• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

FedEx klockleverans - varning!

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Måste bara få dela med mig...

Har inväntat/fått aviserat en lev. av klockor som varit på service (vintage-kronografer för ett hyfsat totalt värde) från England.
FedEx aviserade att de var på ingång via SMS i fredags. Jag svarade (enl. uppmaning i SMS:et) att de gärna fick ringa innan för att säkerställa att jag var hemma. Ingen kontakt/kom inget bud i fredags...

Idag fick jag ett nytt SMS att de skulle lev. idag mellan 10-17 och att det skulle krävas signatur. Perfekt, förväntade mig inget annat...
Jag svarade återigen att jag inte var hemma, men att det gick bra att få en signatur av min fru, med samma efternamn som jag & på samma adress.

När jag nu kommer hem på kvällen ligger 4 st. vintage kronografer nerstoppade i brevlådan vid gatan! (villaområde)
När jag gör en sökning står det att de är "Left at front door - release authorized". WTF?!?

Har försökt ringa kundtjänst men inte hunnit sitta i tel-kön. Gav upp eter 15 min...

Hur fan i helvete kan de göra på detta viset?!? Nu gick det ju bra, men förtroendet för FedEx sjönk som en sten...
Varning för FedEx mao!
 

Marckus

Panerai
Det verkar svårt för speditionsbolagen att ha tillräckligt bra ramverk och regler för att förhindra att sina anställda beter sig som idioter...
Fy fan alltså. Går du vidare med detta på något vis?
 

Maro

Audemars
Måste bara få dela med mig...

Har inväntat/fått aviserat en lev. av klockor som varit på service (vintage-kronografer för ett hyfsat totalt värde) från England.
FedEx aviserade att de var på ingång via SMS i fredags. Jag svarade (enl. uppmaning i SMS:et) att de gärna fick ringa innan för att säkerställa att jag var hemma. Ingen kontakt/kom inget bud i fredags...

Idag fick jag ett nytt SMS att de skulle lev. idag mellan 10-17 och att det skulle krävas signatur. Perfekt, förväntade mig inget annat...
Jag svarade återigen att jag inte var hemma, men att det gick bra att få en signatur av min fru, med samma efternamn som jag & på samma adress.

När jag nu kommer hem på kvällen ligger 4 st. vintage kronografer nerstoppade i brevlådan vid gatan! (villaområde)
När jag gör en sökning står det att de är "Left at front door - release authorized". WTF?!?

Har försökt ringa kundtjänst men inte hunnit sitta i tel-kön. Gav upp eter 15 min...

Hur fan i helvete kan de göra på detta viset?!? Nu gick det ju bra, men förtroendet för FedEx sjönk som en sten...
Varning för FedEx mao!
Fattar inte hur svårt det kan vara att lyfta luren och faktiskt sköta en bra leverans till kund, det måste ju vara jobbigare att skita i en leverans och behöva åka ut till samma adress dagen efter utan att få extra betalt! för mig är det helt oförståeligt!

Ring till FedEx och säg att du fan inte inte fått något paket i brevlådan och be om bevis på vem som sa ja till "Left at front door"
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Vanligt, tyvärr. PostNord har i system att aldrig ens åka ut med paket de vet kan lämnas hos ombud. Brukar få en lapp om att jag inte varit anträffningsbar fast jag eller tjejen varit hemma hela dagen. Har fått tröjor hängandes ut ur brevinkastet tidigare så det får väl ses som en förbättring iallafall..
 

kalufsen

Panerai
Standard vad gäller UPS och DHL verkar det som - hade ett paket in förra veckan (ej klockrelaterat) och ringde kundservice dagen innan leverans samt på dagen och bad de meddela deras chaufför att slå en signal innan leverans så jag kunde ta mig hem. Kommer hem och så ligger paketet utanför dörren (bor i ett höghus samt inget samtal) och sedan när jag trackar sändningen står det samma sak som det gjorde för dig och då hade jag meddelat kundservice att de absolut inte får lämna paketet utanför och att jag måste ta emot det och hade dessutom meddelat att jag hellre låter paketet gå i retur till deras terminal för att kunna ändra adress till jobbet (konstig jävla grej att paket måste gå i retur för att kunna ändra).

DHL däremot har varit super de gånger leverantör använt de - Ringer kundservice på morgonen för leverans och ber de lägga in en notis om att slå en signal innan leverans - 100 % hittils.

Allt Gott
 

Oniel

Panerai
Varit med om liknande händelse från just FedEx då dem hade lämnat packetet utanför min dörr. Jag bor i lägenhet. Då hade jag lämnat mitt nr och att dem kunde höra av sig en kvart innan dem skulle vara vid lägenheten, då jag bor nära jobbet så hade jag hunnit hem. Men nej, ingen hörde av sig utan det låg utanför dörren.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tack för varningen. Den senaste tidens varningar på forumet bekräftar fördelarna med ett face to face köp. (Förutsatt att man gjort sin läxa innan, och agerar försiktigt).
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Upplevt samma sak med DHL. Fick lite panik när ett paket innehållande en ganska dyr klocka lämnats utanför min dörr i ett studenthus...
Edit: hänt en gång med DHL, vet ej om det var någon lokal budfirma som körde ut det. Annars är DHL suveräna!
 

MånsT

Rolex
Upplevde inte riktigt samma sak idag vid min leverans men ändå värd att ifrågasättas; Budet ringer på, jag öppnar varpå han direkt frågar "Är det Måns?". "Ja" svarar jag, kladdar lite på hans underskriftsmaskin innan han trycker paketet i näven på mig och går :bored:

Poängen är att utan någon form av id-koll kan ju vilket nisse som helst svara "ja" på frågan om ett förnamn. Sen är det tydligen bara att kladda i maskinen så får man en gratis klocka...
 

Ruben

Rolex
Brukar alltid vara strul när man ska få ett paket hemlevererat till dörren.
Enklare och välja att hämta paketet hos ombud. Plus att man slipper sitta hemma 9-17 för att vänta ..
Har testat TNT en gång, var på jobbet när budet ringde och då kunde dem leverera paketet till min arbetsplats om jag ville.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Brukar vara en fördel att få det lev till sitt jobb.

Detta bör du även maila in om, dessa företag jobbar mycket med statistik och kvalitet så det är viktigt att berätta vad som inträffat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Även UPS är kass. När jag tog emot en klocka för strax under 30 papp lämnade de den utanför dörren, på trappan till huset, fullt synligt från gatan eftersom jag inte var hemma, det var även omöjligt att ändra leveransadress eller få en tid specificerad. Det gick såklart inte heller att istället hämta paketet på deras lager. Snyggt.
 
Senast ändrad:

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Helt jävla inkompetenta, haft att göra med de 3 gånger senaste veckorna. Deras kundtjänst är under all kritik, finns en dansk tjej, enda vettiga på hela kundtjänsten fan. De levererar inte i tid, mao betalar jag för nåt jag inte får, de plockar inte upp varorna i tid, och de kommer inte med emballage även efter att man har beställt det...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag slutar aldrig förvånas över hur usla fraktbolag är generellt. Bara en sån sak som att köra ut paket till privatbostäder på dagtid utan att först kolla om mottagaren är hemma :bag:
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Köpte en klocka från USA för någon vecka sedan. Skickades som spårbart paket. Rätt vad det är ringer Postnord på dörren (gamla Posten) och vill att jag skulle kvittera för ett paket. Trodde att inte att Posten hade utkörningar i städer.

Sidospår, utan att jag bett om det hade de gömt klockan i världens grisigaste usbhögtalare för att "avoid custom charges". Vågar inte tänka på vad som hänt om paketet "försvunnit". Då hade jag stått där...

 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpte en klocka från USA för någon vecka sedan. Skickades som spårbart paket. Rätt vad det är ringer Postnord på dörren (gamla Posten) och vill att jag skulle kvittera för ett paket. Trodde att inte att Posten hade utkörningar i städer.

Sidospår, utan att jag bett om det hade de gömt klockan i världens grisigaste usbhögtalare för att "avoid custom charges". Vågar inte tänka på vad som hänt om paketet "försvunnit". Då hade jag stått där...

Haha, va fan. Hoppas inte högtalaren hade magneter i sig.
 

Cryssarn

Rolex
Händer varje dag här. Beställde ett PS4, lämnades utanför ytterdörren, klocka samma sak. Allt jag beställt har bara dumpats av här av FedEx, UPS och USPS. Tydligen standard här, helt sjukt
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Nu för tiden får man väl ett sms från DHL där man kan välja att hämta ut paketet på närmsta service point. Bra mycket smidigare än att sitta hemma en dag och vänta för att sedan kuta ner till postlådan och upptäcka att slapprövarna bara lagt avin i lådan utan att ens ringa på.
"Äh, klockan är ju 13:30 en vardag, alla är på jobbet nu ändå så jag lägger lappen i lådan och skriver att ingen var hemma"
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Sjukt... Helt oacceptabelt. Finns det någon fraktfirma som är att föredra då? Tycker jag läst liknande grejer om diverse andra bolag den senaste tiden.
 

N.Bathes

Cartier
UPS har jag användt, har alltid funkat "klockrent"
Är man ej hemma när dom ringer innan så säger man bara adressen till tex jobbet!!
Så kommer dom dit
Har funkat bra för mig iallafall 100%
Men det finns väl alltid undantag?...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Sjukt... Helt oacceptabelt. Finns det någon fraktfirma som är att föredra då? Tycker jag läst liknande grejer om diverse andra bolag den senaste tiden.
Finns men som med allt annat så får man var man betalar för.

Räkna med 10 gånger priset om det ska vara kvalitet, då fraktbranchen är som ni skriver så behövs det en hel del manuell övervakning och personlig service för att uppnå kvalitet.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har ett leveransrelaterad problem, står att min klocka anlänt i mottagarlandet och att den är i Brest, Nederländerna. La poste från Frankrike och jag har rätt adress registrerat på eBay. Någon som haft liknande problem men att det bara varit trackingsidan/ posten som fått det om bakfoten och paketet är påväg eller borde jag öppna en dispyt direkt? Har mailat säljaren iallafall.

Edit, fick svar från säljaren och han hade skrivit rätt adress (bild). Någon som varit med om något liknande gällande tracking?
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Skrämmande mycket historier liknande denna! Hur fan tänker dom?!? Blir fan i mig galen på företag som inte utför en köpt tjänst enl. överenskommet!

Ska i alla fall följa upp så mycket att jag kontaktar dom i morgon & förmedlar det inträffade, så får vi hoppas nå´n får en skopa med skit!

Ska nog stressa dom lite innan oxå... "Var e mitt paket? Står levererat i sökningen?"
Jag har väl ingen skyldighet att kolla min brevlåda varje dag? Vi kanske åkte iväg på semester i 3 veckor till Västindien ikväll utan att kolla brevlådan efter "vanlig" postleverans & sedan lagt all annan post på lagring över jul/nyår?!? Ska paketet ligga där i tre veckor i så fall?

Förmodligen skiter kundtjänst i detta scenario...
 
Topp