• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

evki

Audemars
2-Faktor
Världsklass!

2500849179.jpg
2500849179_6.jpg
 

ittam

Audemars
Börjar med att önska en fortsatt God Jul! Är här någon som kan se vad detta fickursverk heter. 43,3 mm. Fick klockan i avslutningspresent för att ha något att pyssla med så vore kul att få i gång den. Behöver en ny balans så all hjälp för att komma vidare i min jakt uppskattas😃
2CDEDDD7-DED4-4A3A-B347-F7444A0EB083.jpeg
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Hej,
Fick ett fickur av min far, som tydligen varit min gammelfarfars. Utifrån vad jag har hittat så borde den ha tillverkats 1879-1880 av Rockford Watches i Illinois. De tillverkade totalt ca 1 miljon klockor 1873-1915, men verkar ha varit relativt småskaligt en bit in på 1880-talet då urverken i senare års modeller har företagsnamnet på urverket.

finns en del skavanker, bland annat trasig urtavla skadade visare och avsaknad av glas. Urverkets status vet jag inte hur det är, men känns nästan som att den blivit uppdragen för långt om man testar att dra upp den. Kan man reparera en tavla under här skicket, eller gör man bäst i att hitta en liknande och ta delar ifrån om man vill få liv i den? Bor i Stockholm kan tilläggas.

sist men inte minst några bilder.
 

Bilagor

  • 4BC2F766-1E25-49B7-836C-1A0AD38D273B.jpeg
    4BC2F766-1E25-49B7-836C-1A0AD38D273B.jpeg
    442.9 KB · Visningar: 30
  • 781E7480-EECB-4048-BD3B-4DAA7D32DA77.jpeg
    781E7480-EECB-4048-BD3B-4DAA7D32DA77.jpeg
    791.3 KB · Visningar: 26
  • 675C3FDB-FE13-4795-A769-020FC4F6C705.jpeg
    675C3FDB-FE13-4795-A769-020FC4F6C705.jpeg
    346.9 KB · Visningar: 26
  • D7DDB465-6264-419B-BB16-A2E28F6114B9.jpeg
    D7DDB465-6264-419B-BB16-A2E28F6114B9.jpeg
    478.2 KB · Visningar: 24

Warwian

Cartier
Börjar med att önska en fortsatt God Jul! Är här någon som kan se vad detta fickursverk heter. 43,3 mm. Fick klockan i avslutningspresent för att ha något att pyssla med så vore kul att få i gång den. Behöver en ny balans så all hjälp för att komma vidare i min jakt uppskattas😃
Urverket är gjort av företaget Liengme i Cormoret i Schweiz. Urverket heter Liengme kaliber 18-19''' "Gala".
Finns en del att läsa online, exempelvis:

 

ittam

Audemars

Almen

Breitling
Några av er har sett det här i en annan tråd och nu kan kan jag meddela att det är inlämnat hos Tidlösa Ur i Uppsala hos Robert Harlin för en total genomgång och service ner i minsta beståndsdel. Det kommer bl.a. också att få en ny timvisare och en ny datumvisare. Det blir inte helt gratis om man säger så... 🙈 Men jag räknar med hans yrkeskunnande och han tycker ju själv också att det ska bli roligt att få jobba med ett så pass komplicerat urverk. Alltid kul när en yrkesman säger så. :)

Här är lite skriftlig info om vad det är för urverk och mer bilder kommer när det är isärtaget:
Evighetskalender, månfas och kronograf. Enligt Robert är det sannolikt tillverkat i England. Frisvängande balans med Briguet-spiral, engelsk gånghake, diamantmotsten, blånerade skruvar, handgraverad trekvartsbrygga och är av mässing med blästrad finish. Enligt Robert så är urverket av absolut toppkvalitet.

Så lite beroende på är det klart om 5-8 veckor hoppas han, Och jag såklart.
Sedan får vi se vilket framtida öde klockan kommer att få... Jag har inte bestämt än.
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    123.3 KB · Visningar: 33
  • 3.jpg
    3.jpg
    147.3 KB · Visningar: 34
  • 8.JPG
    8.JPG
    157.1 KB · Visningar: 31
  • 9.JPG
    9.JPG
    153.7 KB · Visningar: 32

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inspirerad av tidigare snack i tråden så började jag försöka hitta vad det kan vara för verk i min minute repeater. Har tänkt leCoultre hela tiden, fast oklart varför, egentligen. Kollade litet, och verket ser ju mer ut som det som sägs vara AP (det rodierade). Där skriver dock säljaren att det är bedömt som AP efter ”litteratur ”, men att det är omärkt.
Oklart, minst sagt.
Ännu mer oklart är att mitt verk är uppenbart mindre finisherat än det uppgivna AP, men mitt har ändå vargtandade uppdragshjul. Bimetallspiral har båda (ser det ut som på säljarens bild i alla fall).

Jag ser ju såklart skillnaderna runt uppdraget, men tänker att det beror på ställverket (?), alltså att det ena är nagelpetare och det andra mer modernt.
Vad tänker övriga?
55B734FC-2A7B-48B6-9D47-F43EBCB0A4B7.jpeg
08820652-35AA-4FB6-BD2D-B71AB85B9D22.jpeg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Men står det inte LeCoultre under en av hammare? Det är bara att lyfta den med en tandpetare.

Fint verk oavsett. Älskar minute repeaters!
 
Senast ändrad:

Warwian

Cartier
Inspirerad av tidigare snack i tråden så började jag försöka hitta vad det kan vara för verk i min minute repeater. Har tänkt leCoultre hela tiden, fast oklart varför, egentligen. Kollade litet, och verket ser ju mer ut som det som sägs vara AP (det rodierade). Där skriver dock säljaren att det är bedömt som AP efter ”litteratur ”, men att det är omärkt.
Oklart, minst sagt.
Ännu mer oklart är att mitt verk är uppenbart mindre finisherat än det uppgivna AP, men mitt har ändå vargtandade uppdragshjul. Bimetallspiral har båda (ser det ut som på säljarens bild i alla fall).

Jag ser ju såklart skillnaderna runt uppdraget, men tänker att det beror på ställverket (?), alltså att det ena är nagelpetare och det andra mer modernt.
Vad tänker övriga?

Jag vet inte om jag håller med att ditt exemplar är mindre finisherat? Tycker du det för att ditt inte är rodinerat med Geneve-slipning? Blir man inte lite lurad av allt bling-bling? Jag tycker att guldpläteringen av ditt verk ser ut att hålla hög klass och tycker inte på något sätt att urverket är sämre eller mindre finisherat. Förvisso ser väl det rodinerade verket ut att ha blankare och större försäkningar av skruvar och stenar, särskilt de för skruvarna till bryggorna för spärr- och kronhjulen, och kanske vackrare löpverkshjul, typ centrumhjulet. Å andra sidan ser det ut som att ditt verk har motsten för gånghaken och en större och mer välgjord kompensationsbalans (bimetallisk kompensationsbalans med blånerad stålspiral), men det är svårt att avgöra på bilderna då balans på den rodinerade rör sig. Jag hade personligen valt ditt verk alla dagar i veckan.

Kan ditt verk vara från 1890-någonstans? Audemars Piguet var väl en "etablisseur" väldigt länge, alltså ett företag som köpte urverk, urtavlor och boetter från andra tillverkare för att sätta ihop dessa till klockor, snarare än en faktisk tillverkare.

Tyvärr är det nog nästan omöjligt att avgöra vem som finisherat och färdigställt ditt urverk, om det inte är signerat någonstans? Kanske under tavlan? Boetten? Det är också svårt att attribuera råverk från den här tiden till specifika tillverkare. Om jag skulle gissa skulle jag säga att LeCoultre tillverkat råverket och att det troligen rör sig om deras kaliber 41 "Remontoir Demi-vue". Råverken från LeCoultre fanns i mängder av utföranden. Ett sätt som råverken skiljde sig från varandra var om spärr- och kronhjulen var dolda under bryggor eller inte. "Demi-vue" betyder väl typ halvsynliga och "en-vue" fullt synliga. I ditt fall rör det sig om "demi-vue".
De fanns dessutom i både savonnette- och lepine/verre-utförande.

Här är en bild från en av mina kataloger:
cal41.JPG
Tyvärr hade min katalog från 1903 inte en bild på kaliber 41 "Remontoir Demi-vue", men en sådan bild hittade jag på Faszination Uhrwerk:
cal41-2.JPG
Jag skulle tro att APn, eller vad det nu är, också bygger på samma råverk. Det måste för övrigt inte stå LeCoultre under ena hammaren för att vara ett LeCoultre-råverk, men det underlättare ju identifieringen.
 
Senast ändrad:

Glader

Breitling
Nytt försök på ny tråd.
Funderar lite på ett fickur (hampden från 1882) med ett inre dammskydd i glas/plexi över urverket. Verkar inte vara så vanligt och undrar om det gör fickuret mer intressant. Ska se om jag lyckas lägga in bilder.
 

Bilagor

  • 20201128_201801.jpg
    20201128_201801.jpg
    399.5 KB · Visningar: 30
  • 20201128_201738.jpg
    20201128_201738.jpg
    380 KB · Visningar: 28
  • 20201128_201721.jpg
    20201128_201721.jpg
    327 KB · Visningar: 39

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nytt försök på ny tråd.
Funderar lite på ett fickur (hampden från 1882) med ett inre dammskydd i glas/plexi över urverket. Verkar inte vara så vanligt och undrar om det gör fickuret mer intressant. Ska se om jag lyckas lägga in bilder.
Lite ovanligt är det men förekommer. Inte så det gör någon större skillnad för det ekonomiska värdet i praktiken.

Tyvärr så är främre locket förstört i gångjärnet. Inte så lätt att göra nåt åt. Öppnar i helt skick inte mycket mer än 90 grader. Det påverkar priset betydligt mer.
 

Glader

Breitling
Lite ovanligt är det men förekommer. Inte så det gör någon större skillnad för det ekonomiska värdet i praktiken.

Tyvärr så är främre locket förstört i gångjärnet. Inte så lätt att göra nåt åt. Öppnar i helt skick inte mycket mer än 90 grader. Det påverkar priset betydligt mer.
Okey tack för svaret, har inte tänkt på gångjärnet. Men vad kan ett sånt ur vara värt, den tickar fint och håller tiden.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Okey tack för svaret, har inte tänkt på gångjärnet. Men vad kan ett sånt ur vara värt, den tickar fint och håller tiden.
En liten hint om värdet kan denna auktion ge, åtminstone när den är klar..
 

Glader

Breitling
En liten hint om värdet kan denna auktion ge, åtminstone när den är klar..
Ja då får han nog hänga i julgranen nästa jul istället, inte många kronor där inte😆
 

Almen

Breitling
Nu börjar renoveringen av mitt fickur som det finns några bilder på lite ovan här. Ska bli mycket spännande att få se slutresultatet!
(Och om det är någon som har detta liggandes så är jag mycket intresserad:
Timvisare blånerad i stil "Spade", längd 15 mm och axeldiameter 2,35 mm
Datumvisare guld, längd 5,8 mm och axeldiameter 0,8 mm)

Det som var förvånande var att fjädern var av på fyra ställen som ni kan se på bilden! Hur kan det bli så??🤔

Nåväl - här är bilder på verket i alla fall. Och det är alltså inte jag som renoverar det utan Robert Harlin på Tidlösa ur i Uppsala.

Hälsningar
/Almen
 

Bilagor

  • Renoveringsbild 1.jpg
    Renoveringsbild 1.jpg
    580.8 KB · Visningar: 27
  • Renoveringsbild 4.jpg
    Renoveringsbild 4.jpg
    638.2 KB · Visningar: 26
  • Renoveringsbild 3.jpg
    Renoveringsbild 3.jpg
    633.3 KB · Visningar: 26
  • Renoveringsbild 2.jpg
    Renoveringsbild 2.jpg
    759.1 KB · Visningar: 25

Rikala

Patek
2-Faktor
Korspostar några bilder på mitt senaste fickur, har några få andra sedan tidigare.

En klocka från Hampton Watch Company.
Går inte för tillfället, något och titta närmare på någon dag...

20210204_090656.jpg

20210204_090632.jpg

20210204_090850.jpg

20210204_090710.jpg

20210204_090721.jpg

20210204_090136.jpg

20210204_090802.jpg


Edit:
Om någom har kolla på hur en click skulle se ut för detta verk skulle jag gärna vilja veta. Mer info på
 
Senast ändrad:

Rolle50

Omega
Pledge Member
Amerikanarna kunde urverk på det goda 1900-talets början. Äger en Hampden med full plate från sekelskiftet som jag kan sitta och stirra drömmande ner i.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Hej alla i tråden! Härliga ur och vilken otrolig kunskap det finns och som alla delar med sig av till alla sökande, fint!

Jag vill be om ett råd av er alla i gruppen; om jag skulle vilja köpa 5 st fickur av samma tillverkare, samma modell, målpris 500-700:-/st, 50-55mm i diameter, helst i silver, inget nyproducerat. Vilket märke och modell tror plenum är lättast att hitta 5 stycken av? Sitter nån med 5 likadana fickur?
Har ett projekt som är på idéstadiet och där jag vill måla om urtavlorna i dessa 5 (samma motiv) och vill ha samma utgångsvärde på klockans och urtavlans mått för att kunna standardisera hanteringen.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej alla i tråden! Härliga ur och vilken otrolig kunskap det finns och som alla delar med sig av till alla sökande, fint!

Jag vill be om ett råd av er alla i gruppen; om jag skulle vilja köpa 5 st fickur av samma tillverkare, samma modell, målpris 500-700:-/st, 50-55mm i diameter, helst i silver, inget nyproducerat. Vilket märke och modell tror plenum är lättast att hitta 5 stycken av? Sitter nån med 5 likadana fickur?
Har ett projekt som är på idéstadiet och där jag vill måla om urtavlorna i dessa 5 (samma motiv) och vill ha samma utgångsvärde på klockans och urtavlans mått för att kunna standardisera hanteringen.
Kan bli svårt tror jag. Att hitta gamla fickur i den prisklassen är inga problem. Men samma tillverkare och modell? Inte lätt. Det gjordes fickur i tusen olika modeller... sällan man ser exakt samma modell. (Utom för Omega kanske, men de tenderar att vara dyrare, och även andra märken i silver kan nog gå över gränsen.) Du kan ju kolla på Tradera där det säljs en hel del... men det framgår inte om de måste vara gamla mekaniska; det görs faktiskt fickur med kvartsverk idag. Kan vara lättare att hitta nytillverkade. Söker man på t.ex. amazon.de så finns det i alla prisklasser, men de verkar ofta vara strax under 50mm snarare än över, iofs.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Hej, tack för dina synpunkter. Silver kanske är för dyrt i förhållande till minn prisrange, får kanske tänka om där.
Har du någon känsla för vilket märke/modell man lättast hittar 5st? Du nämnde Omega och där verkar det finnas hur mycket som helst. Waltham?
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hej, tack för dina synpunkter. Silver kanske är för dyrt i förhållande till minn prisrange, får kanske tänka om där.
Har du någon känsla för vilket märke/modell man lättast hittar 5st? Du nämnde Omega och där verkar det finnas hur mycket som helst. Waltham?
Nej, som sagt Det var ett par år sedan jag letade just billiga fickur, men vad jag minns (och kan se nu) är det väldigt spridda skurar. Och jag letade inte direkt flera av samma modell, så det var inget jag direkt tänkte på. Om samma modell öht dyker upp så är det glest mellan dem, man hittar inte direkt 5 stycken samtidigt av någon modell. Omega kryllar det som sagt av, men de tenderar att gå för nån tusenlapp om de fungerar och är i hyfsat skick.
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Hej! Jag pratade med en urmakare för en tid sen som berättade att de röda siffrorna man ser på en del fickur blev ditklistrade. Det var kringresande ”luffare” som erbjöd folk dessa tillägg för en billig penning. Själv tycker jag det drar ner värdet på klockan även om det berättar en historia om klockan. Håller ni med. Bifogar ett exempel.
04BF24BB-88B7-4A03-B954-DB7B733BBFA0.jpeg
 

Pictor

Audemars
Hej! Jag pratade med en urmakare för en tid sen som berättade att de röda siffrorna man ser på en del fickur blev ditklistrade. Det var kringresande ”luffare” som erbjöd folk dessa tillägg för en billig penning. Själv tycker jag det drar ner värdet på klockan även om det berättar en historia om klockan. Håller ni med. Bifogar ett exempel.
04BF24BB-88B7-4A03-B954-DB7B733BBFA0.jpeg
Jag har också läst ovanstående.. schablontryck som skulle efterlikna dom amerikanska ”stationsfickuren”. Tror ju inte Halda skulle ha släppt ett ur utan korrekt tryck. Men mkt. intressant. Det fanns många bisysslor då som nu.
 

Almen

Breitling
För er som följt mina tidigare inlägg så kommer här den sista (eller möjligtvis den näst sista uppdateringen)

Klockan är nu renoverad och klar,. Den är färdig till 99,9 %. 😀 Varför jag skriver att den är klar till 99,9% är att glaset är (tillfälligt) i plexiglas och datumvisaren (tillfälligt) inte ser ut som den andra.
Därför har jag en EFTERLYSNING! Finns det någon som har en likadan visare som den för dag? Måtten är 5,8 mm lång, med en axel (med "krage") vars diameter är 0,8 mm. Bra betalt för snabb leverans!

Nu är historiken mer klarlagd också om urverket efter registerkontroller. Urverket är det som jag anade från början nämligen Audemars Piguet. Klockan såldes år 1906 till/via firman Charles William Guignard i London som importerade och sålde guld och silverklockor.

Nåväl - det som behövde åtgärdas på klockan var dels att fjädern var av, skärrhjulet hade en skadad tand som nu är åtgärdad, ett finger på månfashjulet behövde fixas till plus att den hade lite rost som togs bort och rostspärrades.

Allt är föredömligt åtgärdat av Robert Harlin på Tidlösa ur i Uppsala. Jag kan verkligen rekommendera honom! Klockan funktionstestas nu och de första två testerna visar ingen gångavvikelse eller något sådant.

Klockan kommer nu att säljas på auktion i Schweiz i maj. :)

@Strindberg @Warwian
 

Bilagor

  • 20210128_Movement 1.jpg
    20210128_Movement 1.jpg
    468.5 KB · Visningar: 25
  • 20210128_Movement 2.jpg
    20210128_Movement 2.jpg
    434.2 KB · Visningar: 23
  • 20210204_Maintanance 4.jpg
    20210204_Maintanance 4.jpg
    759.1 KB · Visningar: 21
  • 20210210_121942 skärrhjul.jpg
    20210210_121942 skärrhjul.jpg
    74.2 KB · Visningar: 24
  • Case stamps 7.jpg
    Case stamps 7.jpg
    466.1 KB · Visningar: 24
  • Movement without moonphase dial march -21.jpg
    Movement without moonphase dial march -21.jpg
    515.5 KB · Visningar: 25
  • movement 2 march -21.jpg
    movement 2 march -21.jpg
    304.2 KB · Visningar: 31
  • Efter renovering 2.jpg
    Efter renovering 2.jpg
    643.7 KB · Visningar: 32
  • Efter renovering 1.jpg
    Efter renovering 1.jpg
    378.5 KB · Visningar: 31
Senast ändrad:
Hejsan
Lite bilder på min Longines rova. En riktigt snygg 18K kronograf som mäter 51mm. Imponerande urverk tycker jag.

Gillar även att det gick och få lite historik från Longines historical archives:
Originally, the serial number 2'312'xxx identifies a Longines mechanical manually wound movement, caliber 19.73N. It was invoiced on 10 August 1917 to the company Terrasse, which was at that time our agent for Sweden and Norway.

Undrar om denna typen av klockor skall servas, eller bara låta vila i lugn och ro? Den fungerar men har troligen inte fått service på sista 50 till 100 åren...
Vad kan värdet ligga på för denna typen av fickur? Hittar inte så många 18K kronografer i omlopp...

20210309_110219.jpg
20210127_083719.jpg
20210127_084844.jpg
 
Topp