Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är bara en reflektionVad fan är det här? Ser ut som någon använt en nagelfil på kanten. I övrigt missar jag helt "balansen" i tavlan vissa pratar om, endast rörig med olika typsnitt och former. Nä Lange helt klart, alltid Lange.
![]()
Vissa ser skönheten och andra inte. Lite kul med just dessa två de de ändå är rätt lika och motsvarande från två olika tillverkare men ändå olika. Var hittar du olika typsnitt?Vad fan är det här? Ser ut som någon använt en nagelfil på kanten. I övrigt missar jag helt "balansen" i tavlan vissa pratar om, endast rörig med olika typsnitt och former. Nä Lange helt klart, alltid Lange.
![]()
Gyllene snittet är ju väl beprövat men jag tycker langen ser lite ”uppställd” ut. Kanske allt för symmetrisk, om det nu finms något sånt.![]()
Lange använder något som kallas "det gyllene snittet", eller "the golden ratio" på sin Lange 1.
Det är något som ögat automatiskt uppfattar som vilsamt att titta på.
Tipsa inte folk om den där, redan nästan omöjlig att få tag på!
Tipsa inte folk om den där, redan nästan omöjlig att få tag på!![]()
Vissa ser skönheten och andra inte. Lite kul med just dessa två de de ändå är rätt lika och motsvarande från två olika tillverkare men ändå olika. Var hittar du olika typsnitt?
eftersom deras bisarra tillväxtkrav är på god väg att rasera Panerai
Jag jävlas inte med dig, tycker de använt samma typsnitt på allt? Missar jag något eller syftar du på annat än just formen på siffrorna?Finns ju inte en siffra som ser ut som den andra, det kanske inte kallas typsnitt dock. Men jag tror alla hajade vad jag menade.
Det tror jag faktiskt inte alla hajar. Är ju som Aurum påpekar samma typsnitt på hela tavlanFinns ju inte en siffra som ser ut som den andra, det kanske inte kallas typsnitt dock. Men jag tror alla hajade vad jag menade.
Jag jävlas inte med dig, tycker de använt samma typsnitt på allt? Missar jag något eller syftar du på annat än just formen på siffrorna?
Titta på 1, 2 och 4 (de som det finns flest av). Är samma utseende på alla ställen i olika storlekar.Just formen och att det var olika för varje del av urtavlan. Blev bara rörigt för mig. Kanske inte något att haka upp sig på, men om man jämför med Langen tyckte jag den var mer harmonisk.
Ok, ser lika ut för mig. De är gjorda med lite olika teknik och material så de är kanske inte 100% men väldigt nära om min syn inte sviker mig. De två uren har helt klart olika uttryck, och skönt är det. Jag som älskar Cartier dras mer åt det estetiska och mjuka på Journe.Just formen och att det var olika för varje del av urtavlan. Blev bara rörigt för mig. Kanske inte något att haka upp sig på, men om man jämför med Langen tyckte jag den var mer harmonisk.
eller Langes Saxonia. 37 mm perfektion.Lange 1 är nog i mina ögon den snyggaste dressklockan som finns att tillgå. Förutsatt att man inte vill ha en mer klassisk och "ren" modell, utan några komplikationer och med så clean, gammeldags tavla som möjligt.
Då finns Patek's Calatrava 5196.
Är Panerai på väg att rasera?