• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flygarur

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
iwc 3717 fliegerchrono

har tagit lite bilder med instagram och försökt att få till temat.

9646cec80d5911e2ad5c123138100de9_7.jpg

e070c6029acc11e1a92a1231381b6f02_7.jpg

edb76d0e9a9811e1a92a1231381b6f02_7.jpg

56c41ad8f73a11e1ad6922000a1de74d_7.jpg

417201ece7e311e18dc022000a1cdd2b_7.jpg
 

Andsan

Rolex
Re: Re:Weems

Viggen skrev:
Andsan skrev:
Ca 1940, välanvänd från WWII

+1

Har du någon mer info om själva klockan? :)

Den är 30 mm, urverket är ett 10 L med 15 stenar.

Ett gammalt inlägg jag har gjort
http://forums.watchuseek.com/f7/wittnau ... 23253.html

Klockan användes av navigatören på bl.a bombplanen, Halifax, Lancaster m.fl. Den användes för att navigera genom signaler han fick via radio och han kunde även då bestämma när och var bomber skulle fällas.
Googla på klockan så hittar du mycket info om militären Weems som uppfann det räknesätt som navigatören använde mm. Dessvärre har jag sålt klockan men den är i goda händer i Göteborg där den visas upp i någon monter i en antikaffär.

Anders.S
 
V

Viggen

Guest
Re: Re:Weems

Andsan skrev:
Viggen skrev:
Andsan skrev:
Ca 1940, välanvänd från WWII

+1

Har du någon mer info om själva klockan? :)

Den är 30 mm, urverket är ett 10 L med 15 stenar.

Ett gammalt inlägg jag har gjort
http://forums.watchuseek.com/f7/wittnau ... 23253.html

Klockan användes av navigatören på bl.a bombplanen, Halifax, Lancaster m.fl. Den användes för att navigera genom signaler han fick via radio och han kunde även då bestämma när och var bomber skulle fällas.
Googla på klockan så hittar du mycket info om militären Weems som uppfann det räknesätt som navigatören använde mm. Dessvärre har jag sålt klockan men den är i goda händer i Göteborg där den visas upp i någon monter i en antikaffär.

Anders.S

Ett fantastiskt ur med en intressant och riktig flyghistoria bakom sig. :D
Tråkigt att du sålde den, men så måste det bli ibland. Hade vart kul att få se fler bilder. :)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Kör en till på min Seiko 7A28-7120 RAF. Som ni ser är storleken mer gentleman än buse. ;) 37/38 mm.

seiko_raf2.jpg


Den blir rätt snygg på hemmagjort lädernato också (inte min, utan knyckt bild):

5387321129_00ed176f0f_z.jpg
 
V

Viggen

Guest
Dags för lite flyginspererad klockhistoria.... :D

Den amerikanska piloten Chuck Yeager var mannen som först bröt genom ljudvallen, året var 1947. På armen den dagen, liksom tidigare hade han på handleden en Rolex Oyster Perpetual. Den pilot som har flugit snabbast är William Knight. Mach 6,7 i en raketdriven X-15, 1967. Han bar en Rolex GMT-Master.

Over and out!
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Pontusk skrev:
time2catch skrev:
har tagit lite bilder med instagram och försökt att få till temat.

9646cec80d5911e2ad5c123138100de9_7.jpg

e070c6029acc11e1a92a1231381b6f02_7.jpg

edb76d0e9a9811e1a92a1231381b6f02_7.jpg

56c41ad8f73a11e1ad6922000a1de74d_7.jpg

417201ece7e311e18dc022000a1cdd2b_7.jpg
Fan vad jag saknar min 371701!

;)
trots att flipparnerven hemsöker mig lite då och då så tror jag att min 3717 är här för att stanna. gillar att ha möjligheten att köra på olika band, och nu senast natoband. det är just det militära utseendet som jag gillar med den.

med pilotjacka och raybans så är jag flygklar. i min drömvärld iaf.
 
V

Viggen

Guest
time2catch skrev:
trots att flipparnerven hemsöker mig lite då och då så tror jag att min 3717 är här för att stanna. gillar att ha möjligheten att köra på olika band, och nu senast natoband. det är just det militära utseendet som jag gillar med den.

med pilotjacka och raybans så är jag flygklar. i min drömvärld iaf.

Det har aldrig varit förbjudet att drömma. Själv drömmer jag om både och, flyga och en IWC Pilot Chronograph Top Gun. ;)
 

Bilagor

  • IMG_0164.JPG
    IMG_0164.JPG
    42.8 KB · Visningar: 568

Jockinho

Patek
2-Faktor
Bingoraalf skrev:
Här kommer min flygare, inget speciellt egentligen men den har tålt så mycket stryk ser grym ut, tar alla band och går kanon trots att den aldrig servats under sin (snart 6 år långa) livstid :). Bytte till mig den mot en Seiko Orange Monster+300kr, något jag aldrig kommer ångra att jag gjorde. Denna har fått keeper-status från mig.

Tröttnar aldrig på att höra historien om det bytet, herregud vilket fynd! Riktigt fin klocka, blev själv sugen på en flygarkronograf nu. Sneglat åt Steinhart nav b black men finns bara i 47mm.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Re: Sv: Flygarur

durutti skrev:
Skulle inte ha nåt emot om omega eller longines ville göra reissues på klassiska flygarur från tiden 1939-1945 i 38mm storlek på klockor som flögs av hurricane eller spitfire piloter under andra världskriget:

Longines_raf.jpg


omega_pa.jpg


omega_paf.jpg

Den där är hysteriskt cooooooool!!
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Viggen skrev:
time2catch skrev:
trots att flipparnerven hemsöker mig lite då och då så tror jag att min 3717 är här för att stanna. gillar att ha möjligheten att köra på olika band, och nu senast natoband. det är just det militära utseendet som jag gillar med den.

med pilotjacka och raybans så är jag flygklar. i min drömvärld iaf.

Det har aldrig varit förbjudet att drömma. Själv drömmer jag om både och, flyga och en IWC Pilot Chronograph Top Gun. ;)

åh den där iwc top gun... riktigt läcker. särskilt efter att man har sett filmen bourne legacy. ibland kändes det lite väl överdrivit med exponeringen. men va falls... inte mig emot. ögongodis. bara att tjejen tyckte att jag var jobbig. :lol:
 
V

Viggen

Guest
time2catch skrev:
Viggen skrev:
time2catch skrev:
trots att flipparnerven hemsöker mig lite då och då så tror jag att min 3717 är här för att stanna. gillar att ha möjligheten att köra på olika band, och nu senast natoband. det är just det militära utseendet som jag gillar med den.

med pilotjacka och raybans så är jag flygklar. i min drömvärld iaf.

Det har aldrig varit förbjudet att drömma. Själv drömmer jag om både och, flyga och en IWC Pilot Chronograph Top Gun. ;)

åh den där iwc top gun... riktigt läcker. särskilt efter att man har sett filmen bourne legacy. ibland kändes det lite väl överdrivit med exponeringen. men va falls... inte mig emot. ögongodis. bara att tjejen tyckte att jag var jobbig. :lol:

Lade märke till att klockan Renner bar i filmen liknar IWC´s Top Gun, men var ej säker på om det var den. Gillar däremot när hon får låna klockan och han svarar att han absolut måste ha tillbaka den. :D

Vad tycker du förresten om den nya Mirmar-versionen?
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Vad tycker du förresten om den nya Mirmar-versionen?

haha... just den scenen när han ropar till henne typ "give me my watch back!" var faktiskt väldigt komiskt. miramar tycker jag att det var kul och spännande att de ville gå längre in med top gun-militär temat. men problemet är storleken! för min del tycker jag att de inte ska behöva vara större än 42mm. om syftet är militär bruk. 48mm känns njae...

samtidigt förstår jag att de vill visa upp den linjen med en " touch of vintage" och samtidigt stoppar in inhouse-verken. och jag misstänker att det ställer till då deras egna leverar kring 68h t.o.m 7 dagars reservtid, så behövs det utrymme för fjädern. men men, samtidigt vill man ha kvar big pilot 46mm... för att det var så man gjorde förr i tiden.

så för att sammanfatta det hela, jag gillar den. men storleken får mig att säga till försäljaren, jag ska tänka på saken. ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Re: Sv: Flygarur

MKRGG skrev:
durutti skrev:
Skulle inte ha nåt emot om omega eller longines ville göra reissues på klassiska flygarur från tiden 1939-1945 i 38mm storlek på klockor som flögs av hurricane eller spitfire piloter under andra världskriget:

http://triode.se/Longines_raf.jpg[/ig]

[img]http://triode.se/omega_pa.jpg[/ig]

[img]http://triode.se/omega_paf.jpg[/im][/quote]

Den där är hysteriskt cooooooool!![/quote]

Verkligen - jag har en och det är både elegant och väldigt tufft på samma gång.
 
V

Viggen

Guest
time2catch skrev:
Vad tycker du förresten om den nya Mirmar-versionen?

haha... just den scenen när han ropar till henne typ "give me my watch back!" var faktiskt väldigt komiskt. miramar tycker jag att det var kul och spännande att de ville gå längre in med top gun-militär temat. men problemet är storleken! för min del tycker jag att de inte ska behöva vara större än 42mm. om syftet är militär bruk. 48mm känns njae...

samtidigt förstår jag att de vill visa upp den linjen med en " touch of vintage" och samtidigt stoppar in inhouse-verken. och jag misstänker att det ställer till då deras egna leverar kring 68h t.o.m 7 dagars reservtid, så behövs det utrymme för fjädern. men men, samtidigt vill man ha kvar big pilot 46mm... för att det var så man gjorde förr i tiden.

så för att sammanfatta det hela, jag gillar den. men storleken får mig att säga till försäljaren, jag ska tänka på saken. ;)

Håller med. Tycker att de skulle göra en "civil" modell av dem i mindre storlek. 48mm är ju en storlek för att bäras utanpå flygoverallen, så den funkar inte för fest eller vardagligt bruk runt en enkel handled. Villket är synd på en sådan fin klocka, 44-46mm vore mer lagom för oss civilister. 3-5 eller 7 dagars reservtid, har det så stor betydelse egentligen om man bara skulle bära klockan vid speciella tillfällen? Gärna med ett billigare pris dessutom! :)

Gillar att IWC inte gjorde en för drastisk färgkombinaton på Mirmar. Håller temat som du nämner men de tar ett steg mer åt ren millitär-stil. Ser ut som något som Aggressor-piloterna skulle bära under en Red Flag övning. :D
 
V

Viggen

Guest
Pleximannen skrev:
Jag kan ju tycka att även såna här kan platsa i sammanhanget :D

PB241838edit.jpg

Omega Speedmaster Professional (Moonwatch). Jodå, den tillhör kategorin flygarur. "Utrustad med ett syntetiskt kristall -glas som tack vare sin elastisitet, kan utjämna varierande tryck utan att lossna eller spricka". Inte helt fel när man trampar runt på månen och skall sedan tillbaka in i månlandaren, eller tvärtom. Mycket fina klockor! :)
 
Topp