Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En från varje märke? Nu vet jag inte vad du jobbar med men det låter som en fruktansvärt dyr historiaHar lite löst funderat på en klocka från varje märke, kanske lite lättare?![]()
Ja men en hobby måste ju få kosta lite eller hurEn från varje märke? Nu vet jag inte vad du jobbar med men det låter som en fruktansvärt dyr historia![]()
FN har 193 medlemsländer så någonstans där kanske man för börja. Kul projekt att skala ner på allt, jag vet t.ex. inte hur många (micro)tillverkare som är verksamma i Swaziland eller Tuvalu...En från varje märke? Nu vet jag inte vad du jobbar med men det låter som en fruktansvärt dyr historia![]()
Fick en galen idé häromdan på jobbet, köpa minst en klocka från varje land i världen.
Får nog se till att det bara är en idé och inget annat...
Någon som funderat i liknande banor?
Tänkte nog klockans säte i landet och minst en från varje land. Ingen aning om hur många klockor det blir...som i att säljaren befinner sig i respektive land eller att klockans märke har sitt säte i landet?
Får ta och kolla hur många länder jag kommer upp i...Tanken har slagit mig men det har stannat vid det. Dock har det blivit klockor från 7 länder![]()
Man kan ju i första hand titta efter var tillverkaren påstår att den är gjord typ ”made in xxx, yyy made” på tavlan och i andra hand gå på tillverkarens uppgifter. Att följa order2cash känns väl lite långsökt om man inte samlar på distributionskanaler.Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor....![]()
Inte helt lätt, men en tysk klocka ser jag som tysk (företaget bakom klockan är från tyskland) även om själva urverket är från något annat land och själva klockan kanske är ihopsatt i ett tredje. Jämnför lite med Volvo, är det en svensk bil??? Jag skulle kalla den svensk, även om många delar kommer från andra länder, den kanske inte ens är monterad i sverige.Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor....![]()
Tja det är väl upp till var och en, men jag räknar var företaget har sitt kontor. Jag har en klocka som är officiellt Kinesisk, men det är säkert flera som tillverkas där.Hur definierar man "från ett land" då? Ska den monteras där? Ska en viss procent tillverkas där också? Hur räknas en tysk klocka med schweiziskt urverk? Var hör min Marathon hemma, som beställdes från en obestämd plats i cyberrymden (cloudflare), ordern troligtvis behandlades i Italien, klockan tillverkades i Schweiz, men skickades från USA? Så många frågor....![]()
Japp! Grymt kul! Nordkorea skulle vara ett oväntat resmål då t.ex...Om du plockar ut klockorna i respektive land så vore det ett kul vis att tvinga in oväntade resmål![]()
Och varje klocka alltid på ursprungslandets tid? Så har du något att pyssla medFick en galen idé häromdan på jobbet, köpa minst en klocka från varje land i världen.
Får nog se till att det bara är en idé och inget annat...
Någon som funderat i liknande banor?
X och Q finns https://www.chrono24.se/search/browse.htm åäö lär vara svårare...Det närmaste liknande jag har tänkt är alfabetet, dvs 29 klockor av olika märken.
Misstänker att X och Q kan bli svåra även Å,Ä och Ö kan vara knepiga.
Kul grej
Kul idé!
Jäklar vad ni bidrarVarför inte, kul ide
Du medJäklar vad ni bidrar
Skall snart till Portugal, undra om dom har något kul där...Om du plockar ut klockorna i respektive land så vore det ett kul vis att tvinga in oväntade resmål![]()
Iwc portuguese om tillverkarland är flexibeltSkall snart till Portugal, undra om dom har något kul där...
Svensk? Volvo är väl Kinas bästa bil!Inte helt lätt, men en tysk klocka ser jag som tysk (företaget bakom klockan är från tyskland) även om själva urverket är från något annat land och själva klockan kanske är ihopsatt i ett tredje. Jämnför lite med Volvo, är det en svensk bil??? Jag skulle kalla den svensk, även om många delar kommer från andra länder, den kanske inte ens är monterad i sverige.![]()
Nu är det ju majoritetsägt av ett kinesiskt bolag. Innan dess va det väl Ford som ägde det. Börjar bli lite OT kanske men man kanske skulle samla på en Volvo från varje landSvensk? Volvo är väl Kinas bästa bil!![]()