• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Farligt med vintage?

Diskaren

Audemars
2-Faktor
För att det inte gav sken av att bygga på fakta.
Fakta: raduim är radioaktivt. Det kan i rätt mängd utgöra ett hot mot människan därför att strålningens energi avges till kroppen. Det innebär att det kan bildas joner vilka i sin tur startar bildndet av flera främmande ämnen i vävnaden. Ämnena kan orsaka irreparabla skador på celler. Canerrisken beror på att strålning skadar vårt DNA och eftersom cellkärnan är extra känslig för strålning kan leda till att den börjar dela sig okontrollerat vilket inte är toppen. :)

Är väl upp till var och en om man känner att risken är nödvädig att ta eller inte? Förstår att det kan skilja sig väldigt mycket från klocka till klocka men superirrationellt är det inte att man avstår från saker som potentiellt kan leda till cancer?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fakta: raduim är radioaktivt. Det kan i rätt mängd utgöra ett hot mot människan därför att strålningens energi avges till kroppen. Det innebär att det kan bildas joner vilka i sin tur startar bildndet av flera främmande ämnen i vävnaden. Ämnena kan orsaka irreparabla skador på celler. Canerrisken beror på att strålning skadar vårt DNA och eftersom cellkärnan är extra känslig för strålning kan leda till att den börjar dela sig okontrollerat vilket inte är toppen. :)

Är väl upp till var och en om man känner att risken är nödvädig att ta eller inte? Förstår att det kan skilja sig väldigt mycket från klocka till klocka men superirrationellt är det inte att man avstår från saker som potentiellt kan leda till cancer?
Ur tenderar att vara lufttäta.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Ur tenderar att vara lufttäta.
Radon är inte en större hälsorisk så länge det hålls utanför kroppen men det bryts ner till radongas.

Radongas är också rätt chill men däremot så avges skadlig joniserande strålning när radongas bryts ner, (fortfarande främst i form av alfapratiklar) men även i form av gammastrålning vilket är den farligaste sorten och bara kan stoppas av tjockt lager bly :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Radon är inte en större hälsorisk så länge det hålls utanför kroppen men det bryts ner till radongas.

Radongas är också rätt chill men däremot så avges skadlig joniserande strålning när radongas bryts ner, (fortfarande främst i form av alfapratiklar) men även i form av gammastrålning vilket är den farligaste sorten och bara kan stoppas av tjockt lager bly :)
Nu är du ute på tunn is. Men jag försöker inte övertyga dig, bara upplysa. Jag välkomnar radonfobi.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Nu är du ute på tunn is. Men jag försöker inte övertyga dig, bara upplysa. Jag välkomnar radonfobi.
Du förösker väl snarare måla allt svart eller vitt.
Människor är olika när det kommer till många saker. Risktagande är ett av dem. Det du anser irrationellt kanske någon annan anser som förnuft.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du förösker väl snarare måla allt svart eller vitt.
Människor är olika när det kommer till många saker. Risktagande är ett av dem. Det du anser irrationellt kanske någon annan anser som förnuft.
Gamma är den snälla strålningen. Finns även många som är rädda för att flyga. Eller folk som inte är rädda för strålningen man utsätts för när man flyger... Gäller att ställa mängden strålning och vilken typ mot vad som faktiskt kan påverka oss. Enda som jag hittat som potentiellt kan vara farligt är direktkontakt eller radongas. Irrationellt beteende är inte sunt förnuft.

Vad är det för ur du funderar på?
 

Husse

Patek
För övrigt informerade jag mig när jag var på sjukhuset för tre veckor sedan, frågade vad de tänkte angående strålning, radium och röntgenundersökningar i allmänhet.
Deras kommentar var att det krävs betydligt mer än en radiumklocka för att genomföra en kärlröntgen :)
De jobbar i en miljö dagligen med relativt höga stråldoser, jag har gjort så många undersökningar att de måste specialplanera mina fortsatta röntgenbilder nu.
Känner att livet självt är så mycket mer riskfyllt att jag unnar mig det jag gillar nu.
 

Psykel

Patek
För övrigt informerade jag mig när jag var på sjukhuset för tre veckor sedan, frågade vad de tänkte angående strålning, radium och röntgenundersökningar i allmänhet.
Deras kommentar var att det krävs betydligt mer än en radiumklocka för att genomföra en kärlröntgen :)
De jobbar i en miljö dagligen med relativt höga stråldoser, jag har gjort så många undersökningar att de måste specialplanera mina fortsatta röntgenbilder nu.
Känner att livet självt är så mycket mer riskfyllt att jag unnar mig det jag gillar nu.
Som flera gånger påpekats är det ju inte strålningen från radiumet, utan sönderfallet till radon som kan vara skadlig. Radon är en radioaktiv gas som är cancerogen. Förvaras klockorna i ett hyfsat ventilerat utrymme borde det dock inte vara nån större fara.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Nej för tusan, hälsosamt... :)
FB06C1F9-6CAE-47C4-A283-5764021D2083.jpeg
 

Psykel

Patek
Så, ska man börja noja gällande detta eller är det lugnt?
Har ett par vintageklockor som avger stråldos 10-15 µSv/timme mätt med geigermätare (Voltcraft) ett par millimeter från glaset.
Dessa värden tycks ju vara över vissa gränsvärden: https://sv.wikipedia.org/wiki/Sievert
Som sagt är strålningen i sig inte lika skadlig som den radongas som bildas när radiumet sönderfaller. Förvara klockorna i ett hyfsat ventilerat rum så borde det vara lugnt.
 

Astrakhan

Cartier
2-Faktor
men finns inte risk för lokal skada? Alltså radiumgas läcker ut lokalt i handområdet, exvis via ej tätt slutande krona, som ju ofta är fallet på äldre klockor? 15 mikroSievert per timme är ju inte direkt lite strålning. 15 x 12 (~häften av dagen ej klockan på handleden) x 365 = 65 700 mikroSievert. Känns inte helt sunt i det lokala området ifall man är OWG med en gammal radiumdinka.
 

Psykel

Patek
men finns inte risk för lokal skada? Alltså radiumgas läcker ut lokalt i handområdet, exvis via ej tätt slutande krona, som ju ofta är fallet på äldre klockor? 15 mikroSievert per timme är ju inte direkt lite strålning. 15 x 12 (~häften av dagen ej klockan på handleden) x 365 = 65 700 mikroSievert. Känns inte helt sunt i det lokala området ifall man är OWG med en gammal radiumdinka.
Radon är skadligt vid inandning och gränsvärdet är 200 bq/m3. Radiumstrålningen bör inneslutas av boetten någorlunda effektivt.
 

Astrakhan

Cartier
2-Faktor
Ja, och främst kopplad till lungcancer. Radongas därtill ädelgas och därmed inte särskilt skadlig även om den följer med inandning då inte hinner sönderfalla innan man andas ut den igen. Men radon sönderfaller även i mer radioaktiva isotoper, som avger mer potent strålning. Här tänker jag skada som inte bara är vid inandning. Hud borde väl kunna absorbera sådan strålning också? Här Strålskyddsmyndigheten om radon: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/

"Radon och sönderfallsprodukterna avger alfastrålning och är därför skadliga när de kommer in i kroppen. Själva radongasen är mindre skadlig då radon är en ädelgas och därför inte fastnar i lungan utan följer med utandningsluften innan någon signifikant stråldos hunnit avges till lungvävnaden"

Hur den "kommer in i kroppen" är tycker jag är oklart. Av mätvärdena att döma går ju dessutom en massa strålning rakt igenom plexit, kontinuerligt över tid. Ventilation i all ära men undrar ändå över lokal skada över tid. Givet att ingen av oss redan arbetar för Strålskyddsmyndigheten (if so, please step forward) så kanske lämpligt att Klocksnack.se ber om en specialkonsultation av deras experter? Jag skulle i vart fall sova tryggare efter något sådant.
 

Psykel

Patek
Ja, och främst kopplad till lungcancer. Radongas därtill ädelgas och därmed inte särskilt skadlig även om den följer med inandning då inte hinner sönderfalla innan man andas ut den igen. Men radon sönderfaller även i mer radioaktiva isotoper, som avger mer potent strålning. Här tänker jag skada som inte bara är vid inandning. Hud borde väl kunna absorbera sådan strålning också? Här Strålskyddsmyndigheten om radon: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/

"Radon och sönderfallsprodukterna avger alfastrålning och är därför skadliga när de kommer in i kroppen. Själva radongasen är mindre skadlig då radon är en ädelgas och därför inte fastnar i lungan utan följer med utandningsluften innan någon signifikant stråldos hunnit avges till lungvävnaden"

Hur den "kommer in i kroppen" är tycker jag är oklart. Av mätvärdena att döma går ju dessutom en massa strålning rakt igenom plexit, kontinuerligt över tid. Ventilation i all ära men undrar ändå över lokal skada över tid. Givet att ingen av oss redan arbetar för Strålskyddsmyndigheten (if so, please step forward) så kanske lämpligt att Klocksnack.se ber om en specialkonsultation av deras experter? Jag skulle i vart fall sova tryggare efter något sådant.
Det behövs nog mer än en klocka med radiumtavla för att skapa en farlig radonhalt. Öppnar man ett fönster då och då borde det som sagt vara lugnt.
Även om strålningen går ut genom plexit så har du inte plexit mot huden. Nån som mätt strålningen på sina klockor får gärna göra en mätning även på baksidan och se om det blir nån skillnad jämfört med framsidan. Många klockor med mycket radium på tavlan brukar ju dessutom vara av en sportigare modell med ett extra magnetskydd i form av ett inre lock, som förmodligen stoppar strålningen lite extra.
Jag kan inte påstå att jag är nån expert, men har viss insikt i radon via jobbet (kommunalt miljökontor).
 

Astrakhan

Cartier
2-Faktor
Ja, generellt antar jag samma saker som du. Men ingen av oss tycks ju veta. Det gissas och tycks hejvilt i tråden men är det någon expert här som faktiskt vet? Givet våra uppmätta strålnivåer från våra klockor så vore det lämpligt med expertutlåtande gällande den specifika strålrisken för oss som gillar vintage.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, generellt antar jag samma saker som du. Men ingen av oss tycks ju veta. Det gissas och tycks hejvilt i tråden men är det någon expert här som faktiskt vet? Givet våra uppmätta strålnivåer från våra klockor så vore det lämpligt med expertutlåtande gällande den specifika strålrisken för oss som gillar vintage.
Om du inte redan fått svaret du letar efter får du specificera exakt vad det är du är rädd för.
 

Astrakhan

Cartier
2-Faktor
Jag tyckte min noja var ganska självförklarande.

Är det skadligt med radiumvintage? Är det skadligt att bära dessa klockor regelbundet? För mig? För känsligare individer min omgivning (ffa barn)?

Eftersom många på KS använder dessa klockor, en hel del skruvar dessutom själva, ser jag det som lämpligt att KS går till botten med denna fråga hos Strålskyddsmyndigheten. Vi borde då kunna få ett ordentligt expertsvar för had som gäller oss. Vi skulle även då slippa en massa gissande kring om/när skadligt.
 

Husse

Patek
Sorry för trams, men kom att tänka på den här tråden när jag tittade på gamla avsnitt av The Big Bang Theory idag :)

IMG_20190114_205431.jpg
IMG_20190114_205436.jpg
IMG_20190114_205442.jpg
Såg detta jag med, skrattade gott och tänkte på denna tråd! :)
Pratade med en röntgensköterska den 20:e december, när jag hjälpte henne att undersöka en av våra katter.
Hon utsätter sig för strålning motsvarande 100-150 radiumklockor om dagen!
 

holma20

Panerai
Alla har väll fått i sig nån typ av radongas som håller på med klockor ,
Jag har garanterat fått det då man öppnar upp och tar kort tex på tavlan ,
Säkert fått på fingrarna med vilket kanske inte är så bra...
men allt handlar väll om mängden man får i sig..
finns värre saker i vardagen som skadar våran hälsa avsevärt...

@Aurum
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Finns det något sätt att dö på så är väl att ha burit en klocka med fin lume en ganska gemytlig sådan ändå.
Med tanke på att du pratar om cancer så är inte det ett gemytligt sätt att dö, tro mig. Jag såg en av mina bästa vänner alldeles för ung tyna bort i smärtor nyligen.
Med det sagt är jag övertygad att vi vanliga dödliga användare inte behöver oroa oss för bärandet av varken radium eller tritium utsmyckade klockor. Urmakare bör nog dock iaktta viss försiktighet vid hantering av spec radium.
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Med tanke på att du pratar om cancer så är inte det ett gemytligt sätt att dö, tro mig. Jag såg en av mina bästa vänner alldeles för ung tyna bort i smärtor nyligen.
Med det sagt är jag övertygad att vi vanliga dödliga användare inte behöver oroa oss för bärandet av varken radium eller tritium utsmyckade klockor. Urmakare bör nog dock iaktta viss försiktighet vid hantering av spec radium.
Beklagar! Önskar såklart inte det på någon. Har själv utretts för testikelcancer. Menar att det finns betydligt värre saker man utsätter sig för som kan framkalla cancer. Skulle inte oroa mig för lysmassan på klockan. :)
 
Topp