• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Finns det någon kunnig på MacBook??

Absolut inte, om du köper en som lanserats 2016 eller 2017. Däremot kan du uppgradera din befintliga dator till Sierra eller High Sierra, klona hårddisken på en extern disk och sedan klona klonen till den nya. Annars funkar Migration Assistant ganska bra nu för tiden, vilket förstås är enklare och snabbare.
Ok, googlade lite själv och kom nog fram till denna lösning: fixa en tom HDD och installera OSX Snow Leopard som går in i den gamla datorn enbart för Logic Pro 9 (ska vara nån "drömkombo").
Köper en ny för alldagligt bruk.

Ok, googlade lite själv och kom nog fram till denna lösning: fixa en tom HDD och installera OSX Snow Leopard som går in i den gamla datorn enbart för Logic Pro 9 (ska vara nån "drömkombo").

Ah, missade delen av din fråga där det framgick att du önskade köra en äldre version av macOS. Generellt går det inte att installera äldre versioner än den datorn ursprungligen levererades med, i alla fall inte utan fulhack eller virtualisering.

Om du bara ska använda den gamla datorn med SL och Logic, varför inte bara installera dessa på den befintliga disken istället för att köpa en ny?

(Kanske borde förtydligat också att de nya har ”disken” på ett litet instickskort eller fastlött på moderkortet så det är svårt eller omöjligt att byta, och det går definitivt inte att montera den ”gamla” typen.)

Ah, missade delen av din fråga där det framgick att du önskade köra en äldre version av macOS. Generellt går det inte att installera äldre versioner än den datorn ursprungligen levererades med, i alla fall inte utan fulhack eller virtualisering.

Om du bara ska använda den gamla datorn med SL och Logic, varför inte bara installera dessa på den befintliga disken istället för att köpa en ny?

(Kanske borde förtydligat också att de nya har ”disken” på ett litet instickskort eller fastlött på moderkortet så det är svårt eller omöjligt att byta, och det går definitivt inte att montera den ”gamla” typen.)
Min nuvarande är från 2009 så SL bör funka. Att installera på befintliga disken kan vara aktuellt, men måste då först slänga över alla filer till en annan dator. Kommer förmodligen inte köpa den allra senaste MBP 15 utan leta något begagnat. Tillhör den delen av skaran som fortfarande vill ha lite fler alternativ än USB-C (och den där touch baren vet jag inte om jag kommer komma överens med)

Sen vilket år är det svårare att byta HDD?

Lånar den här tråden till iphone-fråga:
Jag har en iPhone SE med ios 10.2 och nu börjar många appar kräva att jag har 10.3 eller högre. Jag vill dock inte installera ios 11 för att jag inte orkar en telefon som (eventuellt) kommer vara seg som sirap.
Jag vet att man på något sätt kan ladda ner IPSW för ios 10.3 (eller högre, fast under 11) men är det någon som vet hur man uppdaterar luren via den filen? Det är väl nån tangentbordskombination i iTunes?

Jag har en iPhone SE med ios 10.2 och nu börjar många appar kräva att jag har 10.3 eller högre. Jag vill dock inte installera ios 11 för att jag inte orkar en telefon som (eventuellt) kommer vara seg som sirap.
Jag vet att man på något sätt kan ladda ner IPSW för ios 10.3 (eller högre, fast under 11) men är det någon som vet hur man uppdaterar luren via den filen? Det är väl nån tangentbordskombination i iTunes?
Känns som en icke-fråga, SE är ju inte ens särskilt gammal. Verkligen inga problem att köra senaste iOS. Dessutom är ju nedklockningen av äldre telefoner (egentligen batterier) ett val man gör under inställningar i de senaste versionerna.

Känns som en icke-fråga, SE är ju inte ens särskilt gammal. Verkligen inga problem att köra senaste iOS. Dessutom är ju nedklockningen av äldre telefoner (egentligen batterier) ett val man gör under inställningar i de senaste versionerna.

Blev en otroligt skillnad för mig i alla fall. Skulle säga att batteritiden blev 30% sämre och att telefonen inte hänger med i animationerna alls på samma vis som innan. Hade jag kunnat ha iOS10 så hade jag definitivt valt det istället.

iOS 12 som släpps i september (med publik beta tidigare) kommer att förbättra din prestanda rejält, så du riskerar inte mycket på att köra iOS 11 så länge.

Hmm.. av de vänner jag har som också kör SE som uppdaterade till ios 11 har dom flesta strul med att luren har segat ner sig.

Vad menar du med nedklockning?

Hmm.. av de vänner jag har som också kör SE som uppdaterade till ios 11 har dom flesta strul med att luren har segat ner sig.

Vad menar du med nedklockning?
I tidigare versioner av iOS (t.ex. den du kör idag) justerades klockfrekvensen medvetet nedåt på äldre telefoner för att upprätthålla batteritid. I senare versioner är den funktionen valbar. Att aktivt ta den säkerhetsrisk som en gammal version innebär är för mig helt galet.

Tillbaka
Topp