• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jopi77

Cartier
Hejsan
Lite bilder på min Longines rova. En riktigt snygg 18K kronograf som mäter 51mm. Imponerande urverk tycker jag.

Gillar även att det gick och få lite historik från Longines historical archives:
Originally, the serial number 2'312'xxx identifies a Longines mechanical manually wound movement, caliber 19.73N. It was invoiced on 10 August 1917 to the company Terrasse, which was at that time our agent for Sweden and Norway.

Undrar om denna typen av klockor skall servas, eller bara låta vila i lugn och ro? Den fungerar men har troligen inte fått service på sista 50 till 100 åren...
Vad kan värdet ligga på för denna typen av fickur? Hittar inte så många 18K kronografer i omlopp...

20210309_110219.jpg
20210127_083719.jpg
20210127_084844.jpg
Den ser mycket fin ut.
 

Almen

Breitling
Ett fint 17-stenars urverk du har där, med kronografmätning på 1/20-dels sekund. Ser ut att vara i bra skick. 👍🏻
Värdet på klockan ligger kring straxt över 20-tusen upp till 25. Om det är originalasken den ligger i ökar värdet någon/ett par tusen till.

Du skriver att den fungerar. Personligen skulle jag ta den till service och genomgång eftersom det är sannolikt att smörjningen (oljorna) i den torkat om den inte gått på så många år. Det är inget du gör själv utan lämna in den till en välrekommenderad urmakare som kan äldre kronografen. Klockan kan fortfatande gå bra men risken för slitage ökar med gamla oljor.

Även om det är ett finmekaniskt verk är de ofta i mycket bra kvalité när du tittar på Verken från Longines.

"Farfars klocka" på söder i Stockholm är bra på äldre urverk från Longines och Tissot.

En fin klocka du har där. Om du vill sälja i nuläget så har Bukowskis sin specialauktion på klockor nu i april. De tar inlämning några dagar till. 😊
 
Ett fint 17-stenars urverk du har där, med kronografmätning på 1/20-dels sekund. Ser ut att vara i bra skick. 👍🏻
Värdet på klockan ligger kring straxt över 20-tusen upp till 25. Om det är originalasken den ligger i ökar värdet någon/ett par tusen till.

Du skriver att den fungerar. Personligen skulle jag ta den till service och genomgång eftersom det är sannolikt att smörjningen (oljorna) i den torkat om den inte gått på så många år. Det är inget du gör själv utan lämna in den till en välrekommenderad urmakare som kan äldre kronografen. Klockan kan fortfatande gå bra men risken för slitage ökar med gamla oljor.

Även om det är ett finmekaniskt verk är de ofta i mycket bra kvalité när du tittar på Verken från Longines.

"Farfars klocka" på söder i Stockholm är bra på äldre urverk från Longines och Tissot.

En fin klocka du har där. Om du vill sälja i nuläget så har Bukowskis sin specialauktion på klockor nu i april. De tar inlämning några dagar till. 😊
Tackar!! Ska kika på att få den lite ompysslad då. Tror jag hoppar försäljning just nu, den får ligga till sig lite. Asken är original, men inte från Longines tyvärr. :) //Mvh Jonas
 

Warwian

Cartier
Nåt värde i detta? Är det Breguet, eller bara en Fjäder(spiral) från Breuget?

Givetvis all information spännande?

Årtal?

IMG_20210719_094239.jpg
IMG_20210719_094350.jpg
IMG_20210719_094309.jpg
Någon hundring på Tradera kanske? Som det står på boettlocket så har den Breguet-spiral. Dock väldigt mycket bullshit på boettlocket i övrigt. Det är knappast en kronometer och den har knappast 23 stenar.
 
Hej alla!

Jag har fått ett gammalt fickur efter min morfar som jag tolkar som ett Victor med massa olika stämplar inuti. Är det någon som kan berätta mer om det då jag inte kan hitta info någonstans. Det går aningen fort märker jag... Finns det något värde utöver att det tillhörde morfar? Är det värt att lämna in och fixa till?

Mvh Daniel
 

Bilagor

  • IMG_20210726_081933.jpg
    IMG_20210726_081933.jpg
    372.8 KB · Visningar: 15
  • IMG_20210726_081902.jpg
    IMG_20210726_081902.jpg
    291.5 KB · Visningar: 17
  • IMG_20210726_094500.jpg
    IMG_20210726_094500.jpg
    342.5 KB · Visningar: 26

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej alla!

Jag har fått ett gammalt fickur efter min morfar som jag tolkar som ett Victor med massa olika stämplar inuti. Är det någon som kan berätta mer om det då jag inte kan hitta info någonstans. Det går aningen fort märker jag... Finns det något värde utöver att det tillhörde morfar? Är det värt att lämna in och fixa till?

Mvh Daniel
(Jag ser att du såg svaret om stämplarna i första inlägget.)

Tyvärr brukar fickur av den typen inte vara värda så mycket, om det inte är något alldeles extra eller sällsynt. Hundralappar, till några få tusenlappar (om det t.ex. är Omega i silver) antagligen. Kostnaden för en service hos en urmakare överstiger antagligen det monetära värdet. Kostar antagligen 3-5000, eller mer, beroende på vem som gör det och om delar behöver bytas. Det är arbetskostnaden som är den största delen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
(Jag ser att du såg svaret om stämplarna i första inlägget.)

Tyvärr brukar fickur av den typen inte vara värda så mycket, om det inte är något alldeles extra eller sällsynt. Hundralappar, till några få tusenlappar (om det t.ex. är Omega i silver) antagligen. Kostnaden för en service hos en urmakare överstiger antagligen det monetära värdet. Kostar antagligen 3-5000, eller mer, beroende på vem som gör det och om delar behöver bytas. Det är arbetskostnaden som är den största delen.

Tycker jag låter dyrt för en vanlig service av en klocka av den typen men jag har kanske inte hängt med i urmakarnas prisutveckling.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Tycker jag låter dyrt för en vanlig service av en klocka av den typen men jag har kanske inte hängt med i urmakarnas prisutveckling.
Jag trodde inte det skulle vara någon större skillnad för att det är ett fickur, borde väl vara ungefär lika mycket jobb? Tidlösa ur säger "Pris för renovering av äldre fickur är från 5500:- inklusive normalt slitna delar." (vilket är samma pris som för armbandsur för övrigt), men de är kanske en av de dyrare. Har hört lite lägre priser nämnas här, så jag höftade till med ett lägre intervall.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tycker jag låter dyrt för en vanlig service av en klocka av den typen men jag har kanske inte hängt med i urmakarnas prisutveckling.

Jag trodde inte det skulle vara någon större skillnad för att det är ett fickur, borde väl vara ungefär lika mycket jobb? Tidlösa ur säger "Pris för renovering av äldre fickur är från 5500:- inklusive normalt slitna delar." (vilket är samma pris som för armbandsur för övrigt), men de är kanske en av de dyrare. Har hört lite lägre priser nämnas här, så jag höftade till med ett lägre intervall.
@pemlock Är rätt ok ute med priset för service. Visst finns det lägre priser för en service, t.ex ifrån någon bra hobbyurmakare. Men ifrån ett urmakeri, som t.ex Tidlösa, då är det ungefär de pengarna man får räkna med.
 
Senast ändrad:

KlockKonsulten

Breitling
Har ärvt ett Zenith-fickur i 18k guld som sedan många generationer tillbaks alltid vandrat vidare till den förstfödde sonen, därmed blev det min tur. Någon som har sett något liknande och har information om det, årtal etc? Hade varit kul att få reda på!

Edit: Graverat är namn och födelsedatum på alla söner som haft det i sin ägo (därmed utsuddat på bilden).
 

Bilagor

  • IMG_9674.jpg
    IMG_9674.jpg
    424.9 KB · Visningar: 26

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den här gamla med 24h-visning är riktigt cool. Tillhör en kompis till mig och är ett arv efter hennes farfar som var flygnavigatör. Han flög bla under WW2. Det roligaste är att alla hans gamla dagböcker finns kvar med massor av mustiga historier inklusive häftiga gamla fotografier. Riktigt kul att de har kvar allt intakt. Häftig släktklenod. :)


DC306DCC-66B0-4E01-916D-3747D247C0EC.jpeg
6A3930BB-EEBC-4C06-AD9B-77BA96D725A9.jpeg
AFC86C58-F1C3-4BA2-99E4-4D13202FFF5F.jpeg
D07B6275-64D2-44B7-9FC5-AE9CE21EE3BA.jpeg
 

Pictor

Audemars
Den här gamla med 24h-visning är riktigt cool. Tillhör en kompis till mig och är ett arv efter hennes farfar som var flygnavigatör. Han flög bla under WW2. Det roligaste är att alla hans gamla dagböcker finns kvar med massor av mustiga historier inklusive häftiga gamla fotografier. Riktigt kul att de har kvar allt intakt. Häftig släktklenod. :)


DC306DCC-66B0-4E01-916D-3747D247C0EC.jpeg
6A3930BB-EEBC-4C06-AD9B-77BA96D725A9.jpeg
AFC86C58-F1C3-4BA2-99E4-4D13202FFF5F.jpeg
D07B6275-64D2-44B7-9FC5-AE9CE21EE3BA.jpeg
Hamilton, ett makalöst vackert instrumentur. Tack för att du visar det !! Lyft gärna över till KS militärtråden.
 

DrKlocka

Audemars
Har gått fort senaste/senare åren då. 5k för vanlig rengöring av ett manuellt uppdraget så pass enkelt verk tycker jag som sagt är dyrt även hos en professionell urmakare.
Sällan det räcker med en "vanlig" rengöring på ett äldre fickur för att få det bra. Ofta mycket jobbigt slitage som måste åtgärdas som tar tid. Fjäderhuslager, axeltappar, uppdragsdriv för att nämna några. Klart man kan lämna slitaget och klockan kan ticka ändå, men det blir ju en kompromiss med resultatet, särskilt långsiktigt..
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Sällan det räcker med en "vanlig" rengöring på ett äldre fickur för att få det bra. Ofta mycket jobbigt slitage som måste åtgärdas som tar tid. Fjäderhuslager, axeltappar, uppdragsdriv för att nämna några. Klart man kan lämna slitaget och klockan kan ticka ändå, men det blir ju en kompromiss med resultatet, särskilt långsiktigt..
Problemet är nog att de allra flesta som har många fickur, eller även ibland kanske bara ett, inte är intresserade av att få varje verk totalrenoverat. Särskilt om det rör sig om vanligare klockor i de lägre prisklasserna. Kostnaden blir orimlig i förhållande till klockans värde. Mycket få använder dem som bruksklockor utan är nog mer ute efter att få klockan rengjord om det är möjligt i gångbart skick. Det vill säga att klockan går utan onödigt extra slitage pga smuts. Att tidshållningen i bästa fall står i proportion till vad det är, en antikvitet och inte ett bruksföremål för nio av tio. Går eller går inte brukar vara vad som gäller.

Att renovera 500-1000kr klockor för 5k lr mer och göra det på 10 st klockor är inte många som vill. Då köper man en bättre från början om det inte är affektionsvärde och inte heller där är nog huvudsaken att få klockan i nyskick tekniskt.

Jag har låtit totalrenovera endast ett verk och det var på en N-Halda som det kanske existerar en handfull fungerande av, försiktigt uttryckt. Den blev nog +/-0 i slutvärde efter nysvarvade axeltappar etc. Jag skulle inte drömma om att kosta på tio ggr värdet på ett dussinfickur. Så marknaden för att göra enkla basic saker kommer nog att utgöra huvudparten, eller så är det reservdelar av den i bästa fall.

Det bör man vara medveten om ifall man kommer att vilja behålla den eller inte om förlusten spelar roll och om det är viktigt att klockan går som en ny.
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Problemet är nog att de allra flesta som har många fickur, eller även ibland kanske bara ett, inte är intresserade av att få varje verk totalrenoverat. Särskilt om det rör sig om vanligare klockor i de lägre prisklasserna. Kostnaden blir orimlig i förhållande till klockans värde. Mycket få använder dem som bruksklockor utan är nog mer ute efter att få klockan rengjord om det är möjligt i gångbart skick. Det vill säga att klockan går utan onödigt extra slitage pga smuts. Att tidshållningen i bästa fall står i proportion till vad det är, en antikvitet och inte ett bruksföremål för nio av tio. Går eller går inte brukar vara vad som gäller.

Att renovera 500-1000kr klockor för 5k lr mer och göra det på 10 st klockor är inte många som vill. Då köper man en bättre från början om det inte är affektionsvärde och inte heller där är nog huvudsaken att få klockan i nyskick tekniskt.

Jag har låtit totalrenovera endast ett verk och det var på en N-Halda som det kanske existerar en handfull fungerande av, försiktigt uttryckt. Den blev nog +/-0 i slutvärde efter nysvarvade axeltappar etc. Jag skulle inte drömma om att kosta på tio ggr värdet på ett dussinfickur. Så marknaden för att göra enkla basic saker kommer nog att utgöra huvudparten, eller så är det reservdelar av den i bästa fall.

Det bör man vara medveten om ifall man kommer att vilja behålla den eller inte om förlusten spelar roll och om det är viktigt att klockan går som en ny.
En hel del kunder väljer ändå att göra fullservice, trots lågt ekonomiskt värde.
Affektionsvärdet avgör
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag hör vad du säger, samtidigt tror jag att många inte ”kommer ihåg morfar” bättre av att hans fickur ligger oanvänt i lådan nyservat jämfört med om det ligger där oanvänt oservat.
Det finns så klart kunder av båda sorterna, men vår erfarenhet är att man ändå vill ofta att det ändå ska fungera och vara helt. ...Även om det sedan ligger oanvänt, både klockor och smycken.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag hör vad du säger, samtidigt tror jag att många inte ”kommer ihåg morfar” bättre av att hans fickur ligger oanvänt i lådan nyservat jämfört med om det ligger där oanvänt oservat.


Sannolikt inte och i de fall urmakaren bedömer en gammal oservad antikvitet på ungefär samma sätt som en några få år gammal bruksklocka vilket den urmakaren kanske är mest van vid, så finns det förstås ingen ände på allt som behöver göras. Att få liv i den utan totalrenovering eller avstå från åtgärd blir ofta de vettigare alternativen om klockan inte ska vara daglig bruksis vilket sällan är fallet när det gäller gamla fickur av den vanligaste kvaliteten.



Det finns så klart kunder av båda sorterna, men vår erfarenhet är att man ändå vill ofta att det ändå ska fungera och vara helt. ...Även om det sedan ligger oanvänt, både klockor och smycken.

Bra att det finns ett fritt val men ibland verkar det bero på hur det läggs fram också.

Samma som i armbandsursvärlden. Som exempel, Handlare kan berätta smått tragikomiska historier om kunder ovana vid vintage som lämnar en i befintligt skick nyinköpt oservad men fungerande typ 700kr vintageklocka till en urmakare för en genomgång, läs för att leta defekter, och då hittas det väl knappt en felfri grej i den eftersom den får jämförelse med en ny klocka. Lysmassan är ju till all fasa död och packningarna är mer eller mindre uttorkade. Bandet är inte original och en möjlig spricka finns i glaset som syns i vissa ljus och tavlan har flera prickar på om man tittar noga. Klockan är med andra ord mer eller mindre skrot och behöver helrenoveras och helst målas om för x antal tusenlappar för att bli i "ordentligt" skick.

Är man som kund då inte van vid grejerna/vintage vilket även arvingar ofta inte är, och inte har det perspektivet så kanhända man får uppfattningen att det där måste tydligen åtgärdas om klockan inte ska självförintas av misskötsel i byrålådan.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Äldre engelskt fickur, "T Pace, London". Om någon är kung på såna så vore det mycket roligt att få veta lite mer om den. :)

20210819_131046.jpg
20210819_131029.jpg
20210819_130949.jpg
20210819_130931.jpg
20210819_130751.jpg

Det verkar ha funnits ett par Thomas Pace i London, båda första halvan av 1800-talet, om det inte är samma person. Visserligen kallas de klockmakare, men det är väl inte otänkbart att de gjorde fickur också. (http://www.pacefamilyhistory.info/clocks.htm)

Kan den vara så gammal? Ser ut att vara ett fusee-verk och de hör ju också till den perioden, men just i England fortsatte de tydligen att tillverkas till slutet av 1800-talet.

Stämplarna är mycket riktigt London, Sterling silver, och (antar jag) en årtalsbokstav. Men lite förbryllande, enligt en källa borde det vara en fjärde stämpel också, ett "sponsor mark". (Om inte I.T räknas som den, men de brukar inte se ut så.)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet är att sponsor mark och duty mark ofta saknas på boetter, till skillnad mot korpus och smycken.
Gissningsvis beror det på någon form av olika regelverk för olika silverföremål, men det är som sagt min egen idé till förklaring.

Året bör vara 1797, vilket verkar rimligt.
Det saknas en låspinne på ena verkspelaren, förresten. Dra inte upp den innan den är ersatt.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
En kompis kom med detta guldfickur som hans far köpte för runt 500kr av en kollega för drygt 60 år sedan.
Har ingen aning om den är äkta eller inte men den ser väldigt välgjord ut och väldigt häftigt att den spelar vid timslag, halvtimme och kvartslag olika toner.

Vad tror ni äkta/värde?
20191106_095335.jpg
20191106_095311.jpg
20191106_095234.jpg
20191106_095212.jpg
20191106_095148.jpg
20191106_095049.jpg
En dagsfärsk uppdatering. Min polare har träffat Wallhagen i dag och dom filmade för antikrundan i 2,5 timmar enbart för detta ur. Kontakt med Patek kommer att tas för ett extract from the archives.

Avslöjar inte värderingen det får vi se på TV😁.
 
Topp