Laddar...
Nymansur

Priser på väg ner?

Diskussion i 'Diskussion' startad av salmonia, 9 oktober 2019.

1. salmonia
    Trådstartare

salmonia Titan

Från:
    Göteborg
    Halloj.
    Jag ser fler och fler annonser på forum och auktioner på ebay med en lägre prisbild än tidigare.
    Är priserna på väg ner? Är toppen nådd?
    Påverkar kommande lågkonjunktur?

nemour, Tvkd5, vikgul och 5 andra gillar detta.
  2. Taxman

Taxman Silver

Omöjligt att veta. Vad tror du själv?

3. salmonia
    Trådstartare

salmonia Titan

Från:
    Göteborg
    jag tror själv att toppen är nådd

hankok, Margarinkungen, finnirgens och 2 andra gillar detta.
  4. Airman

Airman KS Explorers Club

Svårt att säga men det hade varit bra med en tillnyktring av priserna generellt. Dock är det ju vissa klockor och märken som, om nu priserna är på väg ner, inte kommer på påverkas så mycket. Främst Rolex, men oxå givetvis PP, Lange, mm.

skalman65, finnirgens och Fredgusta gillar detta.
  5. zippan

zippan Silver Friends Of KS

Utvecklingen planar ut. Världen är orolig. Lågkonjunktur? Kanske.

salmonia gillar detta.
  6. Riley

Riley Tantal

Från:
    Utanför tullarna
    Vädret.
    Raset kommer när sista uteserveringen stänger vid månadsskiftet.
    Förväntad återhämtning 1 april 2020.

7. mruhr

mruhr Brons

Från:
    Storstan
    Ser man på prisutvecklingen på t.ex. Rolex så tycker jag att den här varit orimlig så en avmattning torde vara logiskt, men att priserna skulle gå ner har jag (tyvärr för jag är i köptagen) ingen större tilltro till

finnirgens gillar detta.
  8. BarbaBaba

BarbaBaba Platina

Från:
    Stockholm
    ScubaKing, Mforce, Zorin och 4 andra gillar detta.
  9. PNM

PNM Tantal

Varför inte då?

10. mruhr

mruhr Brons

Från:
    Storstan
    På samma sätt som krisen gjorde att enbart de billigaste bostäderna störtdök i pris? Man kan anta att ägarna är mindre konjunktur känsliga

ScubaKing gillar detta.
  11. StarMan

StarMan Diamant Premium

Har svårt att tro det. Även för Rolex och PP finns det ett tak. Tycker mig ha sett att högt prissatta stålrolex ligger längre osålda än för några månader sen och en hel del sänks priserna på.

Fixoflex, Spincini, Scaramanga och 2 andra gillar detta.
  12. mruhr

mruhr Brons

Från:
    Storstan
    Man kan bara hoppas, just nu ligger Rolex en bit bort budgetmässigt, främst pga många renoveringar och andra kostnadsposter.(läs fastigheter) inte lätt det här....

13. PNM

PNM Tantal

Har du någon fakta att hänvisa till på att enbart de billigaste bostäderna störtdök i pris? Generellt sett verkar detta vara en myt - när jag sett på statistik från såväl Stockholm under 90-talet, New York, Köpenhamn och flera andra städer som drabbats av större prisfall har de exklusiva områdena drabbats i procentuella termer i linje med helheten. Det känns också ekonomiskt rimligt. Efterfrågan är ju inte kategorisk - rik och fattig. De som faller bort från ett marknadssegment drar ju ner priset för alla (ingen betalar mer än de behöver även om de har råd). Det är det ena - det andra är förmögenhetseffekten - folk med tillgångar konsumerar mindre när värdet på deras tillgångar går ner.

Det finns ett argument jag kan köpa för att Rolex skulle ha stabila priser och det är att varumärket är så starkt att Rolex i praktiken har en monopolistisk kraft och kan styra sitt pris genom produktionsnivån och kan välja att göra så av strategiska skäl.

Baramats och Motalaman gillar detta.
  14. SpejsMan

SpejsMan Tantal

Från:
    GBG
    Kolla på båtpriser. Faller som en sten varje lågkonjak, även dyra båtar. Tror många som säljer sin båt även kan tänka sig sälja sin klocka.

DrDre, Highvalley och salmonia gillar detta.
  15. Harmon Rabb

Harmon Rabb Titan

Har noterat att det var lagts ut mycket ”blue chip” objekt som brukar läggas ut på försäljning vid toppen av en konjunktur. Under vanliga konjunkturer hamnar de ytterst sällan till salu. Folk är beredda att betala bra när de läggs ut och har inte behovet att sälja när konjunkturen sedan vänder ner. De väntar tills nästa topp innan de lägger ut dem igen.

Det är bara sunt om bubblan spricker. Det är löjeväckande att gå in på en Rolex butik och få till svar att det inte går att sätta upp sig på en viss modell och att man i nästa stund kan hitta nästan ett 10 tal klockor som inte säljs hos gråhandlare. Eftersom prisnivån är för hög.

Sist men inte minst tror jag att folk är mätta på senaste årens lyxkonsumtion.

De enda som jag såg i Rolex, LV och motsvarande butiker sist under en månads Europa trip i diverse städer i olika länder var asiater. Börjar det knaka i Kina så lär det få svallvågor.

Politiskt oroligt i Hong Kong som jag tror är en viktig marknad för Rolex bör få folk att bli mer avvaktande.

salmonia gillar detta.
  16. KenKun

KenKun Diamant

På tal om Hong Kong. Folk köper färre klockor, men det nämns inget om just Rolex. Kanske tuffar på som vanligt? Rolex är ju Rolex ;)

https://www.google.se/amp/s/www.nytimes.com/2019/09/11/fashion/watches-hong-kong-protests.amp.html

Torsten gillar detta.
  17. Alberget4a

Alberget4a Silver

Tror jag inte (än). Har koll på ett antal klockor jag är sugen på och samtliga har gått upp med 20-50% bara det senaste året. Hoppas dock på en fet lågkonjunktur så att jag kan handla.

Bagarebergstrom och bvb gillar detta.
  18. Harmon Rabb

Harmon Rabb Titan

Nej, alla lyxmärkena har drabbats av protesterna och oroligheterna i Hongkong. Fortsätter oroligheterna måste nog Rolex och de övriga lyxmärkena styra om försäljningen mot andra marknader och hoppas på att de inte har kommit in i en lågkonjuktur.

Det skulle kanske innebära att utbudet av klockor ökar på andra marknader i USA och Europa. I sin tur borde det i så fall slå mot gråhandlarnas upptrissade priser. Tycker mig se ännu fler klockor till salu jämfört med bara några veckor tillbaka på hypade modeller.

Torsten gillar detta.
  19. mruhr

mruhr Brons

Från:
    Storstan
    Enbart på vilka fastigheter som kraschade i spanska krisen och vilka som klarade sig, fanns även en del statistik som byggde upp detta. Dvs främsta fallet var områden Som var huvudsakliga bostaden, dvs semester örter med dyrare boende föll men inte i närheten rent procentuellt. Kan väl tillägga att jag drog en parallell till något jag kan/vet men vet inte alls om samma gäller i andra länder eller för andra saker

20. Hexagon

Hexagon Platina Premium

Ner ska dom.

jarrebarre99 och eriksson850 gillar detta.
  21. llesurk

llesurk Guld

Ja varför bära sportstål när ändå ingen på lunchen ser det? Känns lite meningslöst ;)
    Så jag tror likt dig att priserna stiger i takt med vår solen.

Scaramanga och Riley gillar detta.
  22. gronvit

gronvit Brons

Från:
    sthlm
    Jag tycker mig se försiktigt sjunkande priser på stålrolex. Antar att allt annat kommer sjunka då också. Dock kommer nog vissa märken och modeller inte sjunka lika mycket eftersom de inte nått samma höjder.

adamerking, salmonia, Aerospace och 1 annan gillar detta.
  23. Riffraff

Riffraff Tantal

Att nuvarande upptrissade hets efter Rolex skulle överleva i en lågkonjunktur känns ologiskt.

En lågkonjunktur kommer påverka min egen köplust i allra högsta grad. Klockor får stå åt sidan till förmån för aktier med röd prislapp. Herr Buffett uttryckte det bäst när han 1974, i slutfasen av en björnmarknad fick frågan

"How do you feel?" Forbes asked.
    "Like an oversexed guy in a whorehouse. Now is the time to invest and get rich."

Zthlm, adamerking, joejoe16 och 8 andra gillar detta.
  24. Hans B 1955

Hans B 1955 Tantal

Vad som brukar hända när konjunkturen försvagas vet väl de flesta av oss som nått lite högre ålder.
    För vår hobby är naturligtvis Rolex det mest intressanta. Hur kommer stål-sportRolex-sekten att agera och hur kommer Rolex själva att agera?
    Personligen tror jag att alltför många ”vanliga” människor som köpt stål-sportRolex upp till dubbla listpriser kan bli lite ängsliga för att ”investeringen” inte längre känns helt bra i magen ...

Erik1, salmonia, BarbaBaba och 4 andra gillar detta.
  25. Equilibrium

Equilibrium Diamant

Från:
    Munkgruvan
    ... The poor stay poor, the rich get rich
    That's how it goes
    Everybody knows...

FreakyLeo, Tapiren, SpejsMan och 8 andra gillar detta.
  26. -RI-

-RI- Guld

Attans.. jag som precis köpte en Timex över list.
    Sälja nu eller nudlar nästa månad. Tuffa tider.

mega, Les_Grossman, Kanadicken och 7 andra gillar detta.
  27. Tigerrrr

Tigerrrr Silver

Tänk om alla slutade köpa dyrt av gråisar (företag och privatpersoner)?
    Här är en intressant artikel i ämnet: https://www.ablogtowatch.com/how-sc...tch-purchasing-experience-for-many-consumers/

Kanske är toppen nådd för en av gråhandlarnas favoritklocka, Rolex Daytona 116500LN?
    Skärmavbild 2019-10-10 kl. 00.40.58.
    Observera att statistiken kommer från C24 och den bygger främst på gråhandlares annonspriser. Men kanske är det början av en nedgång vi ser?

Men som sagt, om vi alla slutar att köpa tex sportrolex i stål från gråhandlarna (och de privata minigråisarna) så försvinner de som fokuserar på just dessa modeller och priserna kommer med stor sannolikhet att gå ner. Kanske inte till listpris på alla modeller men lägre.

Sedan fenomenet att en sk "discontinued model" skulle vara värdehöjande i sig bara för att den inte tillverkas längre. Det verkar också vara gråhandlarna (och auktionshusen) som hittat på detta enligt artikelförfattaren.

Läs som sagt gärna den länkade artikeln. Skribenten tar upp ovan aspekter mer ingående och mkt mer.

Genci86, Aerospace, Riffraff och 3 andra gillar detta.
  28. blackcoffee

blackcoffee Brons

Matteusprincipen:

"Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har."

(Matteus 13:12)

Det kommer fler och fler tecken på att saker börjar bli skakiga. Igår gick musikinstrumentkedjan 4Sound i konkurs, men frågan är om det främst beror på att folk dragit ned på instrumentinköp eller om det är internethandeln som dödat dem. Lite överlapp med klocksvängen finns det allt, eftersom instrument liksom klockor är saker som kan vara både funktionella och billiga, eller lyxiga och dyra. Om man väljer mellan en ny klocka eller gitarr, eller att betala hyran så är valet ofta lätt.

Fixoflex och alfgren gillar detta.
  29. Olipheus

Olipheus Brons Premium

Tycker mest skribenten yrar. Tillgång och efterfrågan är kapitalismens och marknadsreglernas absoluta fundament. Att man tycker det är dumt, sorgligt, onödigt, påhittat eller vad det än må vara gör ingen skillnad för att det är så det fungerar, och SKA fungera. Som klockentusiast är det förstås tråkigt när människor som egentligen är ointresserade av klockor driver upp priser som en spekulation, men vad är alternativet – att man ska ha ett intyg som visar att man har en tillräcklig entusiasm?
    Jag läser också att vissa fejkar en låg tillgång för att trissa upp priser – ja, här har man som köpare ett visst ansvar för sina egna pengar. Tittar du inte runt på marknaden efter alternativ, utan låter en säljare diktera vad en klocka är värd åt dig. Då kanske man får skylla sig själv, och inte försöka vända det till att spelreglerna är fel.

Som klockentusiaster har vi oftast fördelen att tid inte är så viktigt. Får jag köpa min drömklocka nu eller om fem år spelar inte så stor roll – det finns ingen anledning att lägga mer pengar än den är värd i vilket fall, eftersom en klocka som är överprisad ofelbart kommer sjunka i pris (annars är den inte överprisad). För en person som vill tjäna pengar kan de där fem åren både vara totalt förödande och en mycket bra affär.

Aviation och BruceL gillar detta.
  30. ANALOGUE

ANALOGUE Platina

Får nästan citera mina inlägg från en tråd om 5711....
    Ja jag tror priserna på framför allt hajpade StålRolex ska ner mycket. Vet inte när men tror definitivt det kommer ske. Det är en helt absurd marknad som jag menar inte kan hålla på sikt.

Erik1, Fixoflex, Gäspande_Skorpan och 7 andra gillar detta.
Mollstedt