• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Finns det några Junghans på forumet?

Johan Erixon

Breitling
Jag har en Junghans Mega Solar :)
En del i länken är lite trasig så den är hos urmakaren just nu men kan ta ett par kort någon annan dag.
Trevlig dress-klocka med riktigt skön länk och butterflylås
 
D

Deleted member 124

Guest
image.jpg
 

Bluefade

Omega
uploadfromtaptalk1430601407364.jpg
uploadfromtaptalk1430601433373.jpg

Provade en Chronoscope idag. Sitter riktigt bra på handleden och upplevs inte alls så tjock som den ser ut att vara på bilder. Bör tilläggas att jag inte har vidare breda handleder och tycker trots det att den både sitter skönt och ser bra ut. Enda negativa var att rotorn lät fruktansvärt mycket. Räckte med att man flyttade handleden med en enkel rörelse och klockan skramlade till ordentligt. Någon som vet om det brukar/ska låta så mycket? Det var tillräckligt för mig att bli tveksam till köpet som annars är en riktigt snygg klocka.
 

Korwax

Omega
uploadfromtaptalk1430601407364.jpg
uploadfromtaptalk1430601433373.jpg

Provade en Chronoscope idag. Sitter riktigt bra på handleden och upplevs inte alls så tjock som den ser ut att vara på bilder. Bör tilläggas att jag inte har vidare breda handleder och tycker trots det att den både sitter skönt och ser bra ut. Enda negativa var att rotorn lät fruktansvärt mycket. Räckte med att man flyttade handleden med en enkel rörelse och klockan skramlade till ordentligt. Någon som vet om det brukar/ska låta så mycket? Det var tillräckligt för mig att bli tveksam till köpet som annars är en riktigt snygg klocka.

Inget jag känner igen från min. Var klockan ny?
 

Bluefade

Omega
Inget jag känner igen från min. Var klockan ny?
Helt ny och i butik. Varje gång rotorn rörde sig gav den ifrån sig ett nästan skrapande ljud. Inget jag upplevt på klockor jag ägt tidigare. Helt klart en deal breaker för mig :/ skulle kunna vara att den är tråkigt uppoljad kanske?
 

Sorubim

Audemars
Provade en Chronoscope idag. Sitter riktigt bra på handleden och upplevs inte alls så tjock som den ser ut att vara på bilder. Bör tilläggas att jag inte har vidare breda handleder och tycker trots det att den både sitter skönt och ser bra ut. Enda negativa var att rotorn lät fruktansvärt mycket. Räckte med att man flyttade handleden med en enkel rörelse och klockan skramlade till ordentligt. Någon som vet om det brukar/ska låta så mycket? Det var tillräckligt för mig att bli tveksam till köpet som annars är en riktigt snygg klocka.


Finns den i butik här i Sverige? El Stockholmo?
 
Jag var på Step in Watch eller vad butiken heter på Drottninggatan i Stockholm och frågade efter Junghans Max Bill. De sa då att de slutat sälja den eftersom de går sönder när kunderna fastnar med knapparna på allehanda vis och att det tydligen tog lång tid att få hem delar etc.

Knapparna är lite speciella, men fastnar ni och går era klockor sönder?
 

Bluefade

Omega
Jag var på Step in Watch eller vad butiken heter på Drottninggatan i Stockholm och frågade efter Junghans Max Bill. De sa då att de slutat sälja den eftersom de går sönder när kunderna fastnar med knapparna på allehanda vis och att det tydligen tog lång tid att få hem delar etc.

Knapparna är lite speciella, men fastnar ni och går era klockor sönder?
Kan tänka mig att knapparna lätt skulle kunna fastna på saker. Det var bland det första jag tänkte på när jag såg den live. Knapparna är relativt tunna och deras tillplattade topp skulle nog göra att man lätt hakar sig fast, framför allt i spröda tyger. Den känns däremot rätt gedigen, så huruvida de lätt går sönder kan jag inte svara på.
 

Korwax

Omega
Jag var på Step in Watch eller vad butiken heter på Drottninggatan i Stockholm och frågade efter Junghans Max Bill. De sa då att de slutat sälja den eftersom de går sönder när kunderna fastnar med knapparna på allehanda vis och att det tydligen tog lång tid att få hem delar etc.

Knapparna är lite speciella, men fastnar ni och går era klockor sönder?

Jag har haft min i snart 2 år, jag nog inte fastnat en enda gång. Skulle de haka upp sig i skjortan då?
 

Depp-Erik

Cartier
Försöker sparka lite liv i tråden :)

Fick syn på Junghans i en tråd för minimalistiska klockor härom dagen, kollade hemsidan och föll för Meister Kalendar.
Har någon erfarenhet av denna klocka? Vad har de för urverk? A blog to watch tippade på att det satt moddade ETA verk i.

Nån som vet hur kronan funkar? Är ju ändå några komplikationer och bara en krona...
Junghans-Meister-Kalender-027-7202-00-profile.jpg

Verkligen skitsnygg klocka i min mening! Inser att texten jag precis skrivit är på dagisnivå men jag är lite för exalterad för att korrekturläsa :p
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Baserat på bilder jag hittat skulle jag gissa ETA 2836-2 med en kalendermodul (alternativt en variant av den idag allt vanligare klonen selitta sw200).

b40a24dac3e2aaf138e9c5ac8a7f6f85.jpg


Vad kronan beträffar så skulle jag gissa att funktionerna baseras på den quickset som finns, där steg 1 (intryckt) är uppvridning, 2 är dag medurs och datum moturs, och steg 3 är för att ställa tid. Då borde man kunna koppla månad till datum (växlar mellan 31 och 1) och månfas till tiden (non-quickset).
Finns inte manual online?
 

bionicbeagle

Friends of KS
Försöker sparka lite liv i tråden :)

Fick syn på Junghans i en tråd för minimalistiska klockor härom dagen, kollade hemsidan och föll för Meister Kalendar.
Har någon erfarenhet av denna klocka? Vad har de för urverk? A blog to watch tippade på att det satt moddade ETA verk i.


Jag provade några Meister när jag var i London senast. Jag gillar designen men jag blev lite besviken av hur baksidan är utformad -- den är ganska välvd vilket gör att den känns ganska tjock. Kanske är det för att få plats med rotor + safirglas men jag gillade inte det riktigt. Max Bill har en liknande form. En annan sak jag reagerade på var att rotorn "kändes" när den snurrade, till skillnad från mina Nomos.

Men jag kommer nog att köpa en ändå... kan inte riktigt bestämma mig för vilken variant bara :)
 

Sorubim

Audemars
Sambons Junghans quartzare. Hon gillar den och använder den flitigt...

ycfjT8F.jpg


Själv är jag lite sugen på en Max Bill. Vem vet, det kanske blir att man klipper en sådan till hösten.
 

Depp-Erik

Cartier
Jag provade några Meister när jag var i London senast. Jag gillar designen men jag blev lite besviken av hur baksidan är utformad -- den är ganska välvd vilket gör att den känns ganska tjock. Kanske är det för att få plats med rotor + safirglas men jag gillade inte det riktigt. Max Bill har en liknande form. En annan sak jag reagerade på var att rotorn "kändes" när den snurrade, till skillnad från mina Nomos.

Men jag kommer nog att köpa en ändå... kan inte riktigt bestämma mig för vilken variant bara :)


Jag hade kört på Roséguld ... med svart urtavla om du är arkitekt eller konstnär ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Sorry att jag väcker en sovande tråd, men sprang över några moderna Junghans på nätet nyligen och de fångade mitt intresse. Snygga armbandsur tycker jag, sedan är det ju ett varumärke med lite historia både inom ur, armbandsur och tändrör till artilleripjäser och bomber.

Gällande urverken vill jag kolla om någon ver lite mer (på moderna armbandsur). Jag har lyckats få fram att J830 och J890 tillverkas av Seiko. J830 är baserat på 9S51 och kronografurvetket J890 är baserat på 6S37.

Hur är det med övriga urverk (typ J800.3)

Samarbete med Seiko är väl inte så konstigt då de på 90-talet utvecklade de första radiokontrollerade armbandsuren tillsammans.
 

bionicbeagle

Friends of KS
Hur är det med övriga urverk (typ J800.3)
Såvitt jag vet så slutade dom göra egna verk för länge sedan. Dom har använt ETA-verk på senare år, men vet inte vad dom skall göra när det blir slut med det!

Building on that foundation, the new Meister Kalender adds a complete calendar function to the design. Inside is a modified ETA 2824-2 with a Dubois Depraz 9310 module, which they’ve redubbed the J800.3
(från http://wornandwound.com/2013/09/23/a-look-at-the-junghans-meister-line/)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Sorry att jag väcker en sovande tråd, men sprang över några moderna Junghans på nätet nyligen och de fångade mitt intresse. Snygga armbandsur tycker jag, sedan är det ju ett varumärke med lite historia både inom ur, armbandsur och tändrör till artilleripjäser och bomber.

Gällande urverken vill jag kolla om någon ver lite mer (på moderna armbandsur). Jag har lyckats få fram att J830 och J890 tillverkas av Seiko. J830 är baserat på 9S51 och kronografurvetket J890 är baserat på 6S37.

Hur är det med övriga urverk (typ J800.3)

Samarbete med Seiko är väl inte så konstigt då de på 90-talet utvecklade de första radiokontrollerade armbandsuren tillsammans.
Sitter modifierade Seiko-verk i deras dyrare linje Erhard Junghans och Schweizare i de billigare vanliga. Samarbetet ska ha börjat 2006 på automatarna.
Kalibrarna du nämner är Seiko övriga ska vara ETA med soprod-kronografmodul eller 7750.
Edit// 880.3 ska vara ett 2824.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Tråden grävs upp.
Sugen på en max bill automatic, den vita med milanese. Den är ju 38mm och när man ser den mot handwindmodellen som är 34mm ser den helt grotesk ut. Någon som samtycker?
Snubben på bilden har drygt 17.5cm handleder, yours truly sportar 16.5 och man blir ju lite orolig för att det ska se ut som klockan är ute och går med mig och inte tvärt om.

Lånad bild från Forum-tz
P1050519.jpg

P1050518.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tråden grävs upp.
Sugen på en max bill automatic, den vita med milanese. Den är ju 38mm och när man ser den mot handwindmodellen som är 34mm ser den helt grotesk ut. Någon som samtycker?
Snubben på bilden har drygt 17.5cm handleder, yours truly sportar 16.5 och man blir ju lite orolig för att det ska se ut som klockan är ute och går med mig och inte tvärt om.

Lånad bild från Forum-tz
P1050519.jpg

P1050518.jpg
Väldigt mycket tavla gör att de bärs större än vad millimetrarna antyder. Min uppfattning är dock att klockor ofta ser större ut på wristshots än i verkligenheten. Jag har själv en nomos orion 38. Den har väl aningen bredare boett, men också längre bandhorn vilket gör att den bär större. Känns mer som 40mm, tycker jag. Jag hade föredragit kanske 37mm men när jag valde mellan 35 och 38 var det inte svårt. Är man van vid vintage är kanske 34 mer bekvämt, men jag tycker det känns konstigt litet. Då tycker jag iofs att 36mm date just är för liten också.
 
Topp