• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumets jargong

Hellebring

Cartier
Nu är jag mest en som läser och tar in här men något jag tänkt på är att man gärna skulle se lite mer taktkänsla i vissa avsiktligt provocerande inlägg, t.ex. fanboybråk som hänt i både redan existerande trådar och i specifikt för ändamålet startade trådar. Jag tror att det skulle minska den skitkastning man ser i här och där som urartar som mellanstadiebråk på skolgården. Självklart måste man kunna få peta och provocera lite men man bör ju kunna känna själv var det blir larv istället för inbjudan till diskussion.

Jag förstår så klart att folk är olika och vissa har en mer provokativ natur men när det verkligen är ren skitkastning och trolling som inte kokar ner till en konstruktiv diskussion kan det vara befogat med viss moderering. Det är oftast i dessa situationer jag tycker att de otrevligaste och inte helt genomtänkta inläggen kommer fram.

OT och de foruminterna skämten bland äldre medlemmar tycker jag bara bidrar till den annars öppna familjekänslan. Vissa diskussioner man läser är nästan som att observera en familj vid middagsbordet vilket jag tycker är fantastiskt roligt! :)

Bara mina 50 öre som åskådare och forumnoob.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hela grejen är att vi försöker hålla Klocksnack så omodererat som möjligt. Vi tror på musikaliteten, som Denke så fint uttryckte det när vi startade.
Vissa företag och kommuner har värdeord, Klocksnacks är musikalitet.

Vi är alla vuxna människor ...ja, inte Bojke - men han visar större mognad än många andra här. Vi borde ju kunna hålla det på en hög nivå, inte sant?
 

BOTL

Panerai
Hela grejen är att vi försöker hålla Klocksnack så omodererat som möjligt. Vi tror på musikaliteten, som Denke så fint uttryckte det när vi startade.
Vissa företag och kommuner har värdeord, Klocksnacks är musikalitet.

Vi är alla vuxna människor ...ja, inte Bojke - men han visar större mognad än många andra här. Vi borde ju kunna hålla det på en hög nivå, inte sant?

Vad tror herrarna om en OT/livsnjutardel?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Fin sammanfattning!

Är inte alls lika aktiv (allt är relativt) som tidigare pga det som står i trådstarten, känns lite trist! "Hyllan" känns ganska avlägset just nu :sorry:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
#OT-upproret dör aldrig! Glöm inte det! OT-del nu!
Skriver under på det, sedan kan jag redan nu förutspå att en OT-del troligen kommer bli den mest aktiva delen på forumet, som på de flesta andra forum :p

Gällande sexism/rasism/n00bshaming etc tror jag tyvärr att det kommer med att KS blir större. Enda sättet att stävja detta är hårdare moderering av forumet (vilket inte alltid är så kul, framförallt när det kanske inte behövts tidigare). Det måste helt enkelt till att varningar, temporära- och permanenta avstängningar används.
 

Randel

Cartier
Jag har inte varit med här så länge men har varit väldigt aktiv på ett otal forum (inom en massa olika ämnesområden) under åren och jag tycker knappast att det är värre här än någon annanstans. Personligen gillar jag jargong som ger ett forum lite personlighet, och jag tycker att interna skämt till en viss grad bara är lite roligt. Det enda jag kan reagera på är väl trådar där ett par personer skickar PM till varandra och allt bara handlar om att ragga på personer av det täcka könet. Ironi framgår dessutom inte alltid glasklart i skriven form vilket säkert kan leda till lite dispyter. Av erfarenhet är detta sådant som brukar komma i cykler på forum så det är inget jag stör mig så mycket på, inte minst med tanke på hur många otroligt bra trådar och inlägg som det postas i övrigt här inne!

En OT-del tror jag vore bra, för då är det enkelt för de här inne som är helt ointresserad av OT att inte läsa den delen av forumet. Dessutom är det ju lätt att helt undvika OT om man nu vill det genom att inte läsa trådar märkta med detta i tråd-huvudet.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte skräcken för moderering. Det finns 4-5 trådar just nu som skulle göra det här forumet en stor tjänst om de bara flyttades till papperskorgen. Bara bort med dem.
 

Sorubim

Audemars
Har sett att det varit en hel del käbblande på senaste tiden, trist när det blir sandlådenivå på det.

Kom att tänka på den här (troligen en repost men relevant) :) :

TH3JLsX.jpg
 

M.U

Rolex
Enkelt löst! Det du klagar över händer ju 90% på fyllorna hos oss :) därför startar vi en fylletråd där detta förekommer så slipper de som inte är intresserade läsa det! Enkelt löst. Sen om den typ av tråd inte gillas av admins (vilket jag förstår) så får det väl lite löst fortsätta såhär. Ingen minns en tråkmåns.
 

hollow123

Rolex
Feeling guilty! Nä usch o fy. Btw allt som skrivs från min mobil är med en glimt i ögat om jag nu lyckats provocera eller göra någon förnärmad (förutom JakobZ ;) )
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Enkelt löst! Det du klagar över händer ju 90% på fyllorna hos oss :) därför startar vi en fylletråd där detta förekommer så slipper de som inte är intresserade läsa det! Enkelt löst. Sen om den typ av tråd inte gillas av admins (vilket jag förstår) så får det väl lite löst fortsätta såhär. Ingen minns en tråkmåns.

Du förstår inte va? Det är uppenbarligen inte bara jag som tycker det.

Dom typerna av trådarna passar inte här.
 

Cryssarn

Rolex
En enkel lösning för att minska bruset är att ta bort inläggsräknaren. Jag har sett det positiva resultatet av det på åtskilliga forum under årens lopp. I synnerhet när olika typer av "belöningar" är kopplade till antalet inlägg ökar frekvensen nonsensinlägg lavinartat.
äh, det är en rolig grej. tvivlar på att det är så många som farmar inlägg.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tycker faktiskt att det är ganska gott snack här inne ändå.

Motpolen gällande modererande är Kolozzeum som framstår som Nord Korea i jämförelse. Varningar och ban till alla som är oliktänkande, mods och vana användare systematiskt trycker ned newbs, man får inte länka andra kosttillskott sidor än deras egna (jmf. Bara länkar till forumsponsorer här) osv. Inte önskvärt enligt mig.

Enbart gällande mer moderering. Inte OT/ trams osv. Bara för att förtydliga.
 
Topp