• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om fickur

Hejsan alla!

Jag ärvde ett fickur av min morfar som jag inte vet mycket om och hoppas ni här inne kan hjälpa mig.
Klockan är omärkt på framsidan och på baksidan.
Om jag öppnar boetten(?) så finns där en inskription och något jag tror är en datum stämpel. På insidan av locket finns också ett antal stämplar som jag inte har kunnat tyda.

Bifogar bilder på klockan som för tillfället finns hos en urmakare som försöker få den att gå rätt.
Klocka 1.jpg
Klocka 2.jpg
Klocka 3.jpg
Klocka 4.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Tillverkarna hade generellt inte börjat märka sina ur så man måste ta en titt på urverket men tror inte det är någon av de stora tillverkarna.
 
Aha! Nej urmakaren sa inget om att det fanns en signatur på verket. Så tror det är ett anonymt. Sitter en stämpel där det står JVD som kan vara tillverkaren
 
Ah! Tack för alla svar. Nu vet jag lite mer om den. Tolkade de romerska siffrorna som 1894-mars-8. Så det borde vara ett produktionsdatum
 

Martin Lovasz

Audemars
Det står Geneve så då vet man att det är en lite finare modell då många av de bästa tillverkarna befann sig där. Ofta var de finare urverken från Geneve lite speciellt polerade men jag tror detta kom senare.
 
Topp