Hej KS!
Hoppas ni alla haft en trevlig jul och ett gott nyår! Jag som så många andra tillbringade mycket av tiden med släkt och vänner. Klockor kom upp på tal en av kvällarna varvid min mormor strosar iväg och kommer tillbaka med detta gamla fickur. Troligen har det tillhört hennes far, morfar eller någon annan i släkten. Jag har dålig koll på det här med fickur men tänkte därför att KS säkert kan berätta mer om vad det är för något gammal klocka!
I alla fall. Klockan går att dra upp och den tickar på, dock verkar kronan nu har fastnat då den inte går att dra upp mer. Kanske är den i ett max uppdraget läge? Den tickar på iaf och det går även att ställa tiden genom att trycka ner knappen uppe till höger. Tavlan är omärkt som ni ser.
På insidan är den stämplad med en krona och måna vilket jag tror innebär att den är ifrån Tyskland? Och även 0,800 vilket visar att det är silver om jag förstått det hela rätt. Sedan är den även stämplad med "Galonné" vilket jag tror betyder att den kan ha en tunn guldbeläggning på boetten? Även stämplad "25849" vilket kanske är tillverkningsnummer?
På "verklocket" står det "Cylindre Remontoire 6 Rubis" vilket beskriver verket antar jag?
Sedan verket då där det också står något som börjar på A och andra ordet börjar på R, det är så snirkligt och litet att det är svårt att se.
Så finns det något nytt man kan lära sig utifrån det här?
Jag tror inte att klockan är värd något i pengar men desto mer för mig då den legat i släkten och så.
Den är ganska sliten så jag hoppas kunna lämna in den för lite välförtjänt service, tips på fickursurmakare i Göteborg? Annars gör jag ett besök hos Gaston och ser om de kan ta sig en titt. Det hade varit kul om man hade kunnat putsa upp den lite till sin forna glans, vill dock undvika att nöta bort för mycket. Tips på hur man kan gå tillväga eller kan en urmakare göra detta bättre?
Tack på förhand!