• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fler emoji-alternativ på Klocksnack?

Älskar att frågan om emojis kan bli en sån vattendelare. Förklarar en del tidigare trådar där det spårar ur.

(PS. Språkforskare är rätt överens om att emojis nu är så vardagliga och flitigt förekommande att det är fösent att protestera. Det är som att fortfarande hävda på gammelsvensk stavning.)
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Ja tack! För övrigt jävligt trött på att man inte "får" använda emojis då det anses som barnsligt. Detta är ett diskussionsforum inte jobb-mail.

Belzebub, vik hädan! Hämta vigvatten, odjuret måste nedkämpas!

23C4E515-7E10-48A0-87DB-B0FF930E0B82.jpeg
 

Flash77

Omega
Fan vad man saknar forumet som det var för fem år sedan.
Själv var jag inte medlem för 5 år sedan men tror mig förstå din syftning.
Trist att det alltid ska finnas uppviglare, vars enda syfte verkar vara att skapa konflikt istället för att bidra i konstruktiv anda.
Hoppas ändå att denna tråd har ett existensberättigande eftersom, att som någon så klokt skrev, har man ju alltid möjligheten att själva avgöra om man vill använda sig av figurer/symboler eller ej.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ta det lite lugnt nu på söndagsmorgonen, ingen anledning till panik. Det var främst ett dåligt försök att vara lite lustig (vilket kanske eller kanske inte framgår av mitt andra inlägg). Med det sagt tycker jag att emojisar är ett (ofta överanvänt) otyg.
Instämmer till fullo i att det var ett dåligt försök. Uselt faktiskt.
Det är precis detta som gör att emojis behövs i skriftspråket.
Skrift är, om man inte är duktig på att uttrycka sig, platt. Du har ingen aning om den som skriver är glad, arg, ironsik, skojfrisk, satirisk etc eftersom du inte ser någon kroppshållning, kroppsspråk, ögon osv.
De som då ska göra sig lustiga genom att kanske vara ironiska, utan att förtydliga vad som egentligen avses, nästintill varje gång riskerar att missuppfattas av somliga.
Ironi utan tydlighet i skriven form är knepigt. Direkt dåligt att använda om man inte på förhand vet hur man kommer att uppfattas. Emojis kan vara en hjälp att uppfattas i enlighet med hur avsikten var.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Instämmer till fullo i att det var ett dåligt försök. Uselt faktiskt.
Det är precis detta som gör att emojis behövs i skriftspråket.
Skrift är, om man inte är duktig på att uttrycka sig, platt. Du har ingen aning om den som skriver är glad, arg, ironsik, skojfrisk, satirisk etc eftersom du inte ser någon kroppshållning, kroppsspråk, ögon osv.
De som då ska göra sig lustiga genom att kanske vara ironiska, utan att förtydliga vad som egentligen avses, nästintill varje gång riskerar att missuppfattas av somliga.
Ironi utan tydlighet i skriven form är knepigt. Direkt dåligt att använda om man inte på förhand vet hur man kommer att uppfattas. Emojis kan vara en hjälp att uppfattas i enlighet med hur avsikten var.
Jag tyckte det var trådens bästa inlägg.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Ta det lite lugnt nu på söndagsmorgonen, ingen anledning till panik. Det var främst ett dåligt försök att vara lite lustig (vilket kanske eller kanske inte framgår av mitt andra inlägg). Med det sagt tycker jag att emojisar är ett (ofta överanvänt) otyg.


Kanske saknas kapaciteten hos dig för att tyda dessa annars så uppenbara emojis?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tyckte det var trådens bästa inlägg.
Förklara då för mig som inte förstår. Vad var bra? Att kalla någon efterbliven? Om det var bra, vad var det som var bra i det budskapet? Eller var det humor? Då delar vi inte samma humor.
Hade det funnits en förklarande del i budskapet hade jag nog insett att det var tänkt som humor. Men nu gjorde det inte. Då blir det alltså ett påstående.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förklara då för mig som inte förstår. Vad var bra? Att kalla någon efterbliven? Om det var bra, vad var det som var bra i det budskapet? Eller var det humor? Då delar vi inte samma humor.
Hade det funnits en förklarande del i budskapet hade jag nog insett att det var tänkt som humor. Men nu gjorde det inte. Då blir det alltså ett påstående.
Hoppas du förstår andemeningen, om inte förstår jag varför man ska blanda in fler tramsgubbar.
 
Jag är positiv till fler emojis! Jag var ganska sen på bollen med emojis och uppfattades som störig och kort av min omgivning för att jag ej använde dem. Så lätt att missuppfattas när man ej använder dem, jag tror att många "gräl" här på forumet ej hade ägt rum om folk hade förtydligat sin känsla när de skrev inlägget med en enkel emoji
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Hoppas du förstår andemeningen, om inte förstår jag varför man ska blanda in fler tramsgubbar.
Andemeningen läser jag mellan raderna, men det är inte det jag läser. Jag läser det som står. Tramsgubbarna hjälper oss som inte tänker som du att förstå vad du menar. Om det är viktigt, förstås. Men det kanske det inte är.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Andemeningen läser jag mellan raderna, men det är inte det jag läser. Jag läser det som står. Tramsgubbarna hjälper oss som inte tänker som du att förstå vad du menar. Om det är viktigt, förstås. Men det kanske det inte är.
Som sagt, om du inte förstår att användaren tyckte tramsgubbarna var av ondo vet jag inte var världen är påväg.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Som sagt, om du inte förstår att användaren tyckte tramsgubbarna var av ondo vet jag inte var världen är påväg.
Det är inte det som är poängen.
Efter en lång diskussion som först tog en felaktig vändning eftersom flera av oss inte uppfattade humorn i att kalla någon efterbliven, ser jag inte problemet i att använda tramsgubbar. Budskapet hade varit enkelt att förtydliga. Inser du inte det?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är inte det som är poängen.
Efter en lång diskussion som först tog en felaktig vändning eftersom flera av oss inte uppfattade humorn i att kalla någon efterbliven, ser jag inte problemet i att använda tramsgubbar. Budskapet hade varit enkelt att förtydliga. Inser du inte det?
Jag kommenterade det första inlägget och viktade det mot andra inlägg. Vet inte vad du tror jag kommenterade och vad som var poängen. Verkar inte ha mycket med mitt inlägg att göra i vilket fall. Vissa gillar gubbarna och andra inte, varför göra det svårare än så?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
För oss som inte snackar ”kodknackar-grekiska”, vad innebär en förändring från Xenforo1 till Xenforo2?
Galen kostnadsbild eller något som skulle vara motiverbart sett till användartillfredställelse?
( nu hade det varit najs med emojin som kliar sig på hakan och samtidigt tittar snett upp i skyn) ;)
Som ni säkert förstår, är jag oinvigt i koddjungeln.
Inte den blekaste, och är tacksam (samt iofs också betalande Premiummedlem av exakt samma anledning) att någon annan orkar styra den skiten.

Men lite mer OnT är iaf att det du begär kallas ofta "unicode emojis". Unicode är en (ospecifikt uttryckt) teckenkodning. Så här, typ: inte ett uns text i datasammanhang är läsbar om du inte tillsammans med texten berättar vilken teckenkodning du använde när du skrev texten. Du måste berätta vilken standard (teckenkodning) du använde för att beskriva abc med nollor och ettor, på ett ungefär.

Den här siten visar text i en slags unicode, UTF-8, men "forum-app-koden" verkar inte spara ner texten som unicode, så emojis rensas på vägen för att det inte ska bli grekisk text när texten gått från dig, in i forumdatabasen, och sen till mig.
 
Senast ändrad:

Flash77

Omega
Inte den blekaste, och är tacksam (samt iofs också betalande Premiummedlem av exakt samma anledning) att någon annan orkar styra den skiten.

Men lite mer OnT är iaf att det du begär kallas ofta "unicode emojis". Unicode är (en ospecifikt uttryckt) en teckenkodning. Så här, typ: inte ett uns text i datasammanhang är läsbar om du inte tillsammans med texten berättar vilken teckenkodning du använde när du skrev texten. Du måste berätta vilken standard (teckenkodning) du använde för att beskriva abc med nollor och ettor, på ett ungefär.

Den här siten visar text i en slags unicode, UTF-8, men "forum-app-koden" verkar inte spara ner texten som unicode, så emojis rensas på vägen för att det inte ska bli grekisk text när texten gått från dig, in i forumdatabasen, och sen till mig.
Bock och bug - tackar för förklaringen. Kan inte säga att alla moln skingrats men lite klarare blev det iallafall.
 
Topp