• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farfars klocka!

Är den äkta?

  • nej

    Röster: 9 6.3%
  • ja

    Röster: 134 94.4%

  • Totala väljare
    142

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
hejsan!
Nu har pappa haft denna klocka i byrånlådan i 30 år. Är den äkta el falsk?. Bör vara från 1960-1970-talet.
Spännande tråd att föja. Galet att den legat i farsans byrålåda i 30 år. Men det hade varit ännu galnare (på ett negativt sätt) om klockan bara legat i byrån i 15 år och försökts säljas då. Då hade den betraktats som en gammal sliten klocka och priset därefter (mindre än en tiondel av idag?). Så lite tur och timing är det.
Lite nyfiken på Farfarn? Dök han eller var det bara en bra tålig klocka han köpte? Lite tur där också. Rätt modell med tanke på nutidens vintagemarknad. Min far köpte en Certina för nästan samma pengar på sextiotalet för att dyka. :)
 
nu vet jag inte om jag våldtar mig egen tråd men här kommer en klocka till:) superfin:) Är den värd nåt?
tissot.jpg
 

Dt250

Rolex
Paneristi
ja det är lite märkligt. Farfar var ju inte direkt någon rikemansknös så antagligen har han köpt den billigt el fått den i nån bytesaffär.
Många här tycker ju att du ska kontakta Per för att du ska få bästa hjälp att hantera denna klenod, hur se dina planer ut ? Tror många på KS verkligen hoppas att det ska gå riktigt bra för dig med klockan oavsett vilket spår du väljer, behålla eller sälja.
 

Jetsetet

Omega
Spännande tråd!

Av nyfikenhet: Vad är det som avgör hur tavlans skick blir? Är det om det kommit in luft genom packningarna?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska jag svara flera gånger? Jag har svarat dels i tråden och dels via pm till både trådatartaren och @piren57. Serienumret är korrekt för allt och klockan är tillverkad ca 1964. Värde mellan 100-200 beroende på tavlans skick (omöjligt att avgöra på de bilder som finns) och beroende på vem som köper. Handlare ger långt mindre än rätt samlare om man kan hitta rätt på denne. Inte lätt att maximera försäljningspris utan auktionshus som äter upp halva beloppet i avgifter. Förstå också att toppriset reflekterar en tavla som är i princip NOS och som har en yta slät och glansig som en glasskiva. Det är ytterst sällsynt att hitta..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Undrar bara värdeförändringar av klockan framåt ser ut? Behålla eller sälja?
Du sitter på en unik klocka ur flera perspektiv. Dels skicket, affektionsvärdet och modellen i sig.

Rätt fråga är snarare varför du vill sälja. Om du har en vettig anledning, kör. Om inte, då skulle jag säga att sitta på den är det bästa alternativet - med både affektionsvärde och potentiell värdeökning i åtanke.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ursäkta mig, är antagligen rätt ensam om det men tycker trådar av den här typen, inte specifikt denna kanske men generellt lätt blir lite olustiga. Så jag håller mig ifrån den. Behövde säga det ändå. Gjort.
 
Topp