• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Priser på väg ner?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Svårt att säga men det hade varit bra med en tillnyktring av priserna generellt. Dock är det ju vissa klockor och märken som, om nu priserna är på väg ner, inte kommer på påverkas så mycket. Främst Rolex, men oxå givetvis PP, Lange, mm.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Ser man på prisutvecklingen på t.ex. Rolex så tycker jag att den här varit orimlig så en avmattning torde vara logiskt, men att priserna skulle gå ner har jag (tyvärr för jag är i köptagen) ingen större tilltro till
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
På samma sätt som krisen gjorde att enbart de billigaste bostäderna störtdök i pris? Man kan anta att ägarna är mindre konjunktur känsliga
Har svårt att tro det. Även för Rolex och PP finns det ett tak. Tycker mig ha sett att högt prissatta stålrolex ligger längre osålda än för några månader sen och en hel del sänks priserna på.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Har svårt att tro det. Även för Rolex och PP finns det ett tak. Tycker mig ha sett att högt prissatta stålrolex ligger längre osålda än för några månader sen och en hel del sänks priserna på.
Man kan bara hoppas, just nu ligger Rolex en bit bort budgetmässigt, främst pga många renoveringar och andra kostnadsposter.(läs fastigheter) inte lätt det här....
 

PNM

Panerai
På samma sätt som krisen gjorde att enbart de billigaste bostäderna störtdök i pris? Man kan anta att ägarna är mindre konjunktur känsliga

Har du någon fakta att hänvisa till på att enbart de billigaste bostäderna störtdök i pris? Generellt sett verkar detta vara en myt - när jag sett på statistik från såväl Stockholm under 90-talet, New York, Köpenhamn och flera andra städer som drabbats av större prisfall har de exklusiva områdena drabbats i procentuella termer i linje med helheten. Det känns också ekonomiskt rimligt. Efterfrågan är ju inte kategorisk - rik och fattig. De som faller bort från ett marknadssegment drar ju ner priset för alla (ingen betalar mer än de behöver även om de har råd). Det är det ena - det andra är förmögenhetseffekten - folk med tillgångar konsumerar mindre när värdet på deras tillgångar går ner.

Det finns ett argument jag kan köpa för att Rolex skulle ha stabila priser och det är att varumärket är så starkt att Rolex i praktiken har en monopolistisk kraft och kan styra sitt pris genom produktionsnivån och kan välja att göra så av strategiska skäl.
 
Har noterat att det var lagts ut mycket ”blue chip” objekt som brukar läggas ut på försäljning vid toppen av en konjunktur. Under vanliga konjunkturer hamnar de ytterst sällan till salu. Folk är beredda att betala bra när de läggs ut och har inte behovet att sälja när konjunkturen sedan vänder ner. De väntar tills nästa topp innan de lägger ut dem igen.

Det är bara sunt om bubblan spricker. Det är löjeväckande att gå in på en Rolex butik och få till svar att det inte går att sätta upp sig på en viss modell och att man i nästa stund kan hitta nästan ett 10 tal klockor som inte säljs hos gråhandlare. Eftersom prisnivån är för hög.

Sist men inte minst tror jag att folk är mätta på senaste årens lyxkonsumtion.

De enda som jag såg i Rolex, LV och motsvarande butiker sist under en månads Europa trip i diverse städer i olika länder var asiater. Börjar det knaka i Kina så lär det få svallvågor.

Politiskt oroligt i Hong Kong som jag tror är en viktig marknad för Rolex bör få folk att bli mer avvaktande.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har noterat att det var lagts ut mycket ”blue chip” objekt som brukar läggas ut på försäljning vid toppen av en konjunktur. Under vanliga konjunkturer hamnar de ytterst sällan till salu. Folk är beredda att betala bra när de läggs ut och har inte behovet att sälja när konjunkturen sedan vänder ner. De väntar tills nästa topp innan de lägger ut dem igen.

Det är bara sunt om bubblan spricker. Det är löjeväckande att gå in på en Rolex butik och få till svar att det inte går att sätta upp sig på en viss modell och att man i nästa stund kan hitta nästan ett 10 tal klockor som inte säljs hos gråhandlare. Eftersom prisnivån är för hög.

Sist men inte minst tror jag att folk är mätta på senaste årens lyxkonsumtion.

De enda som jag såg i Rolex, LV och motsvarande butiker sist under en månads Europa trip i diverse städer i olika länder var asiater. Börjar det knaka i Kina så lär det få svallvågor.

Politiskt oroligt i Hong Kong som jag tror är en viktig marknad för Rolex bör få folk att bli mer avvaktande.

På tal om Hong Kong. Folk köper färre klockor, men det nämns inget om just Rolex. Kanske tuffar på som vanligt? Rolex är ju Rolex ;)

https://www.google.se/amp/s/www.nytimes.com/2019/09/11/fashion/watches-hong-kong-protests.amp.html
 
På tal om Hong Kong. Folk köper färre klockor, men det nämns inget om just Rolex. Kanske tuffar på som vanligt? Rolex är ju Rolex ;)

https://www.google.se/amp/s/www.nytimes.com/2019/09/11/fashion/watches-hong-kong-protests.amp.html

Nej, alla lyxmärkena har drabbats av protesterna och oroligheterna i Hongkong. Fortsätter oroligheterna måste nog Rolex och de övriga lyxmärkena styra om försäljningen mot andra marknader och hoppas på att de inte har kommit in i en lågkonjuktur.

Det skulle kanske innebära att utbudet av klockor ökar på andra marknader i USA och Europa. I sin tur borde det i så fall slå mot gråhandlarnas upptrissade priser. Tycker mig se ännu fler klockor till salu jämfört med bara några veckor tillbaka på hypade modeller.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Har du någon fakta att hänvisa till på att enbart de billigaste bostäderna störtdök i pris? Generellt sett verkar detta vara en myt - när jag sett på statistik från såväl Stockholm under 90-talet, New York, Köpenhamn och flera andra städer som drabbats av större prisfall har de exklusiva områdena drabbats i procentuella termer i linje med helheten. Det känns också ekonomiskt rimligt. Efterfrågan är ju inte kategorisk - rik och fattig. De som faller bort från ett marknadssegment drar ju ner priset för alla (ingen betalar mer än de behöver även om de har råd). Det är det ena - det andra är förmögenhetseffekten - folk med tillgångar konsumerar mindre när värdet på deras tillgångar går ner.

Det finns ett argument jag kan köpa för att Rolex skulle ha stabila priser och det är att varumärket är så starkt att Rolex i praktiken har en monopolistisk kraft och kan styra sitt pris genom produktionsnivån och kan välja att göra så av strategiska skäl.
Enbart på vilka fastigheter som kraschade i spanska krisen och vilka som klarade sig, fanns även en del statistik som byggde upp detta. Dvs främsta fallet var områden Som var huvudsakliga bostaden, dvs semester örter med dyrare boende föll men inte i närheten rent procentuellt. Kan väl tillägga att jag drog en parallell till något jag kan/vet men vet inte alls om samma gäller i andra länder eller för andra saker
 

Riffraff

Cartier
Att nuvarande upptrissade hets efter Rolex skulle överleva i en lågkonjunktur känns ologiskt.

En lågkonjunktur kommer påverka min egen köplust i allra högsta grad. Klockor får stå åt sidan till förmån för aktier med röd prislapp. Herr Buffett uttryckte det bäst när han 1974, i slutfasen av en björnmarknad fick frågan

"How do you feel?" Forbes asked.
"Like an oversexed guy in a whorehouse. Now is the time to invest and get rich."
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
Vad som brukar hända när konjunkturen försvagas vet väl de flesta av oss som nått lite högre ålder.
För vår hobby är naturligtvis Rolex det mest intressanta. Hur kommer stål-sportRolex-sekten att agera och hur kommer Rolex själva att agera?
Personligen tror jag att alltför många ”vanliga” människor som köpt stål-sportRolex upp till dubbla listpriser kan bli lite ängsliga för att ”investeringen” inte längre känns helt bra i magen ...
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Tänk om alla slutade köpa dyrt av gråisar (företag och privatpersoner)?
Här är en intressant artikel i ämnet: https://www.ablogtowatch.com/how-sc...tch-purchasing-experience-for-many-consumers/

Kanske är toppen nådd för en av gråhandlarnas favoritklocka, Rolex Daytona 116500LN?
Skärmavbild 2019-10-10 kl. 00.40.58.png

Observera att statistiken kommer från C24 och den bygger främst på gråhandlares annonspriser. Men kanske är det början av en nedgång vi ser?

Men som sagt, om vi alla slutar att köpa tex sportrolex i stål från gråhandlarna (och de privata minigråisarna) så försvinner de som fokuserar på just dessa modeller och priserna kommer med stor sannolikhet att gå ner. Kanske inte till listpris på alla modeller men lägre.

Sedan fenomenet att en sk "discontinued model" skulle vara värdehöjande i sig bara för att den inte tillverkas längre. Det verkar också vara gråhandlarna (och auktionshusen) som hittat på detta enligt artikelförfattaren.

Läs som sagt gärna den länkade artikeln. Skribenten tar upp ovan aspekter mer ingående och mkt mer.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
... The poor stay poor, the rich get rich
That's how it goes
Everybody knows...

Matteusprincipen:

"Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får över nog; men den som icke har, från honom skall tagas också det han har."

(Matteus 13:12)

Det kommer fler och fler tecken på att saker börjar bli skakiga. Igår gick musikinstrumentkedjan 4Sound i konkurs, men frågan är om det främst beror på att folk dragit ned på instrumentinköp eller om det är internethandeln som dödat dem. Lite överlapp med klocksvängen finns det allt, eftersom instrument liksom klockor är saker som kan vara både funktionella och billiga, eller lyxiga och dyra. Om man väljer mellan en ny klocka eller gitarr, eller att betala hyran så är valet ofta lätt.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Inte för att det egentligen har med konjunkturen att göra, men intressant läsning ändå. https://www.ablogtowatch.com/on-ariels-watch-dont-spend-above-retail-price-when-buying-a-watch/

Tycker mest skribenten yrar. Tillgång och efterfrågan är kapitalismens och marknadsreglernas absoluta fundament. Att man tycker det är dumt, sorgligt, onödigt, påhittat eller vad det än må vara gör ingen skillnad för att det är så det fungerar, och SKA fungera. Som klockentusiast är det förstås tråkigt när människor som egentligen är ointresserade av klockor driver upp priser som en spekulation, men vad är alternativet – att man ska ha ett intyg som visar att man har en tillräcklig entusiasm?
Jag läser också att vissa fejkar en låg tillgång för att trissa upp priser – ja, här har man som köpare ett visst ansvar för sina egna pengar. Tittar du inte runt på marknaden efter alternativ, utan låter en säljare diktera vad en klocka är värd åt dig. Då kanske man får skylla sig själv, och inte försöka vända det till att spelreglerna är fel.

Som klockentusiaster har vi oftast fördelen att tid inte är så viktigt. Får jag köpa min drömklocka nu eller om fem år spelar inte så stor roll – det finns ingen anledning att lägga mer pengar än den är värd i vilket fall, eftersom en klocka som är överprisad ofelbart kommer sjunka i pris (annars är den inte överprisad). För en person som vill tjäna pengar kan de där fem åren både vara totalt förödande och en mycket bra affär.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Får nästan citera mina inlägg från en tråd om 5711....
Moderna sportstålisar från PP och Rolex är för mig tydligaste beviset på en rejäl bubbla. Det finns lixom inget sansat med detta. Fortfarande massproducerade stålklockor som för bara några år sedan kostade väsentligt mindre än sina respektive listpriser. Det är det rimliga långsiktigt och i en någorlunda effektiv marknad måste dagens bisarra premium över list försvinna. Premiet hålls och stiger av en orsak. Inte lågt utbud etc, utan att man förväntar sig att det fortsätter stiga eller i alla fall ligga kvar. Man kan ju själv fundera på om man är berädd att betala 90k över nypris för en beggad stålrolex, förutsatt att man torskar hela Premiet på några år. Troligen finns det endast väldigt få personer som tycker det känns ok att torska 90k på en beggad massproducerad stålrolex. Då kanske man hellre väntar några år?

Enda andra (än kollaps) utvägen jag ser är kraftigt höjda listpriser, men misstänker att Rolex bedömer att folk inte skulle vara så pigga på att köpa en batman för 200k.

Så för att göra en lång historia kort - jag blir också spyfärdig :)
Men om/när lågkonjunkturen är här kanske du kan köpa en 5711 under list igen ;)

I mitt inlägg ovan är exakt produktion inte helt essentiell. Nu har jag inte följt marknaden slaviskt men vill minnas att man för ca 3 år sedan kunde köpa en beggad 5711 under list(?). Nu kostar den nästan dubbla list. Har det verkligen adderat så många superintresserade rika klockentusiester? Jag tror snarare det kommit mängder av personer som investerar alla gratispengar som kommit med nollräntor och QE. Man ser ju samma sak med bilar, tavlor etc etc. Dessa personer är dock flyktiga och byter nog intresse när marknaden viker (vilket alla gör ibland). Troligen försvinner många av dessa "superentusiaster" när det kostar - och inte genererar pengar att samla på klockor. Jag tycker hypen på moderna Stålroex är sjukare än PP, då dem verkligen produceras i mängder, men också möjliga att köpa för många. Om man kan sälja en batman för 180k, kan väldigt många köpa den för 90 även om man inte egentligen har råd. Det blir självuppfyllande, precis som alla bubblor.

Säger inte att det ska kollapsa imorgon, men om det börjar dala lär det gå rätt fort, eftersom jag tror väldigt få tycker det är värt en kostnad på 100k för att få bära en batman, eller 250k för att bära en 5711 några år. Jag tror dessa kölistor (främst på Rolex) kommer minska drastisk när man inte längre ser det som världens enklaste och säkraste investering

I större grad ser vi också ADs som säljer till polare och delar vinst. Vinst som kunde gått till Rolex eller PP.... Hur länge accepteras en sådan marknad?

Jag förstår för övrigt inte varför man gör sig lustig över folk som nyttjar det - hade jag gått förbi Nymans och de har en batman, daytona etc, eller Rob och de har en 5711 hade jag inte funderat även om jag egentligen inte tycker dem är värda list, för jag tycker det hade varit kul med 100-250k extra pengar på kontot efter en vecka... Vem skulle inte gjort det...?

Ja jag tror priserna på framför allt hajpade StålRolex ska ner mycket. Vet inte när men tror definitivt det kommer ske. Det är en helt absurd marknad som jag menar inte kan hålla på sikt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp