• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fotografera klockor, måste man köpe en fotostudio för en ziljon kroner eller?

Gummo

Joker
2-Faktor
Du har fått många sunda budgetsvar. Köp bra kamera, lite lampor, bakgrunder och ljustält för produktfoto sen hoppar du på en kvällskurs i foto. Vips en ny tidsödande men givande hobby:)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vilken härlig tråd! Massvis med läckra bilder. Själv kör jag uteslutande med iphone 5. Tycker det fungerar helt ok. Nu ska jag hämta hem snapseed och testa det.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Bidrar med 3 bilder tagna med iphone 6. Första är originalbilden som bara är något beskuren De båda andra är varianter på originalet redigerade med instagrams verktyg.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ett knep som jag har vid wristshots är att jag låter lillfingret på handen som jag håller telefonen med vara stöd mot den hand som jag har klockan på. Det blir som ett litet stativ som du kan justera för att hitta rätt avstånd för skärpa och minska dina egna rörelser.
Hoppas du har en sambo som kan fota dig för det där vill jag ha bild på. Låter ju smart. :)
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
[QUOTE="Alarik, post: 1003185, member: 1860"
Ett knep som jag har vid wristshots är att jag låter lillfingret på handen som jag håller telefonen med vara stöd mot den hand som jag har klockan på. Det blir som ett litet stativ som du kan justera för att hitta rätt avstånd för skärpa och minska dina egna rörelser.
Hoppas du har en sambo som kan fota dig för det där vill jag ha bild på. Låter ju smart. :)[/QUOTE]

Tro mig, jag behöver inte spä på hennes syn på mitt klockmissbruk genom att visa hur jag har utvecklat en fototeknik genom att stötta mobilen mot vänsterhandens tumme eller använda högerhandens lillfinger för för att få till bästa möjliga wristshotet.
Hon skulle göra en orosanmälan till Soc per omgående och så skulle de ta dottern ifrån mig. Och det är inte något att skoja om. Som du vet innebär underhållsbidrag minskad klockbudget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Använde tipsen i tråden och framför allt ditt tips att man kunde ändra exponering, som jag inte hade någon aning om tidigare. Blev ändå rätt så bra!
Grym ju! Bort med skiten i bakgrunden bara och lite trollstav på det så har du ett utvik. ;)
image.jpg

Grym klocka också för övrigt! Snyggaste aquatimern!
 
Senast ändrad:

dauit

Panerai
2-Faktor
Grym ju! Bort med skiten i bakgrunden bara och lite trollstav på det så har du ett utvik. ;)
image.jpg

Grym klocka också för övrigt! Snyggaste aquatimern!
Tackar, övning(eller redigering) ger färdighet. Gillade den för hur "clean" den är för att vara en aquatimer, ska tyvärr säljes...
 
Någon som har någon bra applikation till android för bättre kamera eller kameraredigering. Detta alt. andra generella tips för samsung s5 eller dyl
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
För att bli av med reflektioner från föremål kan man även använda sig att tex ett vitt kollegeblock att ställa brevid klockan.
Tex ljus in från sidan, kollegeblock på motsatt sida ljuset och sedan leta rätt vinkel.
Snapseed har jag inte provat, verkar mycket kompetent!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Snyggt att man faktiskt kunde se och jämföra ändringarna man gör i Snapseed!
Funkar ju utmärkt på en sketen iPhone 4 också.
Edit: Glömde ju bilderna
Klickade på tvåan (två ändringar gjorda och sparade)
IMG_0357.PNG




och fick upp denna bild där jag kan bläddra mellan ändringarna.
IMG_0356.PNG
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Bumpar upp denna tråd. Försökte fotografera min speedy till köp o sälj. Alla bilder blev skit. Allt är bara varmgult och dålig skärpa. Har läst igenom tipsen. Läser men fattar verkligen inte. Jag ställer in auto, siktar, trycker och det blir skit. Är det någon dålig fotokarma jag smittas av eller? Att pilla med inställningar går bort för jag har ingen som helst aning på hur inställningarna påverkar slutresultatet. Tar man bilder på människor och utomhus med iphonen så blir det ju bra bilder "automagiskt". Så fort jag går inomhus, lägger upp en klocka siktar o trycker så byts bilden ut till någon "soptipp". Köpte ett ljustält på kjell. Helt värdelöst blir ännu gulare bilder.
Allt jag vill göra är: sikta, trycka o få en bra bild.
Bygga en fotostudio o byta lampor, nej.
Vänta tills rätt väder kommer 1 gång om året, nej.
Pilla i något redigeringsprogram, under inga omständigheter.
Alltså hur j.....vla svårt kan det vara att göra en kamera som kan funka för någon "fotodyslektiker".
Återigen, hur gör ni? Finns det någon bra "auto, sikta tryck" kamera eller har ni fotografering som heltidsyrke allihopa?
Återigen, inga krångligheter, inget extra, inget pyssel, bara sikta o trycka med automatiska inställningar. Det funkar ju på människor varför inte på klockor?
 
Senast ändrad:

nissehult

Patek
2-Faktor
Varmgult och dålig skärpa låter som dåligt ljus. Blir det "konstiga" med ljustältet så kan jag tänka mig att vitbalansen är fel (någon inställning på kameran som har ändrats av misstag?). Hur blir det om du provar att fota vid fönstret under dagtid när mycket dagsljus trillar in? Hur blir det med blixt?
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Testade Snapseed, har en Sony Xperia Z5 Premium som kamera. Första bilden är original tagen med telefonen, andra är moddad med Snapseed.
1:
_20160303_152506.JPG

2:
DSC_1146-01.jpeg
 

JohnDoe

Rolex
Sjukt hur bra bilder ni får. Helt obegripligt. Jag har aldrigt rört någon inställning alls på kameran förutom blixt av/på. Ljuset, ja idag var det inte mycket ljus ute, bara moln, ställde ljustältet på köksbordet och ställde medföljande spottar (blåaktig ljus) utanför tältet. Taklampan tänd. Skruvade fast kameran i stativet. Tog lite bilder, alla skit som i ser i annonsen. Har inte testat dagtid med bra ljus ute, lär väl dröja till i maj innan solen tittar fram. Kör jag med blixt så blir det ju bara en blank reflex och ingen klocka i bild. Sen är det ju omöjligt att ta närbilder på klockan utan att se sig själv speglad i klockan. Är jag en liten bit från klockan så går det ju inte att zooma in den och för nära funkar klockan som spegel. Telefonen är ju svår att hålla stilla så att det inte blir suddigt när man zoomar in. Som sagt får liksom inte det att funka alls. Jag får helt enkelt ge 17 i att sälja saker. Bara köpa....
 
Topp