• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förvirrad!!

TompaH

Basic
jag har länge velat köpa min första ”riktiga” klocka. Budget ligger på upp till MAX 60-70.000kr
Den ska vara min allt-i-allo klocka. Passa till kostymen på jobbet men även de dagar man hänger i pike t-shirt.
Jag var tidigt inne på en speedmaster men har även varit inne på seamaster, Hublot big bang, rolex dweller eller submariner, IWC pilot. Ja listan kan göras lång..
vad tusan ska jag välja som första investering?!?!?

jag har länge velat köpa min första ”riktiga” klocka. Budget ligger på upp till MAX 60-70.000kr
Den ska vara min allt-i-allo klocka. Passa till kostymen på jobbet men även de dagar man hänger i pike t-shirt.
Jag var tidigt inne på en speedmaster men har även varit inne på seamaster, Hublot big bang, rolex dweller eller submariner, IWC pilot. Ja listan kan göras lång..
Tips 1. Se det inte som en investering.

Vill du förlora minimalt med pengar kan du vänta några månader och fiska upp en Rolle här.

Om jag vore du skulle jag köra på en sea-dweller eller möjligtvis valfri luminor från Panerai alternativt kanske en datejust. Mycket roligt att välja bland i den prisklassen.

Beklagar fel ordval, med investera menade jag i allmänna ordalag ”lägga pengarna på”
Jag är väl medveten om att man inte tjänar på de klockor jag väljer bland. Men vilken förlorar man minst på???

Beklagar fel ordval, med investera menade jag i allmänna ordalag ”lägga pengarna på”
Jag är väl medveten om att man inte tjänar på de klockor jag väljer bland. Men vilken förlorar man minst på???

Förlorar minst vad? Pengar eller affektionsvärde? Köp en klocka du gillar, allt annat är irrelevant. Börja med en Seamaster kanske? Känns den otillräcklig kan du sälja den och kika på en Submariner.

Tråkigt men sant - Rolex.
Rätt svar är: Den du inte köper ny.

Och som svar på vilken klocka du ska välja, så är min åsikt att de du nämner främst passar till piké men sämre till kostym. Måste det vara en sportklocka?

Rätt svar är: Den du inte köper ny.

Och som svar på vilken klocka du ska välja, så är min åsikt att de du nämner främst passar till piké men sämre till kostym. Måste det vara en sportklocka?

Inget ”måste” med sport men jag har min farfars gamla guldklocka, Omega Genève som kan göra kostymen sällskap. Mycket affektion där.!

Speedmaster Trilogy är ju fantastisk fin tycker jag. Vet inte hur stor du är, men denna är ju lite mindre än Moonwatch vilket jag uppskattar.
24D8C455-A979-4B9C-9501-1045847AC8FE.png

Omega Speedmaster Pro
Omega Speedmaster 60th anniversary
Rolex Explorer 1
IWC Mark XVI
Rolex 5-siffriga Datejusts
+1 på alla och dessa.

6-siffrig Datejust, 116200.
Grand Seiko SBGR, SBGA eller SBGJ.
Tudor black bay 58.
Sjöö Sandström worldtimer.

Där man kan få flera för 70k. Men din första trådstart bör ju ha hjälpt dig och kunnat användas @TompaH.

Senast ändrad:
Det är ju iof precis det dom gjort sen Rolex prishöjning i januari. Nu får vi se vad Corona skapar men billigast i på Chrono ligger öve 70'.
Fel tråd att diskutera priser och diskutera priser suger.
Men hur kopplar du en, typ 15 år gammal 5-siffrig SD mot en sprillans ny 6-siffrigs pris?
Chrono24 är en önskemarknad, vad en handlare vill ha, inte vad handlaren får betalt.

Släpper diskussionen där, det går att köpa Sea-dweller för 70k, slut på meddelandet.

Men hur kopplar du en, typ 15 år gammal 5-siffrig SD mot en sprillans ny 6-siffrigs pris?
Chrono24 är en önskemarknad, vad en handlare vill ha, inte vad handlaren får betalt.

Släpper diskussionen där, det går att köpa Sea-dweller för 70k, slut på meddelandet.

jag gillar snacket, har inget emot prissnack.
Dweller får bli ett mål då.

Jag vill också slå ett slag för Rolex femsiffriga Seadweller 16600 eller Submariner 16610/14060 för den delen. De passar alldeles utmärkt till kostym, och vill du ha nåt mer dressat för vissa tillfällen så har du ju din gamla Omega @TompaH
Bubblare - kolla valfri Panerai, men var beredd på att du fullständigt kan fastna. Det gäller väl iofs vad du än går på kanske...

Spelar du svår nu? Jag var på jakt efter en stålrolle och såg vad som hände med priserna på begmarknaden i januari (pga. prishöjningen och väntetider om man nu kunde komma in på en väntelista).
Billigaste på Chrono kostar 71 lax, är från 91 och ser ut som en påse skit.

Jag äger en Omega Speedmaster 60th anniversary och skulle nog inte rekommendera den som enda klocka. Den gör sig otroligt bra som komplement men hade gått för en Datejust för den passar till allt. Kostym, tishirt, semestern.

Äger för många klockor. Skulle jag ha en enda är det svårt att slå en Aqua Terra eller en Datejust, de funkar till alla situationer och alla klädkoder under frack.

Jag själv skulle satsat på en Speedmaster, passar till länk, Nato och läder. Tycker ju definitivt att du ska slopa Hubloten. Som investering skulle jag sagt en Speedmaster eller Sub, sub håller ju definitivt värdet om du kör en för den budgeten du har. Lycka till.

Tillbaka
Topp