• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Fattigmans"-Daytonor?

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Finns det några schyssta vintage alternativ till Rolex Daytona som inte kostar skjortan?
Älskar svart urtavla med vita kronografer eller tvärtom.

Såg en jäkligt schysst Universal Geneve, men även den är förbi budget, jag tänker mig max 3000-5000kr, gärna lägre.

750x-1.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Finns det några schyssta vintage alternativ till Rolex Daytona som inte kostar skjortan?
Älskar svart urtavla med vita kronografer eller tvärtom.

Såg en jäkligt schysst Universal Geneve, men även den är förbi budget, jag tänker mig max 3000-5000kr, gärna lägre.

750x-1.jpg
Den där UGn är knappast nån fattigmansklocka:) Hittar du den för 5000 så kan du va lycklig!
Edit: såg nu att du skrev att den låg lite utanför budget:)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Vetefan om det där är en Breitling. Skulle nog vilja se bilder på verk, baklock och riktigt bra bilder på tavlan innan jag slog till på den.
Har samma misstanke som du..De flesta jag sett låg en bit över 15k. Denna är typ 50% billigare, och fortfarande till salu sedan länge.. Nåt skumt är det..
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Alpha homage a Paul newman/daytona etc. Ren homage men för typ en tusing är den riktigt bra tycker jag. Känns vintage med kupat plexi, sladdrig länk och tavla. Manuellt seagull verk som också är ett bra verk med tanke på priset.

image.jpeg


Annars kolla Seiko vintage, mycket charmigt!
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kanske skall nämna att Orienten är kvarts. Nu nämndes det inget om detta i första inlägget men vore bra att veta om det skall vara mekaniskt eller om el funkar.
 

ozzyozzy

Cartier
Vad sägs om en vintage Citizen bullhead? De ligger fortfarande bra i pris. Kanske inte så lik en daytona direkt, men en riktigt cool vintagekronograf som med lätthet hittas med "panda-dials".
http://www.ebay.com/itm/SS-Super-Vi...669047?hash=item2359655737:g:Tc4AAOSwHjNV~uY0

Annars har du Enicar Sherpa i mängder. Många med just gamla klassiska Valjoux 72. Dock har dessa gått upp kraftigt i pris sista åren.

När det gäller bullhead så är det värt att vara noggrann när man tar en titt på tavlan, då väldigt många har ommålade/aftermarket tavlor. Det är ju ingen dyr klocka så det är väl inte hela världen men gillar man mögel så...;)
 
Topp