• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fonder

Jakob95

Omega
Tjenare alla klockfantaster och framför allt ni som har lite koll på det här med fonder!

Jag har en fond hos Swedbank på ca 70 000 som går lite upp och ned. Ibland ökar den med 1000-1500 på någon dag och vice versa. Mina föräldrar startade fonden för 20 år sedan, alltså då jag föddes och nu tänkte jag kolla med er om ni har några tips på andra fonder som är bra.

Jag har väl inte tänkt ta alla pengarna till nya fonder, men det vore kul att testa på något nytt nu efter alla dessa år. Jag förstår att man egentligen ska vara väldigt insatt för att hålla på med fonder och aktier vilket jag inte är, men om ni har några tips så är jag öppen för förslag. Istället för att gå till banken och skänka massa pengar så kan jag ju fråga er istället
 

MartinGFX

Cartier
Vad har du för fond idag? Swedbanks egna fonder har ofta väldigt hög förvaltningsavgift som slukar stålar år efter år. Tvärt mot vad du tror så behöver man inte vara insatt för att spara i fonder förutsatt att man har en hyffsat lång sparhorisont. Det gäller bara att välja en stabil fond med låg förvaltningsavgift och börja skjuta in stålar.

Jag månadssparar själv en tusing i fonder, där jag har en sparhorisont på över 20 år.
- Länsförsäkringar Global Index
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag

Utöver detta handlar jag mestadels i aktier men där krävs det att man läser på lite mer ;)
 

Aelgen

Omega
Storbankernas egna fonder brukar ha ganska höga avgifter, något som i slutändan gör stor skillnad på din vinst.
Morningstar är en mycket bra källa till info om olika fonder.
Jag kan rekommendera Avanza Zero om du vill ha en vettig indexfond utan avgifter. Finns inga dolda avgifter och historiskt följer den börsens utveckling ganska väl. Ett bra komplement till aktier och övriga fonder. Mer lämpad för en lite längre investeringsperiod.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Storbankernas egna fonder brukar ha ganska höga avgifter, något som i slutändan gör stor skillnad på din vinst.
Morningstar är en mycket bra källa till info om olika fonder.
Jag kan rekommendera Avanza Zero om du vill ha en vettig indexfond utan avgifter. Finns inga dolda avgifter och historiskt följer den börsens utveckling ganska väl. Ett bra komplement till aktier och övriga fonder. Mer lämpad för en lite längre investeringsperiod.
SEB Lux Gratis finns också för er som har SEB också avgiftsfri. Enda fonden i SEBs utbud man inte kan ha auto månadsspar till och max 25000:-/dag i insättning, säger en del.
 
Topp