Ragge
Basic
Den högra, kronografen, ser onekligen ut som ett Lemania 19 Np eller motsvarande, roligt resminne! Det vänstra är ett cylinderverk, det finns så många tillverkare och varianter av dessa som i princip alla är snarlika att jag i det närmaste gett upp att identifiera dem. Ur ett samlarperspektiv är de inte heller intressanta nog för att det skall värt besväret. Sett till lösningen för kron- och spärrhjul skulle jag dock säga att den är fransk. Sannolikt är den tillverkad av Parrenin eller liknande. Se några exempel nedan:
(Blir helt trött i huvudet av cylinderverk! Roligt att din dotter är intresserad förresten!)
Edit: Jag har också ett fickur med Parrenin-urverk, se här: https://klocksnack.se/threads/dagens-vintageur.4400/page-822#post-1342618
Tack Warwian!
Mycket roligt om den är troligt fransk. Orsaken att det blev Paris är just hennes intresse att för Frankrikes historia med Napoleon och Versailles. Kul för en klocknörd att höra sin 14 åring säga "jag ska nog köpa en vacker klocka som minne jag också".