• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fantastiska klocklänkar från förr

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
01274644-A67E-47F6-A8B2-6DA6322737AD.jpeg



Länka? *hö hö*

Min Seiko Grand Quartz QGH010?
Den listade väl en månadslön eller tre 1978, sen fanns det ju en hög med Superior som kostade dubbelt så mycket med samma typ av länk. Det är ganska stor skillnad i kvalitet på den länken och en modern Casio ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
01274644-A67E-47F6-A8B2-6DA6322737AD.jpeg



Länka? *hö hö*

Min Seiko Grand Quartz QGH010?
Den listade väl en månadslön eller tre 1978, sen fanns det ju en hög med Superior som kostade dubbelt så mycket med samma typ av länk. Det är ganska stor skillnad i kvalitet på den länken och en modern Casio ;)
Tycker inte att den klockan ser speciellt välbyggd ut. Men hade gärna sett lite detaljer om det är några roliga lösningar konstruktionslösningar.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tycker inte att den klockan ser speciellt välbyggd ut. Men hade gärna sett lite detaljer om det är några roliga lösningar konstruktionslösningar.

:hilarious:

Jag har nog laddat upp en hel hög med bilder här på den klockan som du kan kika på. Har du aldrig känt på en Seiko Grand Quartz eller Superior?

EDIT: Kikade lite snabbt på eBay efter klockor med justerbara länkar. Denna tycker jag var riktigt mumsig, listade väl 250000yen ny. Jämförelsevis kostade väl pouge typ 30000yen.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/273482619812
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
:hilarious:

Jag har nog laddat upp en hel hög med bilder här på den klockan som du kan kika på. Har du aldrig känt på en Seiko Grand Quartz eller Superior?

EDIT: Kikade lite snabbt på eBay efter klockor med justerbara länkar. Denna tycker jag var riktigt mumsig, listade väl 250000yen ny. Jämförelsevis kostade väl pouge typ 30000yen.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https://www.ebay.com/ulk/itm/273482619812
Ser inget som imponerar faktiskt. Vad tycker du är länkens styrka?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ser inget som imponerar faktiskt. Vad tycker du är länkens styrka?
Följsamheten, den är nästan flytande. Sen är tyngden fin också, känns riktigt gedigen trots att den är extremt tunn.

EDIT: Sen även om jag tycker om den eller inte eller om den är kvalitativ eller inte var ju inte frågan utan ett exempel på att det visst finns lite mer high-end klockor med den typen av länk och inte bara budgetur. (Lite lång mening kanske :D )
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Följsamheten, den är nästan flytande. Sen är tyngden fin också, känns riktigt gedigen trots att den är extremt tunn.

EDIT: Sen även om jag tycker om den eller inte eller om den är kvalitativ eller inte var ju inte frågan utan ett exempel på att det visst finns lite mer high-end klockor med den typen av länk och inte bara budgetur. (Lite lång mening kanske :D )
Andemeningen var att det inte finns välbyggda länkar med den konstruktionen. Har sett Seikos tidigare men tycker inte konstruktionen imponerar. Sedan kan man iofs kopiera en billig länk till formen men göra den väldigt välbyggd. Blir dock inte min definition av en fin länk.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nu är ju Seiko kända för att göra riktigt dåliga länkar så Seiko är nog ett dåligt exempel i det här fallet.
Samt att Casio lyckas sälja den typen av länk med klocka för 100kr. Då blir ju inte länken fantastisk bara för att den sitter på en finare klocka.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Nu är ju Seiko kända för att göra riktigt dåliga länkar så Seiko är nog ett dåligt exempel i det här fallet.
Samt att Casio lyckas sälja den typen av länk med klocka för 100kr. Då blir ju inte länken fantastisk bara för att den sitter på en finare klocka.
Har du provat dem?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Diverse Seiko länkar ja, inte den typen du visar. Dock har jag en Casio med den länken.
Stor skillnad på dem länkarna, går inte att jämföra en länk på Casio A158 och en Seiko Superior. Sen visst gör Seiko halvtaskiga länkar, men inte på deras dyrare modeller. Kan man jämföra dem länkarna kvalitetsmässigt så kan man ju säga samma sak om en Casio foldover dykar länk och en Rolex Oysterlänk, samma idé och grundkonstruktion ju. :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Andemeningen var att det inte finns välbyggda länkar med den konstruktionen. Har sett Seikos tidigare men tycker inte konstruktionen imponerar. Sedan kan man iofs kopiera en billig länk till formen men göra den väldigt välbyggd. Blir dock inte min definition av en fin länk.
Jag tycker nog att det gör det. Frågan är kanske vem som gjorde vad först. Tror snarare att Casio tog och gjorde en billigare och sämre version av den typen av länk som redan fanns. Precis som att massor av dykarur härmar Rolex Oyster men inte många lyckas ens komma i närheten.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Stor skillnad på dem länkarna, går inte att jämföra en länk på Casio A158 och en Seiko Superior. Sen visst gör Seiko halvtaskiga länkar, men inte på deras dyrare modeller. Kan man jämföra dem länkarna kvalitetsmässigt så kan man ju säga samma sak om en Casio foldover dykar länk och en Rolex Oysterlänk, samma idé och grundkonstruktion ju. :)
Visst kan det vara stor skillnad mellan den och en Casio, det ska jag inte uttala mig om. Har dock svårt att se hur när det är en så simpel länk.
Det är ju i stort sett ett läderband med spänne fast man bytt ut lädret mot plåt. Går det att göra en länk på ett enklare sätt?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Visst kan det vara stor skillnad mellan den och en Casio, det ska jag inte uttala mig om. Har dock svårt att se hur när det är en så simpel länk.
Det är ju i stort sett ett läderband med spänne fast man bytt ut lädret mot plåt. Går det att göra en länk på ett enklare sätt?
Så är det dock inte, det är en tämligen avancerad konstruktion som gör länken extremt följsam.

E879653E-1C28-4E0E-8F33-C0B76CEA5BD5.jpeg
45076F7F-CA75-44F3-BF2A-F4545662F330.jpeg

0489AB7C-4818-462A-9D89-2BF7368B1A7E.jpeg
E2D6C9D7-666B-483B-9398-92B46E5F73BB.jpeg
FF8F39BF-3B7B-4A0D-A46F-834C231DC064.jpeg


Är det samma på din Casio?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
I stand corrected.
Men då blir frågan, går det att göra ett simplare lås? :)
Det var en bra fråga. Hade nog gillat ett tyngre lås men å andra sidan så hade den antagligen tappat lite av sin följsamhet. Hittar jag ett schysst AM lås hade jag lätt provat iallafall :) Hade nog dock saknat GQ-loggan, men den börjar bli sliten så kanske ändå.
C3B7CA74-314D-4F00-9788-BB690A4CAF41.jpeg


Tror att det är svårt att göra ett enklare lås, men säkerligen ett mindre kvalitativt ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker nog att det gör det. Frågan är kanske vem som gjorde vad först. Tror snarare att Casio tog och gjorde en billigare och sämre version av den typen av länk som redan fanns. Precis som att massor av dykarur härmar Rolex Oyster men inte många lyckas ens komma i närheten.
Tror inte Rolex skapade oysterlänken, GF tillverkade iaf en variant innan. Men det blir ju snabbt en definitionsfråga också.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Andemeningen var att det inte finns välbyggda länkar med den konstruktionen. Har sett Seikos tidigare men tycker inte konstruktionen imponerar. Sedan kan man iofs kopiera en billig länk till formen men göra den väldigt välbyggd. Blir dock inte min definition av en fin länk.

Tror inte Rolex skapade oysterlänken, GF tillverkade iaf en variant innan. Men det blir ju snabbt en definitionsfråga också.

Är Oysterlänken med din definition en fin länk?

Min poäng är att man kan göra något som ser ungefär likadant ut men ändå hålla en hög kvalitet och tvärtom. Jag tycker inte man kan jämställa en modern casiolänk med en Seiko av samma typ till en grand eller Superior. Du såg mina bilder på länken? Lite skillnad mot en casiolänk, tycker du inte?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har en fantastisk gold filled länk som är märkt B/R pat. pending.
Grymt glidelock som måste kommit typ 50-60år före Rolex lås :D
Funktionen fungerade utmärkt på flickvännen som fick testa då länken var för kort för mig!
DDFDB103-1332-43B3-9535-F0DB3F9C8023.jpeg
E8CA1F8A-494D-4300-9179-0AC1F8987B8D.jpeg
40A4BA0B-3756-41F1-9211-7977D813C8C9.jpeg
 
Topp