Riktigt fin!Plockade fram en riktig gobit såhär i OS-tider.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt fin!Plockade fram en riktig gobit såhär i OS-tider.
Ca 15k med länken(?)Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa att värdera detta fickur?
På framsidan står det:
International Watch Co
Schaffhausen
Swiss
På baksidan:
18k
0,750
1252560
[149]
Klockan väger ca 57 gam och kedjan 13 gram.
Kedjan har markeringen 18k.
Enligt serienumret så bör den vara tillverkad 1950-1955.
Klockan är i mycket fint skick, 99% utan repor, verkar i stort sett oanvänd och är helt fungerande.
Original lådan finns till den.
Luleå-avsnittet gick tydligen den 10/2... kom den inte med?Tydligen inte bestämt i vilken ordning det ska visas. Detta spelades in i Luleå i går.
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa att värdera detta fickur?
På framsidan står det:
International Watch Co
Schaffhausen
Swiss
På baksidan:
18k
0,750
1252560
[149]
Klockan väger ca 57 gam och kedjan 13 gram.
Kedjan har markeringen 18k.
Enligt serienumret så bör den vara tillverkad 1950-1955.
Klockan är i mycket fint skick, 99% utan repor, verkar i stort sett oanvänd och är helt fungerande.
Original lådan finns till den.
Mycket fin! Ångrar nästan att jag sålde mina nu Det du har är ett fickur som använts av den svenska militären. Gissningsvis från 30-40 talet men jag är inte 100% säker på att jag fått åldern rätt.Hej KS
vad tror ni om detta fickur, det behöver service, tickar inte alls, slitet men okej skick, 3 kronor både bak på locket och på tavlan, väldigt coolt är det i alla fall, kedja finns
nån som vet vad det är? ålder osv.?
vad kan det vara värt?
MrW
Han som äger Pateken blev väldigt besviken att det inte kom med. Märkligt tyckte han dom filmade ju nästan en hel dag ☺Luleå-avsnittet gick tydligen den 10/2... kom den inte med?
Minsann. 17 mars. De verkar göra flera program från samma orter numera, inte bara Luleå.Han som äger Pateken blev väldigt besviken att det inte kom med. Märkligt tyckte han dom filmade ju nästan en hel dag ☺
Men vi googlade och tydligen så kommer det ett avsnitt till från Luleå i mars.
Ser ut som en bild av Pythagoras sats? Kanske går att kombinera i sökningarna?Premiär i fickurstråden.
Ber om ursäkt för att jag missat någonting tämligen väsentligt - nämligen en bild på själva uret. Mea culpa.
Tänk en tämligen fin emaljtavla. Ska försöka ordna bild imorgon.
Blir dock inte riktigt klok på märkningarna. Hittar ingenting utskrivet i text någonstans alls, däremot förekommer den lilla konstellationen med kvadrater både på ytter-, och innerboett samt på verk. Någon här i tråden som vet vad det är för något?
Tack på förhand!
Ah, sorry. Borde ha skrivit att jag landat i detta, men gått bet på att koppla det till någon klocktillverkare eller liknande.Ser ut som en bild av Pythagoras sats? Kanske går att kombinera i sökningarna?
Var tvungen att göra en sökning på mikroliskPremiär i fickurstråden.
Ber om ursäkt för att jag missat någonting tämligen väsentligt - nämligen en bild på själva uret. Mea culpa.
Tänk en tämligen fin emaljtavla. Ska försöka ordna bild imorgon.
Blir dock inte riktigt klok på märkningarna. Hittar ingenting utskrivet i text någonstans alls, däremot förekommer den lilla konstellationen med kvadrater både på ytter-, och innerboett samt på verk. Någon här i tråden som vet vad det är för något?
Tack på förhand!
Var tvungen att göra en sökning på mikrolisk
Hittar lite om en Adolphe Hirsch, lite om teknik, observationer osv.Ah, snyggt!
Kom dit jag också, om än på omvägar utan Mikrolisk.
Nätet lämnar dock inte mycket spår av klockor från Adolf Hirsch (men väl en målare), däremot en Achille Hirsch (men då utan Pythagoras på verken).
Kul! Visa bild på det viktigaste - urverketFjärde generationen att äga denna, farfars farbror första ägaren.
Stiligt! Snyggt reglage. Härlig kvalitet i gamla amerikanare.
Vad slutade värderingen på då?Minsann. 17 mars. De verkar göra flera program från samma orter numera, inte bara Luleå.
Tror inte den kom med.Vad slutade värderingen på då?
Trist. Men värdering gavs väl iaf?Tror inte den kom med.
Jag vet inte.Trist. Men värdering gavs väl iaf?
Fin dinka och fina symboler. Ganska ovanligt på svenska klockor, mer vanligt i den anglosaxiska världen, vet du om symbolerna är gjorda senare eller har det funnits sedan första ägaren?Fjärde generationen att äga denna, farfars farbror första ägaren.
Fin dinka och med ovanliga (på svenska ur men din är ju från amerikat) symboler, vanligare i den anglosaxiska världen.Fjärde generationen att äga denna, farfars farbror första ägaren.
Har äntligen fått tag på ett sk. frackur i min smak. Ser inte helt runt ut på bild, men är i ett helt oklanderligt skick, och går förträffligt bra.
Har ålder inne för att köra lite väst o kedja, men blicken kommer nog gå via armen ändå…dessutom i garanterat originalskick.
,