• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

FP Journe octa Lune vs A Lange 1

Beroende på vem du frågar men ja, från ett samlarperspektiv - absolut. Priserna har fallit radikalt efter att OP släppt sjuttielva modeller per år som i design och funktion dödar de tidigare modellerna (exempel: 129, 203, 360 et.c).

Om man vill att Panerai ska bli ett nytt Omega så är det kanon. Man utvecklar sina urverk rätt ordentligt och släpper massor av olika typer av klockor (dressare, dykare, standardmodeller osv)som passar alla möjliga typer av människor. Och de säljer ju jättebra. Men från mitt perspektiv devalverar man sitt varumärke rejält för att jaga nästa kvartal och säkerställa sin tillväxt.

Skulle kunna skriva spaltmeter om detta eftersom Panerai trots allt är mitt favoritmärke men jag är rätt off topic så det får bli en annan tråd.

Men är inte just att dem säljer jättebra som du skriver själva grunden för att ett klockmärke INTE ska rasera?

8588C6D4-8E68-42BA-BE21-F46280A21D8E.jpeg
Var nere o klämde på langen igår. Hade min Bregott på mig och då råkade försäljaren plocka fram den här. Satan i gatan!

Senast ändrad:
Men är inte just att dem säljer jättebra som du skriver själva grunden för att ett klockmärke INTE ska rasera?

Nja, riktigt så lätt är det inte i allmänhet och för lyxvarumärken i synnerhet. Minns när coca cola ägnade sig åt line-extension (när man tog fram alla miljarder olika smaker på Cola). På kort sikt sålde man massor man sen satt deras återförsäljare med enorma osäljbara lager.

Och lite det händer med Panerai. Även om det är lönsamt på kort sikt så sitter många många återförsäljare med jättelager vilket devalverar varumärket. Dessutom försvinner exklusiviteten genom att alla kan få tag på vilken modell som helst mer eller mindre.

Men igen, det beror på vad för varumärke du vill ha. Jag vill inte att Panerai ska bli ett nytt Breitling, Omega, Tag heuer.

Personligen har jag svårt för band som tillverkats av hud från djur som fötts upp enbart för skinnet. Oetiskt enligt mig. Ungefär som folk som köper (om det fortfarande existerar) en minkpäls.

Personligen har jag svårt för band som tillverkats av hud från djur som fötts upp enbart för skinnet. Oetiskt enligt mig. Ungefär som folk som köper (om det fortfarande existerar) en minkpäls.

Cartier har band som är gjorda på äppelskräp typ. Dvs etiskt och hållbart. Deras nya Tanks Solar kommer med sådana band.

Nobelt!
föds djur verkligen upp bara för skinn? Varför föda upp en get utan att använda köttet eller göra ost? Låter ju helknäppt och absolut oetiskt isf!

borde dock finnas etiska alternativ som är bättre än Nato :)

Nobelt!
föds djur verkligen upp bara för skinn? Varför föda upp en get utan att använda köttet eller göra ost? Låter ju helknäppt och absolut oetiskt isf!

borde dock finnas etiska alternativ som är bättre än Nato
Finns vegan leather straps och andra band i tyg. Allt är bättre än nato på den klockan oavsett material 🙂

Finns vegan leather straps och andra band i tyg. Allt är bättre än nato på den klockan oavsett material 🙂
Jag ser bandet lite grann som ramen till en tavla. Det vill säga ganska ointressant. Vad jag är intresserad av är att det skall kännas tryggt och materialvalen skall vara etiskt försvarbara.
Jag använder alla mina klockor som vilket bruksföremål som helst samtidigt är jag lite neurotisk med prylar för flera hundra tusen. Betänk om ett bandstift skulle kollapsa? Har varit med om det en gång. Dessutom känns det lite rebelliskt för en gammal punkrockare som mig att göra något helt oväntat…

Håller verkligen med. Sibirien Stockholms band av laxskinn är ett jättefint alternativ:

Tillbaka
Topp