan det faktiskt passa att fråga personen om den önskar sig något speciellt. Ifall man planerar att köpa en klocka utanför det som förväntas bör man kolla upp det med personen i fråga. Visst kan man bli positivt överraskad, men en 25-årsklocka bör man safea med.

SS verkar jättebra tillsammans med en fin gravyr.

Presentkort tycker jag är en tråkig grej. Det bör vara den riktiga klockan som överräcks. Frågan är om man kan ta ett snack med S&S och få klockan utrustad med gulddetaljer kanske? De känns som folk man kan deala lite med.

Kan man inte avsätta en halvdag / dag. Ta med sig personen ifråga. Äta lunch, prata om dens tid i företaget, försöka få en bild av ev. Klock intresse. För att sedan ta sig med perosonen till urmakaren där den insamråd får välja ut en klocka? Om personen vill ha en dyrare klocka så får den betala mellanskillnaden.
På såvis så är man mån om att den anställde får något som den vill ha och den får en att kännas ummärksamad, är nog något sådant som jag som chef skulle vilja göra. Den tiden och uppmärksamheten är klart något man kan ge efter 25(!!!) år i ett företag.
Har personen noll intresse så är det nog guldur från någulunda känt företag som gäller.

Kan man inte avsätta en halvdag / dag. Ta med sig personen ifråga. Äta lunch, prata om dens tid i företaget, försöka få en bild av ev. Klock intresse. För att sedan ta sig med perosonen till urmakaren där den insamråd får välja ut en klocka? Om personen vill ha en dyrare klocka så får den betala mellanskillnaden.
På såvis så är man mån om att den anställde får något som den vill ha och den får en att kännas ummärksamad, är nog något sådant som jag som chef skulle vilja göra. Den tiden och uppmärksamheten är klart något man kan ge efter 25(!!!) år i ett företag.
Har personen noll intresse så är det nog guldur från någulunda känt företag som gäller.
Det här är en bra idé. Det är ju en hyfsad bit till närmaste klockhandlare, men detta ska jag helt klart överväga :)

Det här är en bra idé. Det är ju en hyfsad bit till närmaste klockhandlare, men detta ska jag helt klart överväga :)

Ja även om det blir en längre resa så kan resan vara en del av målet, så att säga.
Att göra en något större av själva gåvan. Då man dessvärre inte får så väldigt mycket för 15 000 kr i guldklocke sammanhang.

Jag har för mig att man inte får ge bort ett presentkort, kolla med ekonomiavdelningen.
Jag är ekonomiavdelningen (en del i alla fall) ;) Men som ovan skribent skriver så handlar det om att man inte ska kunna omvandla det till pengar.

Man borde således inte ge typ rent investeringsguld eftersom det går att byta mot pengar, men en guldklocka som sjunker direkt med 75% är ok :)

Har tittat lite på det, exempelvis en Aquaracer är ju väldigt mycket klocka. Vet dock inte om det känns som rätt för en minnesgåva.
WAY101C.BA0746-2017-HD.png
+1 på den

Äsch, en minnesgåva behöver inte vara en skinntorr dressare. ;)
Boettsidan utan krona duger gott för gravyr, "25 År ~ Skogs AB", görs bäst med tunn och diskret text.

Ärligt talat tycker jag SS klocka för 15 000 var riktigt stark, jag skulle vilja sträcka mig till att detta är det bästa jag sett från märket förutom dess lanseringsmodell för många år sedan. En modern snygg dressklocka sett till dagens samhälle (dvs stål på stål, inte guld på läder).

Konstigt att SS inte har något om den på sin hemsida. Är det för att det är en B2B modell eller är det en gammal modell?

priser

http://www.lindahlsurmakeri.se/klockor.asp?k1=Sjöö+Sandström&k2=Herr&k3=Jubilee+Steel

bilder
https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-jubilee-steel-17.69472/

Senast ändrad:
Hur blev det? Fick han någon klocka? @JaTack
Han har inte fått någonting ännu, min plan är att göra ett arrangemang för tre personer som varit länge i företaget tillsammans. Jobbar på det :)

Kommer, så länge jag kommer ihåg det, att ta upp lösningen här till slut. Men jag har fått många bra förslag här som jag är mycket tacksam för!

Intressant diskussion, utav den anledningen att jag själv börjar närma mig 25 år i företaget jag arbetar på, och dessutom sammanfaller det nästan med min 50-års dag. Jag personligen hade uppskattat en Sjöö Sandström, men vill nog att den har gulddetaljer. Huvudsaken för just mig är att jag skulle bli uppmärksammad. Man skall nog inte tänka för mycket på modell, om man inte vet säkert att den anställde är klockfetischist som de flesta av oss här...
Som parentes kan nämnas att jag nog inte lär få någon "guldklocka" eftersom min chef/företagsägare är en *könsord*. :sorry:

Intressant diskussion, utav den anledningen att jag själv börjar närma mig 25 år i företaget jag arbetar på, och dessutom sammanfaller det nästan med min 50-års dag. Jag personligen hade uppskattat en Sjöö Sandström, men vill nog att den har gulddetaljer. Huvudsaken för just mig är att jag skulle bli uppmärksammad. Man skall nog inte tänka för mycket på modell, om man inte vet säkert att den anställde är klockfetischist som de flesta av oss här...
Som parentes kan nämnas att jag nog inte lär få någon "guldklocka" eftersom min chef/företagsägare är en *könsord*. :sorry:

Med tanke på att pensionsåldern snart är 70 så är det väl då dags för dig att byta arbetsgivare om du inte vill gynna chefen i 20 år till?

Tillbaka
Topp