• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Här är en ovanlig klocka , en Waltham ( owersized )
Klockan levererades både som skeppskronometer / marine watch och som vanligt fickur men i detta fall specialbeställd av urmakeri som "Rätt Tid ur " inkl vägg fäste
Ytterfodralet i sterling silver kan öppnas på baksidan varav man fäller ut klockan och drar upp/ ställer tid
Verket har 8 dagars verk och uppdragsindikator och klockan väger tot nästan 400 gram
image.jpeg
 
Här är en ovanlig klocka , en Waltham ( owersized )
Klockan levererades både som skeppskronometer / marine watch och som vanligt fickur men i detta fall specialbeställd av urmakeri som "Rätt Tid ur " inkl vägg fäste
Ytterfodralet i sterling silver kan öppnas på baksidan varav man fäller ut klockan och drar upp/ ställer tid
Verket har 8 dagars verk och uppdragsindikator och klockan väger tot nästan 400 gram
image.jpeg
Såg en likadan i veckan som gick och den hade ett saftigt pris :)
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Någon fickursexpert som kan tippsa om ett fickur med en central sekundvisare alt kronograf? som sjukvårdspersonal får vi inte ha armbandsur och de "vanliga" plastklockorna är inte så fina.
 

oscarabc

Omega
Hej KS!

Hoppas ni alla haft en trevlig jul och ett gott nyår! Jag som så många andra tillbringade mycket av tiden med släkt och vänner. Klockor kom upp på tal en av kvällarna varvid min mormor strosar iväg och kommer tillbaka med detta gamla fickur. Troligen har det tillhört hennes far, morfar eller någon annan i släkten. Jag har dålig koll på det här med fickur men tänkte därför att KS säkert kan berätta mer om vad det är för något gammal klocka!

I alla fall. Klockan går att dra upp och den tickar på, dock verkar kronan nu har fastnat då den inte går att dra upp mer. Kanske är den i ett max uppdraget läge? Den tickar på iaf och det går även att ställa tiden genom att trycka ner knappen uppe till höger. Tavlan är omärkt som ni ser.

FullSizeRender-4.jpg

FullSizeRender.jpg


På insidan är den stämplad med en krona och måna vilket jag tror innebär att den är ifrån Tyskland? Och även 0,800 vilket visar att det är silver om jag förstått det hela rätt. Sedan är den även stämplad med "Galonné" vilket jag tror betyder att den kan ha en tunn guldbeläggning på boetten? Även stämplad "25849" vilket kanske är tillverkningsnummer?

FullSizeRender-2.jpg


På "verklocket" står det "Cylindre Remontoire 6 Rubis" vilket beskriver verket antar jag?

FullSizeRender-3.jpg


Sedan verket då där det också står något som börjar på A och andra ordet börjar på R, det är så snirkligt och litet att det är svårt att se.

FullSizeRender-5.jpg


Så finns det något nytt man kan lära sig utifrån det här? :) Jag tror inte att klockan är värd något i pengar men desto mer för mig då den legat i släkten och så.
Den är ganska sliten så jag hoppas kunna lämna in den för lite välförtjänt service, tips på fickursurmakare i Göteborg? Annars gör jag ett besök hos Gaston och ser om de kan ta sig en titt. Det hade varit kul om man hade kunnat putsa upp den lite till sin forna glans, vill dock undvika att nöta bort för mycket. Tips på hur man kan gå tillväga eller kan en urmakare göra detta bättre?

Tack på förhand!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej KS!

Hoppas ni alla haft en trevlig jul och ett gott nyår! Jag som så många andra tillbringade mycket av tiden med släkt och vänner. Klockor kom upp på tal en av kvällarna varvid min mormor strosar iväg och kommer tillbaka med detta gamla fickur. Troligen har det tillhört hennes far, morfar eller någon annan i släkten. Jag har dålig koll på det här med fickur men tänkte därför att KS säkert kan berätta mer om vad det är för något gammal klocka!

I alla fall. Klockan går att dra upp och den tickar på, dock verkar kronan nu har fastnat då den inte går att dra upp mer. Kanske är den i ett max uppdraget läge? Den tickar på iaf och det går även att ställa tiden genom att trycka ner knappen uppe till höger. Tavlan är omärkt som ni ser.

FullSizeRender-4.jpg

FullSizeRender.jpg


På insidan är den stämplad med en krona och måna vilket jag tror innebär att den är ifrån Tyskland? Och även 0,800 vilket visar att det är silver om jag förstått det hela rätt. Sedan är den även stämplad med "Galonné" vilket jag tror betyder att den kan ha en tunn guldbeläggning på boetten? Även stämplad "25849" vilket kanske är tillverkningsnummer?

FullSizeRender-2.jpg


På "verklocket" står det "Cylindre Remontoire 6 Rubis" vilket beskriver verket antar jag?

FullSizeRender-3.jpg


Sedan verket då där det också står något som börjar på A och andra ordet börjar på R, det är så snirkligt och litet att det är svårt att se.

FullSizeRender-5.jpg


Så finns det något nytt man kan lära sig utifrån det här? :) Jag tror inte att klockan är värd något i pengar men desto mer för mig då den legat i släkten och så.
Den är ganska sliten så jag hoppas kunna lämna in den för lite välförtjänt service, tips på fickursurmakare i Göteborg? Annars gör jag ett besök hos Gaston och ser om de kan ta sig en titt. Det hade varit kul om man hade kunnat putsa upp den lite till sin forna glans, vill dock undvika att nöta bort för mycket. Tips på hur man kan gå tillväga eller kan en urmakare göra detta bättre?

Tack på förhand!

Inte så mycket att säga, tycker du verkar ha hittat den mesta informationen. A och R på verket står för Avance och Retard vilket är franska för snabb och långsam, det är helt enkelt där klockan ruckas (finjusteras) för att få klockan att gå så exakt som möjligt efter en service.

Kul med gammalt arvegods, grattis! :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Datering brukar ju vara kul, sent 1800-tidigt 1900 säger jag lite sådär diffust.

Bra googlat förresten! Alltid värt att lägga lite tid på att hitta egen info, om inte annat för att kunna värdera infon man får på KS.
 

oscarabc

Omega
Inte så mycket att säga, tycker du verkar ha hittat den mesta informationen. A och R på verket står för Avance och Retard vilket är franska för snabb och långsam, det är helt enkelt där klockan ruckas (finjusteras) för att få klockan att gå så exakt som möjligt efter en service.

Kul med gammalt arvegods, grattis! :)

Datering brukar ju vara kul, sent 1800-tidigt 1900 säger jag lite sådär diffust.

Bra googlat förresten! Alltid värt att lägga lite tid på att hitta egen info, om inte annat för att kunna värdera infon man får på KS.

Tack för svar! Upplysningen om Avance och Retard känns så självklar när du säger det men jag tänkte inte på det då, tack! :)
Får se om jag kan ge den lite kärlek och återkomma med lite roligare bilder då! Borde försöka hitta mig en kedja också:cool:
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Upplysningen om Avance och Retard känns så självklar när du säger det men jag tänkte inte på det då, tack! :)
Får se om jag kan ge den lite kärlek och återkomma med lite roligare bilder då! Borde försöka hitta mig en kedja också:cool:
Kedja fixar jag. Budget? Guld/silver/guldfärgat?
 
Ännu ett fickur i samlingen :) En Viking som har ett Cortebert verk om jag inte har fel ?
Köptes som renoveringsobjekt eftersom sekundvisaren var lös och urtavlan skadad.
Men visaren fixades snabbt och nu går den som en....
Ser ut att vara ett bra verk iallafall, någon som vet mer om Viking Fickur ?
P1040129.JPG
P1040130.JPG
P1040131.JPG
 

Edin

Panerai
Har ett gammalt fickur jag ärvt av morfar som han tydligen haft i någon byrålåda.
01.jpg


02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg

Hittade den nu när jag gått igenom en massa lådor inför flytten och denna kommer få besöka Kaplan då den förhoppningsvis kan inbringa något mer än dam som den samlat i lådan den legat..
 

Btotheb

Omega
Någon fickursexpert som kan tippsa om ett fickur med en central sekundvisare alt kronograf? som sjukvårdspersonal får vi inte ha armbandsur och de "vanliga" plastklockorna är inte så fina.


Jag hör dig! Är även jag mycket sugen på ett schysst fickur med pulsations skala, typ som detta:

image.jpg


Om någon har ett som de vill bli av med, alternativt ser något till salu kan detta inlägg betraktas som en illa förtäckt köpesannons.
 

Sir_F

Omega
Den här tråden fick mig att längta efter ett fickur. Jag budade hem ett billigt exemplar på tradera bara för att få en uppfattning om vad jag gillar eller inte gillar. Domen blir att tavlan är helt rätt men vid 46mm känns klockan liten och den är inte bullig nog för att ligga skönt i handen.
IMG_20160110_121705.jpg

Nästa köp blir väl en klockkedja och en lämplig väst. Västen kan förresten vänta lite, nyårslöftet har ännu inte haft någon effekt på midjemåttet.
 

MartinMyhrman

Breitling
Detta är min "gamla" (allt är relativt) raritet, en IWC som jag ärvt efter min morfar. Han i sin tur fick den av mormors far.
Jag har nyligen haft den inne på lagning/service, den trasiga fjädern är utbytt och även glaset, så nu spinner den fint!
Dock har jag fått uppgifter på att en service gjordes år 1946 där de troligtvis bytte ut bommen till en som inte är original från IWC, vilket såklart är lite tråkigt.
Den information jag har om klockan finns på den sista bilden, om det är av intresse för någon! (jag kan inte garantera tillförlitligheten på programmet som gett mig informationen, det är hittat i arkivet på IWC's officiella forum)

I alla fall så ville jag dela med mig av detta åldersslitna fickur, om någon sitter på mer information så tar jag väldigt gärna del av den!

Till sist vill jag tacka alla klocknördar för att detta forum finns, det uppskattas enormt av mig som nyligen funnit detta intresse och fortfarande ligger på en hobbynivå!

12576159_10153331854438597_1460413481_n.jpg
12571239_10153331854123597_890747543_n.jpg
IWC pocket watch.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Här kommer några till fickur, risiga saker som inte räknas in i samlingen. Ska väl kränga dem eller något, men man får ju inget betalt för fickur.
image.jpeg


Här nedan kommer en bild som inte är för känsliga tittare.
Så här blir det för att ni klockälskare inte fattar att ni behöver fickur. Jag hade själv inte skrotat Omegorna och någon till, men ibland går det lite fort för personal...
Jag har dock inte hjärta att slänga verken/tavlorna.
image.jpeg
 

MrNorrgard

Omega
2-Faktor
Här nedan kommer en bild som inte är för känsliga tittare.
Så här blir det för att ni klockälskare inte fattar att ni behöver fickur. Jag hade själv inte skrotat Omegorna och någon till, men ibland går det lite fort för personal...
Jag har dock inte hjärta att slänga verken/tavlorna.
image.jpeg

Kanske kan dyka upp nån reservdel till mitt då? :happyhappy: Hur går det? Antar att det är som med allting nu för tiden, just TIDEN som fattas.;) Det börjar bli en rejäl samling!
 

Warwian

Cartier
Kunde inte låta bli den här :) Är väl inte ett Fickur i egentlig mening , men någonstans ska den ligga ...
Ett 8 dagars Bil Ur efter vad jag kunnat googla mig till , användes också som reseur tydligen .
Någon som kan säga vem som gjort det ? Eller vilket verk det sitter i
Spännande klocka

Christer
P1040175.JPG
P1040176.JPG
Jag har varit lite dålig på att svara i tråden hittills. En kvalificerad gissning, sett till brygglayouten, är dock att den är tillverkad av A. Douard Fils. Vad står det på verket?
 
Hej Warwian ,
Det enda jag kan läsa ut på verket är siffrorna 228 409 ? sager det dig något eller är det endast tillverkningsnummer

Christer
 

Jimpa

Panerai
Förstår svårheten i att lämna någon info på detta fickur utan bild på urverket men finns det någon "bevandrad god själ" som har någon info om denna släkt klenod så är jag evigt tacksam. Värderingen är 20år gammal och den är i guld.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Prövar igen med denna som jag faktist kom in i för att kunna fota urverket.. Jag var förbi morfar tidigare med en kvart whiskey till påsk. "Äldreboendet erbjuder inte mycket på den fronten". Hur som helst bad han mig öppna en byrolåda och ta fram ett fickur. Han berättade att han hade nån gammal flamma i nordnorge för en herrans massa år sedan och att han då fick detta fickur från hennes far eller nått.. De var tydligen fiskare så antagligen inte värsta värdet men kul att berätta något nytt för honom nästa gång jag är upp. Han trodde den var från slutet utav 1800talet. Det ser slitet ut tycker jag, man drar upp med en nyckel som gått sönder. Någon som vet var man kan fixa en ny? serva det oxå om det kan va värt det.. Är nollad på detta med fickur så kul o höra mer.. Cylinderverk förstår jag att det är då DDT står det i boettlocket. Den jag lag upp tidigare går iaf som en dröm än. Mvh jimpa.

Bilder på morfars här :
20160326_145905.jpg
20160326_145911.jpg
20160326_145933.jpg
20160326_145956.jpg
20160326_150024.jpg
20160326_150053.jpg
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har ett gammalt fickur jag ärvt av morfar som han tydligen haft i någon byrålåda.
01.jpg


02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg

Hittade den nu när jag gått igenom en massa lådor inför flytten och denna kommer få besöka Kaplan då den förhoppningsvis kan inbringa något mer än dam som den samlat i lådan den legat..
Om du inte redan har sålt uret skulle jag funderat på kanske lämna det till uppsala auktionskammare istället för kaplans. Känns som ett sådant ur kan locka köpare utöver de vanliga fickurssamlarna.
 

Ragge

Cartier
20160404_211652.jpg
20160404_211728.jpg
20160404_211812.jpg

Jag köpte kronograf som reseminne på marknad i Paris. Är nog någon variant av Lemania 19 i den tror jag. Liknar Auricoste JUST men är omärkt. Har ett M stämplat innanför. Plötsligt säger dottern att hon nog ska köpa ett fickur hon också. Helt omärkt, men vackert och går bra. Kan någon ge upplysningar om dom vore det trevligt.
 

Warwian

Cartier
20160404_211652.jpg
20160404_211728.jpg
20160404_211812.jpg

Jag köpte kronograf som reseminne på marknad i Paris. Är nog någon variant av Lemania 19 i den tror jag. Liknar Auricoste JUST men är omärkt. Har ett M stämplat innanför. Plötsligt säger dottern att hon nog ska köpa ett fickur hon också. Helt omärkt, men vackert och går bra. Kan någon ge upplysningar om dom vore det trevligt.
Den högra, kronografen, ser onekligen ut som ett Lemania 19 Np eller motsvarande, roligt resminne! Det vänstra är ett cylinderverk, det finns så många tillverkare och varianter av dessa som i princip alla är snarlika att jag i det närmaste gett upp att identifiera dem. Ur ett samlarperspektiv är de inte heller intressanta nog för att det skall värt besväret. Sett till lösningen för kron- och spärrhjul skulle jag dock säga att den är fransk. Sannolikt är den tillverkad av Parrenin eller liknande. Se några exempel nedan:
(Blir helt trött i huvudet av cylinderverk! Roligt att din dotter är intresserad förresten!)
H._Parrenin_%26_Marquet_FH_16._Juli_1896.jpg

calink10.jpg

dsc00018.jpg


Edit: Jag har också ett fickur med Parrenin-urverk, se här: https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-822#post-1342618
 
Senast ändrad:
Topp