• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Om du fotograferar urverket blir det lättare att hjälpa dig. Det är ett importerat ur som denna urmakare i Halland har satt sitt namn till. Många urmakare gjorde på det sättet med importerade fickur.
Kompletterar med bild på urverket (som tickar och går).

Bilagor

• 20250107_071609.jpg
    20250107_071609.jpg
    498.4 KB · Visningar: 8
  • 20250107_071500.jpg
    20250107_071500.jpg
    670.9 KB · Visningar: 5
Urverket är schweiziskt och från en tillverkare av hög kvalité. Jag känner inte på rak arm igen urverket men det kanske det är någon annan som gör.
Tack. Jag det hade ju varit kul att veta mer... kommer ju aldrig att släppa den men värdet hade ju såklart också varit intressant.

Håller tummarna för att någon kan komma med mer info. Tack så länge.

Någon av er rävar som vet någon uris som pysslar med spindelur? Min ”gubbe” har pensionerat sig.
Om någon av er hemmamekare håller på så är det intressant.

1000080024.jpg
1000080017.jpg

Hy Moser & Cie i silver
1000080021.jpg

Dwelsa art deco
1000080019.jpg

Elgin guldplätterad savonett, arvegods från min farfars far
1000080023.jpg

IWC i silver, urtavlan märkt "A/B. Schweiziska uraffären, A.E. Haglund Y/O., Helsingfors". Dotterns arvegods från hennes mormors farfar.
1000080022.jpg

Longines med "Niello" silverboett.
1000080020.jpg
1000079987.jpg

Hej! Är det någon som kan tipsa om något ställe i stockholm för service av äldre fickur? Går inte vid uppdrag. Någon som har info om denna klocka? Tack på förhand
IMG_5322.jpeg
IMG_5323.jpeg
IMG_5319.jpeg

Hej! Är det någon som kan tipsa om något ställe i stockholm för service av äldre fickur? Går inte vid uppdrag. Någon som har info om denna klocka? Tack på förhand
IMG_5322.jpeg
IMG_5323.jpeg
IMG_5319.jpeg
Det är är ett ur från Henry Moser & Cie, ett fint märke. Här kan du läsa lite historia om företagets ursprung: https://german242.com/en/history-of-henry-moser-co-henry-moser-cie/.
Ditt ur är troligen från slutet av 1800-talet.

Vad gäller var du kan lämna in det så har jag inget bra förslag än. Möjligen Farfars klocka på Söder. Försökte lämna in ett fickur själv hos Werner Koch men blev bryskt avvisad.

Det är är ett ur från Henry Moser & Cie, ett fint märke. Här kan du läsa lite historia om företagets ursprung: https://german242.com/en/history-of-henry-moser-co-henry-moser-cie/.
Ditt ur är troligen från slutet av 1800-talet.

Vad gäller var du kan lämna in det så har jag inget bra förslag än. Möjligen Farfars klocka på Söder. Försökte lämna in ett fickur själv hos Werner Koch men blev bryskt avvisad.
Tackar, hoppas få tag i något tips innan inlämning så jag slipper chansa på urmakare. Ska kolla upp Farfars klocka.

Hej 😊.

Skulle någon kunna hjälpa mig ta reda på lite info ang detta fickur jag har, jag lyckas inte hitta något själv om den, inte ens årtal, märke mm.
IMG_7796.jpeg
IMG_7813.jpeg
IMG_7815.jpeg
IMG_7808.jpeg
IMG_7808.jpeg

Äntligen fått hem den. Hamilton med det fina urverket 992. Förvånande nog ser den inte ut att behöva service i dagläget heller.

IMG_4757.jpeg

IMG_4758.jpeg
IMG_4759.jpeg
IMG_4760.jpeg

Man bedömer inte servicebehov utifrån amplitud. Äldre, oljetorra ur kan ha jämn gång och hög amplitud men kan störtdyka efter lite användning..

Sen brukar man ju inte använda fickur till vardags, så då kan man klara sig undan service många år.

Man bedömer inte servicebehov utifrån amplitud. Äldre, oljetorra ur kan ha jämn gång och hög amplitud men kan störtdyka efter lite användning..

Sen brukar man ju inte använda fickur till vardags, så då kan man klara sig undan service många
Amplitud är en bra indikation. Mer smuts, torkad olja, skapar mer friktion och mindre amplitud. Om den störtdyker så upptäcker jag det. Tycker snarare att äldre ur inte brukar vara oljetorra utan överdrivet oljade med naturlig olja som blir som klister.

Jag lyckades nu hitta ett E.W på lockets insida men hittar inget när jag söker på det heller 😂
Om du jämför hur logon är på E.W. och jämför med dessa nedan så kan du hitta var boetten kommer ifrån.
Edit: Ajdå, det blev inte rätt i länken men sök på EW på sidan länken så kommer det fram lite sökresultat.

Fickur är onekligen coolt. Men vet inte hur bekväm jag hade varit att använda ett offentligt. Saknas bara monokel, spetskrage och käpp liksom.

Om du jämför hur logon är på E.W. och jämför med dessa nedan så kan du hitta var boetten kommer ifrån.
Edit: Ajdå, det blev inte rätt i länken men sök på EW på sidan länken så kommer det fram lite sökresultat.
Tack så jättemycket! 😊

Fickur är onekligen coolt. Men vet inte hur bekväm jag hade varit att använda ett offentligt. Saknas bara monokel, spetskrage och käpp liksom.
Plebej! Det vet ju alla att man ska ha cylinderhatt också. ;)

Men allvarligt talat, jo, det kanske inte passar till overallen i verkstaden, eller jeans&t-shirt, men det är ju det enda alternativet till frack. (Inte så många som använder nuförtiden kanske, men inte ovanligt i den akademiska världen t.ex.)

Och ironiskt nog så går de flesta omkring med ett "fickur" igen nuförtiden, dvs en mobiltelefon...

Fickur är för mig en "fin" del av klockintresset. Jag har haft riktigt kul med min "bucketlist" på fickur. Köpte ett frackur 2007 för 631kr och sen dess konstant utkik efter udda Omega modeller. Saknar något ur fortfarande... :)

Jag tycker att detta fickur är så likt flera av de Omega ur som lagts upp här men kan det stämma? Hittar ingen märkning.
20250224_223529.jpg
20250224_223539.jpg
20250224_222306.jpg
20250224_222325.jpg
20250224_183923.jpg

Ett ur som har varit med en hel del under sin livstid.
Tidiga Omega stämplade med några få undantag alltid sina boettlock,med sin logotyp.
Ja men vist är de det som är charmen att hitta en sunkig klocka och ge den nytt liv? Lite putts, nytt glas och nya visare på den här så är den som ny. Tack jag misstänkte det är någon kopia. Men lika kul för det.
20250226_185256.jpg

Tillbaka
Topp