• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En pärla skulle jag säga.

För det första är det en Omega, till synes i utmärkt skick. Bara det gör att det är några tusenlappar.
Sedan är det 14k guld. Bara "skrotvärdet" för boetten är över 400kr/g. Om man kan plocka ur urverket och väga bara boetten så blir det nog förvånandsvärt mycket pengar. (Kolla om kedjan är guld också!)

Men affektionsvärdet med historien, gravyren, med kvitto och låda och allt, överstiger nog de krassa materiella värdet, så att skrota den vore synd, för att inte säga syndigt. :)

Nu lyckas jag inte tyda serienumret på urverket för att avgöra när det är tillverkat, men gravyr och kvitto säger 1931, så före det är det i alla fall.

Skölden med 14k har jag inte sett tidigare, så jag är osäker på vad "56" är, men det kan vara ett nummer som identifierar tillverkaren av boetten.
Kan givetvis ta bättre bilder bara jag vet på vad, totalt okunnig inom detta område så all info som går att få är toppen 😃
 
Kan det stå 5958107?

IMG_9801.jpeg
 
Kanske. Det skulle placera den på 1910-talet. Om det är en 6:a först så blir det 1920-talet.
5958107 är verifierat med förstoringsglas 😃

Så 1910-tal alltså, rätt häftigt ändå tycker iaf jag som inte kan nått.
Den vrider upp lätt, tickar och går så fint så!

Verkar inte finnas något affektionsvärde för ägaren dock så har vi något hum vad han kan få för den?
Ska man sälja här eller auktion någonstans?

Tänkte på det här med avsaknad av glas, ska det vara så? 😮
 
5958107 är verifierat med förstoringsglas 😃

Så 1910-tal alltså, rätt häftigt ändå tycker iaf jag som inte kan nått.
Den vrider upp lätt, tickar och går så fint så!

Verkar inte finnas något affektionsvärde för ägaren dock så har vi något hum vad han kan få för den?
Ska man sälja här eller auktion någonstans?

Tänkte på det här med avsaknad av glas, ska det vara så? 😮
Jaha, är glaset borta, det lade jag inte märke till. Det är ju lite synd, men det kan en händig urmakare åtgärda. (Påverkar nog inte värdet, glaset är i princip förbrukningsvara, de slits ut/går sönder.) Kan kanske vara värt att serva den t.o.m. - att den går är ju ett bra tecken, då är det inget katastrofalt fel på den i alla fall.

Värdering är inte mitt område, men guldvärdet sätter ju en undre gräns, mindre än det kan man inte gå.
 
Verkar inte finnas något affektionsvärde för ägaren dock så har vi något hum vad han kan få för den?
Ska man sälja här eller auktion någonstans?

Jag säljer/köper inte fickur själv, så jag vet inte så mycket om det, men ni kan alltid försöka här, det kostar ju inget. Men då behöver man en bra värdering för att sätta ett pris. Kanske är värt att låta en urmakare väga boetten (och kedjan, om det är guld), och sätta i ett nytt glas.

Annars kan man sälja på auktion på Tradera, men även då bör man ju ha ett utgångspris (t.ex. guldvärdet).

Oavsett, så sälj förstås med låda och kvitto, proveniensen (som det så fint heter) är ett plus.
 
Kan givetvis ta bättre bilder bara jag vet på vad, totalt okunnig inom detta område så all info som går att få är toppen 😃
Om kedjan är i guld spelar förstås stor roll. Vad är det för mått på boetten, diameter? Runt 51-52 mm? Innerlocket brukar inte vara i guld på de där men värt att kolla. Ser fin ut. Lådan o papperna är ett plus.
 
Tjena! Första gången i denna del av forumet. Är nyfiken på ett fickur jag ärvt nyligen, ett IWC fickur med glasbaksida. Är nyfiken på det mesta, inklusive eventuellt värde.
Och hur ovanligt är det med glasbaksida?
Bilderna är dåliga men det är i toppenskick!
20240727_081655.jpg
20240727_081706.jpg
Citerar ditt inlägg igen.

Här går ett liknande fickur under klubban den 7e. September om du vill ha en referens på marknadsvärdet.

 
Citerar ditt inlägg igen.

Här går ett liknande fickur under klubban den 7e. September om du vill ha en referens på marknadsvärdet.

Jag tycker det är skönt att det är i princip ett nollvärde på den, hade den varit värd en skaplig slant hade man kanske kommit på tanken att sälja den, jag tycker hantverket är fint att kolla på, så den har fått en central plats i vardagsrummet!
20240826_172331.jpg
 
Ropade hem denna i helgen. Tänkt att bli present till min svärfar som är intresserad av WWII. Lyckats söka fram att 6E/50 innebär Brittish Royal Air Force. Men det under? 1416/43, kan det vara serienummer och årtal? Eller nåt annat?
Pilen ovanför är väl också stämpel för att den tillhört Brittish Miltary Defence?
Tacksam för info 🙏
 
Ropade hem denna i helgen. Tänkt att bli present till min svärfar som är intresserad av WWII. Lyckats söka fram att 6E/50 innebär Brittish Royal Air Force. Men det under? 1416/43, kan det vara serienummer och årtal? Eller nåt annat?
Pilen ovanför är väl också stämpel för att den tillhört Brittish Miltary Defence?
Tacksam för info 🙏
coolt! yep, 1416/43 är RAF serienummer och årtal
Pilen kallas "Broad arrow" och är en generell märkning för brittiska militarprylar.
 
Ja, eller hur!
Men det är lite märkligt. För på baklocket finns en graverad vapensköld som jag inte kan härleda. Är klockan en gåva för lång och trogen tjänst och varför just julafton?
Vad kunde detta fickur ha betingat 1928 och vad blir det i dagens pengavärde?
Någon som känner igen märket?
IMG_8043.jpeg
 
Ja, eller hur!
Men det är lite märkligt. För på baklocket finns en graverad vapensköld som jag inte kan härleda. Är klockan en gåva för lång och trogen tjänst och varför just julafton?
Vad kunde detta fickur ha betingat 1928 och vad blir det i dagens pengavärde?
Någon som känner igen märket?
IMG_8043.jpeg
Finns det ingen vapensköldtråd på lifestyle; eller missminner jag mig? Något om heraldik. Kanske kan testa att slänga ut en blänkare där om du hittar den
 
  • Like
Reactions: TiE
Tillbaka
Topp