Någon som är duktig på att skruva fickur och vill försöka få liv i denna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Amerikansk Omega. Har haft ett liknande verk. Men ditt verkar vara riktigt budget - knappt några juveler i löpverket förutom ett som är utbytt.Nvm…
Den funkade så klart på samma sätt som andra fickur med skruvade boetter.
Verket var däremot inte riktigt som jag tänkt mig. Inte likt andra Omega-verk jag sett - vare sig i fickur eller armbandsur.
Hur daterar man för övrigt om det inte finns något serienummer på verket?
Numret i boetten indikerar ca 1906 och det verkar inte orimligt om man söker på det. Hittar flera snarlika (men inte identiska) verk från den tiden om man söker. Numret på verket kan i så fall sitta bakom urtavlan.Nvm…
Verket var däremot inte riktigt som jag tänkt mig. Inte likt andra Omega-verk jag sett - vare sig i fickur eller armbandsur.
Ah, USA alltså.Amerikansk Omega. Har haft ett liknande verk. Men ditt verkar vara riktigt budget - knappt några juveler i löpverket förutom ett som är utbytt.
Numret i boetten indikerar ca 1906 och det verkar inte orimligt om man söker på det. Hittar flera snarlika (men inte identiska) verk från den tiden om man söker. Numret på verket kan i så fall sitta bakom urtavlan.
Nvm…
Kan bidra med ett försök att tolka stämplarna i alla fall. Silver, halt 0.900 som tydligen var lite ostandard i Schweiz (de hade normalt 0.875, och senare 0.935 som högre halter), men populärt i andra länder, så det var antagligen avsett för export. (Björnen är säger samma sak, minst 0.875, och månen och kronan också.)
Tack så mycket för info.! Chansar på Amerikanska marknaden baserat på loket på baksidan?Kan bidra med ett försök att tolka stämplarna i alla fall. Silver, halt 0.900 som tydligen var lite ostandard i Schweiz (de hade normalt 0.875, och senare 0.935 som högre halter), men populärt i andra länder, så det var antagligen avsett för export. (Björnen är säger samma sak, minst 0.875, och månen och kronan också.)
Serienumret verkar peka på 1911 som tillverkningsår.
Ja, baserat på modellen öht, utförandet och silverhalten.Tack så mycket för info.! Chansar på Amerikanska marknaden baserat på loket på baksidan?
Några fickur som min farmor och farfar ägde. Ingen indikation på vem som är tillverkaren av dessa urverk. De verkar gå fint men har inte undersökt hur bra de håller tiden. Finns det något värde i dessa annat än det sentimentala?
Som jag misstänkte, dessvärre inget större affektionsvärde heller. Behåller möjligen det i guld och gör mig av med resterande.Affektionsvärdet är det som gäller på dessa. Och några hundringar. Men silvret har iofs stigit har jag för mig.
Som jag misstänkte, dessvärre inget större affektionsvärde heller. Behåller möjligen det i guld och gör mig av med resterande.
Hejsan.
Någon som kan se vad detta är för tillverkare, material och årtal? Har fått ärva denna av min mormor som är 87år
Det finns ofta en del till försäljning på Tradera. (Sök på "klockkedja" o dyl under "Klockor"). Behövs bara lite tålamod i väntan på att det dyker upp en i just silver med rätt utseende.Nu är jag sugen på att komplettera uret med en tidsenlig eller åtminstone passande silverkedja. Någon som har tips på vart man kan vända sig? Har gjort en köpesannons men om någon har ett bra tips alt en kedja att sälja så hör gärna av er.
Rent konstruktionsmässigt passar naturligtvis delarna mellan likadana verk. Men att tänka på när det gäller fickur är att det suttit en urmakare på varje klocka och justerat in positioner på stenarna så att det blivit rätt höjdluft mellan verkbotten och brygga så att haken får ett litet spel och inte nyper. Med andra ord byter man till en brygga från ett annat verk så kan man ändå behöva justera stenen i bryggan med ett Seitz verktyg då toleranser på så gamla verk spelar in betydligt mer än på ett modernt verk.Hur lika är omegas fickurs verk? Kan det tänkas vara så att en pallet fork bridge passar / har återanvänts mellan olika referenser?
T.ex kan dessa tänkas passa mitt verk ovan?
Omega fickur urverk
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-12-18 19:31:04. Köp & sälj begagnade & oanvända Äldre fickur på Tradera.www.tradera.comDen senare ser ju ut som att vara likadant verk som mitt iaf? Tack!Omega Silver fickur klocka 935s
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-12-18 19:31:05. Köp & sälj begagnade & oanvända Äldre fickur på Tradera.www.tradera.com
Vet du vilket ver det är? Tror kalibern står under balansen även på de där gamlingarna.Hur lika är omegas fickurs verk? Kan det tänkas vara så att en pallet fork bridge passar / har återanvänts mellan olika referenser?
T.ex kan dessa tänkas passa mitt verk ovan?
Omega fickur urverk
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-12-18 19:31:04. Köp & sälj begagnade & oanvända Äldre fickur på Tradera.www.tradera.comDen senare ser ju ut som att vara likadant verk som mitt iaf? Tack!Omega Silver fickur klocka 935s
Utropspris: 1 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2022-12-18 19:31:05. Köp & sälj begagnade & oanvända Äldre fickur på Tradera.www.tradera.com
Det som står under balansen är 2075 det är som fyra sista siffrorna i serienumret som står på mainplate fram och barrel bridge bak 4972075. Verkar som det kom på 30 talet att movement no stämplades under balansen.Vet du vilket ver det är? Tror kalibern står under balansen även på de där gamlingarna.
Om du inte orkar vänta på auktioner så har jag nya obegagnade i 925-silver. PM isf, så tar vi det vidare därifrån.Hittade ett intressant fickur på loppis förra helgen. Går fint och håller tiden väl. Mailade Longines om extract from the archives och fick svar redan dagen efter. Såldes den 14:e augusti 1909 i Schweiz. Hur det till slut hamnade i Sverige är tyvärr lite oklart.
Nu är jag sugen på att komplettera uret med en tidsenlig eller åtminstone passande silverkedja. Någon som har tips på vart man kan vända sig? Har gjort en köpesannons men om någon har ett bra tips alt en kedja att sälja så hör gärna av er.
Hittade ett intressant fickur på loppis förra helgen. Går fint och håller tiden väl. Mailade Longines om extract from the archives och fick svar redan dagen efter. Såldes den 14:e augusti 1909 i Schweiz. Hur det till slut hamnade i Sverige är tyvärr lite oklart.
Nu är jag sugen på att komplettera uret med en tidsenlig eller åtminstone passande silverkedja. Någon som har tips på vart man kan vända sig? Har gjort en köpesannons men om någon har ett bra tips alt en kedja att sälja så hör gärna av er.
Men gud förbannat!! Hade jag inte ens reflekterat över förrän du skrev det. Men visst fan ser det off ut. Jaha, bara börja med att googla hur de ska se ut så man ser vilken (om någon) som är korrekt för klockan. Sen får väl jakten på något donatorur börja. Tack för noteringenTrevlig. Som info så hör visarna inte riktigt ihop. Minutvisaren är sannolikt original. Ska vara en motsvarande timvisare av passande längd. de brukar inte var svåra att hitta, det borde vara ganska enkelt att få tag på hos nån som har gamla fickur och delar liggande. Om det spelar nån roll för dig vill säga. Inget som hindrar att ha den som den är heller.