• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farligt med vintage?

Som jag har förstått det tidigare innebär även tritium en möjlig hälsorisk, eller har jag missförstått? I tråden låter det ju som att radium bytts ut mot tritium pga att tritium inte skulle vara skadligt.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Som jag har förstått det tidigare innebär även tritium en möjlig hälsorisk, eller har jag missförstått? I tråden låter det ju som att radium bytts ut mot tritium pga att tritium inte skulle vara skadligt.
Tritium strålar väldigt svagt. Tråden handlar egentligen om ny forskning som visar att radium sönderfaller till radon som är en radioaktiv gas som läcker ut ur klockan och som man kan inandas. Mängderna är enligt denna forskning i somliga fall tillräckliga för att kunna leda till ökad risk för lungcancer.
 

Cavdan

Omega
Hur är det med gamla urmakare som fortfarande jobbar dom borde väl ha utsatts ganska mycket över alla dessa åren pga service osv på äldre klockor?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Hur är det med gamla urmakare som fortfarande jobbar dom borde väl ha utsatts ganska mycket över alla dessa åren pga service osv på äldre klockor?
Har man jobbat mycket med radium-målade klockor skulle jag nog se till att få årliga hälsokontroller. :) Vad jag har förstått så är strålningen (relativt) ofarlig så länge den hålls inom boett, men så fort visarna tas ut i l luften... Förutsätter nästan att de arbetar i draghuv eller dyl för att minska risken.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hade sån tur att myndigheterna kunde tänka sig att konfiskera min gamla Rolex-dykare som gav detta utslag.

C35C1AD1-E26F-436D-B83E-B04C3C0DEC20.jpeg


Vill ni ha en bra geiger så är denna att rekommendera. De flesta jag känner som sysslar med gamla klockor använder den här.

Hodinkee har för övrigt nyligen skrivit ett alster om strålning och hur farligt det kan tänkas vara.

https://www.hodinkee.com/articles/new-report-shows-radium-dials-might-pose-serious-danger

Edit: Hodinkee hänvisar till samma studie. :bag:
 
Senast ändrad:

AndersE

Cartier
2-Faktor
Tritium har också en avsevärt kortare halveringstid än radium, 12 år att jämföra med 1602 år. Men det är säkert så att om man håller på och joxar med urtavlan så ska man vara försiktig även med tritium.
Som jag har förstått det tidigare innebär även tritium en möjlig hälsorisk, eller har jag missförstått? I tråden låter det ju som att radium bytts ut mot tritium pga att tritium inte skulle vara skadligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tritium har också en avsevärt kortare halveringstid än radium, 12 år att jämföra med 1602 år. Men det är säkert så att om man håller på och joxar med urtavlan så ska man vara försiktig även med tritium.
Man ska framförallt vara väldigt försiktig när man arbetar direkt med något radioaktivt. Själva strålningen i klockan är relativt ofarlig i de flesta fall men andas man in eller äter ämnen så är säkerligen också tritium jävligt obra.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Beställde hem en GQ Nuclear Radiation Detector GMC-320 plus för några veckor sedan och hade då en Enicar hemma i väntan på service som jag testade.
Körde fram- och baksida med nedanstående resultat. Har skickat in en fråga till Strålsäkerhetsmyndigheten i detta ämne men inte fått någon respons.
Innan jag vet hur resultaten kan tydas så väntar jag med att ha den på armen längre stunder och snorta pulvret från tavlan vid glasbyte. o_O
Tror modellerna innan Sherpa Diver 600 kan uppvisa ännu högre värden, ska testa när tillfälle ges.


IMG_0963.jpg
IMG_0965.jpg
IMG_0966.jpg
Fick svar i dag från SSM:
@Tackar för din fråga kring klockar. Det finns gamla klockor som innehåller det radioaktiva ämne Radium-226 vilket tillverkas inte längre och inte heller är tillåtna i Sverige.
Sedan 1 juni 2018 har vi ett nytt Strålskyddslag och där står i propositionstexten på sidan 43 bl.a. följande:

cid:image002.png@01D448F3.A7D935F0


Aktivitetsmängden av radiumet i dessa klockor variera mycket och när man mäter med lämplig utrustning i omedelbart närhet på klockan, dvs. direkt på dess ytan kan man uppnå de värden som visas i bilderna som du bifogade. Då klockorna vanligtvis förvaras i skåp eller på annat sätt utanför omedelbart närhet så är stråldosen negligerbar, då den minskar mycket snabbt med avståndet.

Formellt sätt behöver ni ansöka om tillstånd för verksamhet (läs innehav) av dessa klockor. Då är det upp till SSM att ta ställning i det enskilda fallet.

Det finns också klockor som innehåller det radioaktiva ämne Tritium oftast mindre än 1 GBq (1 GigaBequerel) vilket är också undantagsgräns. Dvs. dessa klockor kan och får användas tills SSM säger något annat.

Hoppas att detta svar förtydligar lite, återkom gärna ifall du har flera frågor.”

Då blir det till att söka tillstånd...;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fick svar i dag från SSM:
@Tackar för din fråga kring klockar. Det finns gamla klockor som innehåller det radioaktiva ämne Radium-226 vilket tillverkas inte längre och inte heller är tillåtna i Sverige.
Sedan 1 juni 2018 har vi ett nytt Strålskyddslag och där står i propositionstexten på sidan 43 bl.a. följande:

cid:image002.png@01D448F3.A7D935F0


Aktivitetsmängden av radiumet i dessa klockor variera mycket och när man mäter med lämplig utrustning i omedelbart närhet på klockan, dvs. direkt på dess ytan kan man uppnå de värden som visas i bilderna som du bifogade. Då klockorna vanligtvis förvaras i skåp eller på annat sätt utanför omedelbart närhet så är stråldosen negligerbar, då den minskar mycket snabbt med avståndet.

Formellt sätt behöver ni ansöka om tillstånd för verksamhet (läs innehav) av dessa klockor. Då är det upp till SSM att ta ställning i det enskilda fallet.

Det finns också klockor som innehåller det radioaktiva ämne Tritium oftast mindre än 1 GBq (1 GigaBequerel) vilket är också undantagsgräns. Dvs. dessa klockor kan och får användas tills SSM säger något annat.

Hoppas att detta svar förtydligar lite, återkom gärna ifall du har flera frågor.”

Då blir det till att söka tillstånd...;)
Haha :) :)

De har uppenbarligen alldeles för lite att göra på dagarna.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Om någon känner sig orolig kan jag offra mig och ta över vårdnaden om klockorna i fråga ;)

Men lite mera seriöst, hade en diskussion om det här under en middag för något år sedan med en person som är både klockintresserad och jobbar med strålskydd (kommer inte exakt ihåg vad han sysslade med men det det var höst relevant för frågan och inom kärnkraftindustrin)
Som han sa och som redan har vart uppe i tråden så är strålningen inget ni behöver bry er om, däremot ska man vara försiktig om man börjar öppna upp klockorna. Men han sa även att om man har ett flertal klockor med radium tavla så borde man tänka till lite hur man förvarar de, helst där ventilationen är bra och kanske inte direkt bredvid sängen vilken man trots allt spenderar en ganska stor del av dygnet i. På grund av att radon läcker ut om man har otur och klockan inte är helt tät vilket ofta är fallet med gamla klockor.
Men det var enligt honom och själv har jag för dålig kunskap om det för att säga så mycket men tycker det låter rimligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det finns absolut klockor som inte bör bäras dagligen. De är dock rätt så sällsynta men de existerar. Iom man helt saknade kunskap före typ 1960 så användes alla möjliga blandningar med radium. Vissa är på nivåer där du inte vill ha dem nära kroppen under längre perioder. Även om boetten skyddar fint så kan man utsätta andra delar av kroppen för tavlan där enbart glaset håller strålningen ifrån dig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns absolut klockor som inte bör bäras dagligen. De är dock rätt så sällsynta men de existerar. Iom man helt saknade kunskap före typ 1960 så användes alla möjliga blandningar med radium. Vissa är på nivåer där du inte vill ha dem nära kroppen under längre perioder. Även om boetten skyddar fint så kan man utsätta andra delar av kroppen för tavlan där enbart glaset håller strålningen ifrån dig.
Vilket räcker.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är varken forskare eller läkare så jag ska inte svära på det. Jag hade iaf inte helt ignorerat den typ av strålning som kommer igenom. Each to their own I guess.

Det sagt så är de flesta nivåer på gamla klockor extremt låga. Det finns dock undantag.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Tycker strålning från gamla klockor är ganska obehagligt. Hur fina vintageklockor än må vara skulle jag aldrig införskaffa något med radium:bag::stop:
 

Psykel

Patek
Tycker strålning från gamla klockor är ganska obehagligt. Hur fina vintageklockor än må vara skulle jag aldrig införskaffa något med radium:bag::stop:
Du går miste om mycket, tyvärr! Själva strålningen från radiumet är nog inte så farlig. Det är den radiumgas som bildas som kan vara skadlig på riktigt, men har man klockorna i ett välventilerat rum så klarar man sig nog.
 

Husse

Patek
Har inte vetenskapliga belägg för det jag påstår nu!
Jag antar att bilkörning, rökning och alkohol är betydligt större hälsofaror än några gamla klockor med lite radium på urtavlan!
Ingen av oss tänker väl sätta igång med att slicka på tavlan eller köra ner näsan i tavlan för att njuta av taveldoften?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Har inte vetenskapliga belägg för det jag påstår nu!
Jag antar att bilkörning, rökning och alkohol är betydligt större hälsofaror än några gamla klockor med lite radium på urtavlan!
Ingen av oss tänker väl sätta igång med att slicka på tavlan eller köra ner näsan i tavlan för att njuta av taveldoften?
Mycket sant vad du säger och det sätter allt i perspektiv.
Fortfarnade tycker jag det är onödigt att utsätta sig för risker. Kan leva med risken jag tar när jag kör bil från punkt A till B.

Men när det kommer till klockor tar jag inte den risken då finns det så mycket annat fantastiskt som är garnaterat 100% ofraligt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Innan man kategoriskt säger bu eller bä så ska man kanske vara medveten om att strålningen i sig i en klocka med radium kan skilja sig enormt åt. Från att den är försumlig till att den är på nivåer som är långt, långt högre än vad som varnas för från diverse strålningsmyndigheter. Sedan att det kan skilja sig mellan alfa-, beta- och gammastrålning är vad det är. Vissa gamla klockor är i extremfall väldigt heta.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Finns ju även massvis med härliga vintage klockor med tritium som för länge sen har dött ut...
 
Senast ändrad:
Topp