Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Urverket är gjort av företaget Liengme i Cormoret i Schweiz. Urverket heter Liengme kaliber 18-19''' "Gala".Börjar med att önska en fortsatt God Jul! Är här någon som kan se vad detta fickursverk heter. 43,3 mm. Fick klockan i avslutningspresent för att ha något att pyssla med så vore kul att få i gång den. Behöver en ny balans så all hjälp för att komma vidare i min jakt uppskattas
Stort tack för hjälpen! Underlättar mitt fortsatta jobb med klockanUrverket är gjort av företaget Liengme i Cormoret i Schweiz. Urverket heter Liengme kaliber 18-19''' "Gala".
Finns en del att läsa online, exempelvis:
Inspirerad av tidigare snack i tråden så började jag försöka hitta vad det kan vara för verk i min minute repeater. Har tänkt leCoultre hela tiden, fast oklart varför, egentligen. Kollade litet, och verket ser ju mer ut som det som sägs vara AP (det rodierade). Där skriver dock säljaren att det är bedömt som AP efter ”litteratur ”, men att det är omärkt.
Oklart, minst sagt.
Ännu mer oklart är att mitt verk är uppenbart mindre finisherat än det uppgivna AP, men mitt har ändå vargtandade uppdragshjul. Bimetallspiral har båda (ser det ut som på säljarens bild i alla fall).
Jag ser ju såklart skillnaderna runt uppdraget, men tänker att det beror på ställverket (?), alltså att det ena är nagelpetare och det andra mer modernt.
Vad tänker övriga?
Lite ovanligt är det men förekommer. Inte så det gör någon större skillnad för det ekonomiska värdet i praktiken.Nytt försök på ny tråd.
Funderar lite på ett fickur (hampden från 1882) med ett inre dammskydd i glas/plexi över urverket. Verkar inte vara så vanligt och undrar om det gör fickuret mer intressant. Ska se om jag lyckas lägga in bilder.
Okey tack för svaret, har inte tänkt på gångjärnet. Men vad kan ett sånt ur vara värt, den tickar fint och håller tiden.Lite ovanligt är det men förekommer. Inte så det gör någon större skillnad för det ekonomiska värdet i praktiken.
Tyvärr så är främre locket förstört i gångjärnet. Inte så lätt att göra nåt åt. Öppnar i helt skick inte mycket mer än 90 grader. Det påverkar priset betydligt mer.
En liten hint om värdet kan denna auktion ge, åtminstone när den är klar..Okey tack för svaret, har inte tänkt på gångjärnet. Men vad kan ett sånt ur vara värt, den tickar fint och håller tiden.
Ja då får han nog hänga i julgranen nästa jul istället, inte många kronor där inteEn liten hint om värdet kan denna auktion ge, åtminstone när den är klar..
Hampden, Klockor - Varunummer 1 706 516
HAMPDEN WATCH Co, fickur, 56 mm, savonett, Cal 44 (18 size, 16 stenar), Serie nr. 936918, Boett nr. 151499, doublé (skadad), ankargång, defekt, ca 1895, fickurskedja i gulmetall.www.kaplans.se
Kan bli svårt tror jag. Att hitta gamla fickur i den prisklassen är inga problem. Men samma tillverkare och modell? Inte lätt. Det gjordes fickur i tusen olika modeller... sällan man ser exakt samma modell. (Utom för Omega kanske, men de tenderar att vara dyrare, och även andra märken i silver kan nog gå över gränsen.) Du kan ju kolla på Tradera där det säljs en hel del... men det framgår inte om de måste vara gamla mekaniska; det görs faktiskt fickur med kvartsverk idag. Kan vara lättare att hitta nytillverkade. Söker man på t.ex. amazon.de så finns det i alla prisklasser, men de verkar ofta vara strax under 50mm snarare än över, iofs.Hej alla i tråden! Härliga ur och vilken otrolig kunskap det finns och som alla delar med sig av till alla sökande, fint!
Jag vill be om ett råd av er alla i gruppen; om jag skulle vilja köpa 5 st fickur av samma tillverkare, samma modell, målpris 500-700:-/st, 50-55mm i diameter, helst i silver, inget nyproducerat. Vilket märke och modell tror plenum är lättast att hitta 5 stycken av? Sitter nån med 5 likadana fickur?
Har ett projekt som är på idéstadiet och där jag vill måla om urtavlorna i dessa 5 (samma motiv) och vill ha samma utgångsvärde på klockans och urtavlans mått för att kunna standardisera hanteringen.
Nej, som sagt Det var ett par år sedan jag letade just billiga fickur, men vad jag minns (och kan se nu) är det väldigt spridda skurar. Och jag letade inte direkt flera av samma modell, så det var inget jag direkt tänkte på. Om samma modell öht dyker upp så är det glest mellan dem, man hittar inte direkt 5 stycken samtidigt av någon modell. Omega kryllar det som sagt av, men de tenderar att gå för nån tusenlapp om de fungerar och är i hyfsat skick.Hej, tack för dina synpunkter. Silver kanske är för dyrt i förhållande till minn prisrange, får kanske tänka om där.
Har du någon känsla för vilket märke/modell man lättast hittar 5st? Du nämnde Omega och där verkar det finnas hur mycket som helst. Waltham?
Jag har också läst ovanstående.. schablontryck som skulle efterlikna dom amerikanska ”stationsfickuren”. Tror ju inte Halda skulle ha släppt ett ur utan korrekt tryck. Men mkt. intressant. Det fanns många bisysslor då som nu.Hej! Jag pratade med en urmakare för en tid sen som berättade att de röda siffrorna man ser på en del fickur blev ditklistrade. Det var kringresande ”luffare” som erbjöd folk dessa tillägg för en billig penning. Själv tycker jag det drar ner värdet på klockan även om det berättar en historia om klockan. Håller ni med. Bifogar ett exempel.