Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag haller med dig @yonssonJag vet att det är vanligt men jag tycker det är ytterst märkligt att man säljer/marknadsför varor som man själv inte inspekterat.
Tror det är pantbanken där varan lämnats in som äger den, efter fyra månader har tiden för lånet löpt ut och säljs på auktion.Den ägs väl iofs av inlämnaren tills någon ropar hem den. Så om inlämnaren inte är en målvakt eller skuldsatt så kan den mycket väl vara hos ägaren igen.
Om jag minns ratt sa sager lagen ungefar sahar.Tror det är pantbanken där varan lämnats in som äger den, efter fyra månader har tiden för lånet löpt ut och säljs på auktion.
tror inte att personen som lämnat in varan drabbas, det är pantbanken som får ta smällen.
Ungefär så ja.Om jag minns ratt sa sager lagen ungefar sahar.
Om det blir ett overskott (dvs lanet plus hanteringsavgifter ar mindre an vad varan saljs for) sa skall overskottet betalas ut till lantagaren om det overstiger 100kr
Om det blir ett underskott (dvs lanet ar storre an vad varan saljs for) sa far butiken ta den smallen.
Pantbanken ager ratten att salja varan om den inte hamtats ut (lanet losts) inom en viss tid. 120dagar later i mina oron helt rimligt
Tror bara varan är en säkerhet tills att varan säljs och eventuellt överskott tillfaller säljaren, men är inte säker så utesluter inget. Vad jag vet är att säljaren kan lösa it varan fram tills ögonblicket den säljs.Tror det är pantbanken där varan lämnats in som äger den, efter fyra månader har tiden för lånet löpt ut och säljs på auktion.
tror inte att personen som lämnat in varan drabbas, det är pantbanken som får ta smällen.
När varan lagts ut till försäljning så kan man inte hämta ut den, vill man ändå ha den åter så får man ge sig in i budgivningen, om jag fattat det rätt vill säga.Tror bara varan är en säkerhet tills att varan säljs och eventuellt överskott tillfaller säljaren, men är inte säker så utesluter inget. Vad jag vet är att säljaren kan lösa it varan fram tills ögonblicket den säljs.
När varan lagts ut till försäljning så kan man inte hämta ut den, vill man ändå ha den åter så får man ge sig in i budgivningen, om jag fattat det rätt vill säga.
Nej, det är däremot direkt felaktigt.När varan lagts ut till försäljning så kan man inte hämta ut den, vill man ändå ha den åter så får man ge sig in i budgivningen, om jag fattat det rätt vill säga.
Jag har en bekant som jobbat på pantbank i över 30 år men han som har koll på hur det funkar har väl förmodligen helt fel.Nej, det är däremot direkt felaktigt.
Skulle de då dra tillbaka varan från en pågående auktion för att vederbörande vill hämta ut varan?Ju, det kan man. Fram till den har sålts.
Händer rätt ofta.Skulle de då dra tillbaka varan från en pågående auktion för att vederbörande vill hämta ut varan?
låter inte troligt.
Beror ju iofs lite på var man väljer att lägga kostnader osv i koncernen om du refererar till en relativt låg vinst för just Kaplans Auktioner Aktiebolag.Oavsett vad så ser det illa ut för Kaplans. Det är deras varumärke som skadas och de får trots allt betalt för att hantera auktionerna. Om inte pengarna de tjänar räcker för att de ska kunna garantera äktheten så får de göra sin riskanalys och fundera på om pengarna är värda den badwill de då och då får när de säljer problem.
Jag kan tycka att förtroende borde vara en hörnpelare i deras business men i slutändan så är nog Sefinas pengar väldigt viktiga för deras överlevnad. Då har de varken råd att garantera äktheten på alla objekt eller att tacka nej till affären.
![]()
Källa på det.Händer rätt ofta.
Skulle de då dra tillbaka varan från en pågående auktion för att vederbörande vill hämta ut varan?
låter inte troligt.
Tror inte det står tidsstämpling på återkallade varor någonstans. Men man har ju upplevt det själv flera gånger som även @evki nämner.Källa på det.
Kan ju vara undantag isf.Tror inte det står tidsstämpling på återkallade varor någonstans. Men man har ju upplevt det själv flera gånger som även @evki nämner.
Vet inte riktigt var de skulle tjäna på att gömma undan kostnader när alla delar ser ut att generera en liten vinst. Men det kanske finns stora historiska förluster i något bolag.Händer rätt ofta.
Beror ju iofs lite på var man väljer att lägga kostnader osv i koncernen om du refererar till en relativt låg vinst för just Kaplans Auktioner Aktiebolag.
Tittade inte så noga men verkar som all butikspersonal är anställda genom auktionsbolaget tex? Kan ha missat något, så intressant var det inte för mig.Vet inte riktigt var de skulle tjäna på att gömma undan kostnader när alla delar ser ut att generera en liten vinst. Men det kanske finns stora historiska förluster i något bolag.
Eller tänker du att de fakturerar ut alla miljoner vi inte kan tänka oss till offshorebolag.
Jag tror de kämpar på och gör en liten peng varje år. Kolla bara på den overhead de har på klockor och de pengar auktionerna vanligtvis drar in. Nu var senaste auktionen rekord för dem men det är knappast en enorm pengamaskin om man bara tar omsättningen och räknar ut vad feen ungefär kan vara.
Det är iaf fel, läs pantlagen. Tror det hänger ihop med när ägandet av varan går över och det är rimligtvis i klubbögonblicket.Kan ju vara undantag isf.
Den jag pratat med sa att avbryta en pågående auktion är inte tillåtet
Jag har pratat med en med 30 år i branschen och tror han har bättre koll.Tittade inte så noga men verkar som all butikspersonal är anställda genom auktionsbolaget tex? Kan ha missat något, så intressant var det inte för mig.
Det är iaf fel, läs pantlagen.
Du tänker så.Tittade inte så noga men verkar som all butikspersonal är anställda genom auktionsbolaget tex? Kan ha missat något, så intressant var det inte för mig.
Du tänker så.
Inte alls otroligt. Har dålig koll på vad ens smyckesdelen gör och hur mycket personal den kan kräva. Är det butiken eller är det annan handel? Jag är rätt clueless men jag trodde auktionsbolaget var alles som hände på Biblioteksgatan.
Tydligt.Midato Holding AB - Stockholm - Befattningar
Allabolag.se ger dig företagsinformation om Midato Holding AB, 556636-5572. Hitta adress på karta, kontaktinfo, nyckeltal och befattningar.www.proff.se
Tex så har ju Kaplans Safir AB följande:Tydligt.![]()
Faktiskt inte så tydligt alla gånger, men här nedan tex. Kan ju iofs innefatta mer än att säljaren löst panten men har fått förklaringen på mail att detta gäller för säljare som löser panten.Jag har pratat med en med 30 år i branschen och tror han har bättre koll.
du har fel.
du kan inte hämta ut din vara som du lånat på under pågående auktion, skulle däremot varan inte säljas så kan man hämta ut den efter att auktionen slutat.Faktiskt inte så tydligt alla gånger, men här nedan tex. Kan ju iofs innefatta mer än att säljaren löst panten men har fått förklaringen på mail att detta gäller för säljare som löser panten.
Vissa förfallna panter kan komma att utgå
Under pågående auktioner på förfallna panter kan varor komma att utgå. Om så sker annulleras eventuella bud och auktionsvaran tags bort från auktionslistan och likaså hemsidan.
Våra villkor | Pantbanken Sverige
Här kan du läsa våra villkor för användarkonton, behandling av personuppgifter, webbauktioner, försäljning, lån m.m.www.pantbanken.se
Vi som vet, vi vet iaf att det händer. Artiklar kan försvinna ända fram tills att de skall klubbas. Vissa av dessa återkommer sedan en pantperiod senare. Rekordet var nog en Pasha jag ville ha som drogs precis innan minst 4 ggr i rad.du kan inte hämta ut din vara som du lånat på under pågående auktion, skulle däremot varan inte säljas så kan man hämta ut den efter att auktionen slutat.
infon kommer från just den länkade firman.
kanske inte riktigt helt legitimt isfVi som vet, vi vet iaf att det händer. Artiklar kan försvinna ända fram tills att de skall klubbas. Vissa av dessa återkommer sedan en pantperiod senare. Rekordet var nog en Pasha jag ville ha som drogs precis innan minst 4 ggr i rad.
Finns inget som säger emot det i vad jag kunde hitta online iaf. Pantbanken får ju först köpa varan på auktionen vad jag kunde läsa i lagen, så innan dess är det förmodligen mer vad auktionsfirman har för policy. Om det nu inte finns någon annan relevant lag som spelar in.kanske inte riktigt helt legitimt isf