• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finaste/bästa klockan under 4000

Om vi snackar en ny snäcka så är Orient star classic ett tokigt fint kap om man gillar dressare...
LRM_EXPORT_981415261468720_20190131_230558536.jpeg

Jag dock utan att darra på manschetten säga att mina Vostok lyser 3 på 100-gradig skala (speciellt en fortfarande mörk tidig morgon) medan mina Nite dygnet runt, alltid, alltid, lyser 109 ... :D:D:D
Kan inte annat än hålla med dig!men båda är mysiga men tänk en vostok tunna med den lumen:hungry:!måste fasen gå att modda kanske:p!

Jag tänker om och klurar på vilken slags klocka jag vill ha. Kostar den mer än 4 börjar jag spara :)

Prisgränser är lite för begränsande. Har man 4 att lägga på något man egentligen inte behöver kan man fixa 8. Har man 8 kan man fixa 16. Att mellanlanda på en massa klockor däremellan tycker jag personligen kommer ivägen för att _ordentligt_ fundera på vad du på riktigt vill ha.

Men såklart finns det säkert många som har lite högre multitask-funderings-kapacitet än jag :p
Jo, men har man 4000, ingen klocka och ett spirande klockintresse så vill man ju köpa nåt NU. Spara och fundera kan man göra sen med tex en Seiko-dykare och en vintage Certina ds i lådan. Det är mellanlandningarna som lär en vad man gillar.

Beror på hur du vill använda klockan, själv skulle jag köpt en schysst mindre vintagedressare för dagligt bruk (1000:- ) och en Seiko padi för sommaren/resor (3000 begagnad).

Har en padi som fått följa med på ett antal småstökiga resor i fuktiga klimat, en bra klocka men kanske inget man vill bära dagligen och speciellt inte med skjorta.

b00c56fefed0b9e877296972b1734a58.jpg

Casio OCEANUS OCW-S100 För runt 4500 kr, Titan, gjord i samma fabrik som Grand Casio och samma slipining, radio och datum som alltid är rätt, inte en sekund fel på ett år, solar också, batteriet kan hålla i 8 månader utan laddning, om man laddar det till fullt.

Och
iiqaaosw2gxytaszs-l1600.jpg

Bulova Accu Swiss 63C119 Men's Murren Day Date Automatic för 3500 kr vilket får anses vara ett jäkla kap, då urverket kostar mer än klockan själv, dom säljs ut för att Bulova ska sluta tillverka dom.

Casion är inte under 4k, men går att hitta på ebay använd för 3500 kr typ.

Beror på hur du vill använda klockan, själv skulle jag köpt en schysst mindre vintagedressare för dagligt bruk (1000:- ) och en Seiko padi för sommaren/resor (3000 begagnad).

Har en padi som fått följa med på ett antal småstökiga resor i fuktiga klimat, en bra klocka men kanske inget man vill bära dagligen och speciellt inte med skjorta.

Är det här spåret jag är inne på. Tycker det är svårt att hitta fina dressare som jag tycker om i den prisklassen dock. Kanske letar på fel ställen, kanske dyker upp så småningom :)

Casio OCEANUS OCW-S100 För runt 4500 kr, Titan, gjord i samma fabrik som Grand Casio och samma slipining, radio och datum som alltid är rätt, inte en sekund fel på ett år, solar också, batteriet kan hålla i 8 månader utan laddning, om man laddar det till fullt.

Och

Bulova Accu Swiss 63C119 Men's Murren Day Date Automatic för 3500 kr vilket får anses vara ett jäkla kap, då urverket kostar mer än klockan själv, dom säljs ut för att Bulova ska sluta tillverka dom.

Tack för tipsen, casion ffa:)

Är det här spåret jag är inne på. Tycker det är svårt att hitta fina dressare som jag tycker om i den prisklassen dock. Kanske letar på fel ställen, kanske dyker upp så småningom :)
Kan kanske vara svårt, men du får hålla utkik och kanske flexa budgeten lite. Om du kan tänka dig en ny klocka istället så finns ju Orient Bambino eller kronografen seagul 1963 som ett komplement till padi.

Senast ändrad:
Om du väger mellan SKX007 och Mako II skulle jag rekommendera Makon. Känns stabilare byggd, bättre urverk och allt alignar. Köpte själv en SKX007J men stör mig över att allt sitter snett. Den känns tyvärr lika billig som den är. När min far skulle ha en daily driver rekommenderade jag honom Makon, och den är ett strå vassare för samma peng.

Och

Var hittar du Bulova’n för 3500?

Mina val skulle vara:
Automatisk dressare:
Orient 2nd Generation Bambino Version 3
Domed mineral kristall 40.5mm

2.jpg

Chronograf:
Victorinox Maverick chrono
Reptåligt Safirglas 43mm
20181229_124059.jpg

Diver: Victorinox proffesional diver
Reptåligt safirglas 45mm