• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fråga om trycktest

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Bergets

Panerai
tjenare gänget

jag var precis på ur och penn och trycktestades en klocka.
hon i personalen sa att testet var på 10Bar och att klockan blev godkänd

jag är bara lite nyfiken på kvittot, någon som kan tyda det?

IMG_2343.JPG
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Utan att vara någon slags expert tycker jag att det saknas ett 10-bar test. Jämför med bild (5 bar)
Screenshot_20200104-191316_Google.jpg
 
  • Like
Reactions: HSK

mofo

Audemars
2-Faktor
tjenare gänget

jag var precis på ur och penn och trycktestades en klocka.
hon i personalen sa att testet var på 10Bar och att klockan blev godkänd

jag är bara lite nyfiken på kvittot, någon som kan tyda det?

IMG_2343.JPG
Vad kostade det att trycka en klocka där?
Vad var det för klocka?
 

Bergets

Panerai
Jag ringde till ur och penn och frågade henne om kvittot, hon visste själv inte vad siffrorna betydde - hon kör maskinen på auto det var allt hon visste :p

jag åkte istället till Klockmaster i Malmö och fick den trycktestadad där istället, där den gick igenom, testad med 10.1 bar. (Pris 149kr)
Någon som kan förklara vad de olika värdena är? tex max kompression? dekompression?
IMG_2346.JPG
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag ringde till ur och penn och frågade henne om kvittot, hon visste själv inte vad siffrorna betydde - hon kör maskinen på auto det var allt hon visste :p
Det låter inte vidare tryggt, känns som en överhängande risk för sprängda klockor om man bara trycker på knappen utan att veta hur det fungerar. :nailbiting:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det där är bara ett underteyckstest. Man börjar alltid med det, därefter kör man ett test med 10BAR övertryck. Att klockan klarar 0.5BAR undertryck betyder inte att den klarar 10BAR övertryck. Så gå tillbaka alltså.
Dum fråga kanske som skulle kunna ställas i nybörjartråden men i vilka situationer skulle en klocka kunna utsättas för undertryck? Är det om man vistas på väldigt hög höjd kanske? :bag:
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Dum fråga kanske som skulle kunna ställas i nybörjartråden men i vilka situationer skulle en klocka kunna utsättas för undertryck? Är det om man vistas på väldigt hög höjd kanske? :bag:
Ja, och behövs inte så väldigt hög höjd. Trycket i en flygkabin motsvarar ofta 2-2500 m.ö.h., om jag minns rätt. Jag tror att det kan ligga på ca 0,7 bar, vilket nog är anledningen till att de mäter nånting i stil med det. Om den inte klarar det så finns det risk att kristallen helt enkelt ploppar ut (eller spricker).

(Klockor som är tänkta för t.ex. stridspiloter måste klara betydligt högre undertryck, de ska fungera även vid totalt bortfall av tryck på hög flyghöjd.)
 

Makkanxd

Rolex
10 bar = 100m. Sa dom verkligen 300m? Finns det ens någon butik har en maskin som kan trycka högre än 10 bar?
Japp. De ville ta in klockan så dom kunde trycka den i sin verkstad till 300m. Jag frågade om de inte kunde köra endast till 100m i butiken vilket de kunde men dom hade inte tid då så jag gick med på att lämna in den och köra 300m. Men det verkar som det blev bara 100m iallafall :rolleyes:
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Japp. De ville ta in klockan så dom kunde trycka den i sin verkstad till 300m. Jag frågade om de inte kunde köra endast till 100m i butiken vilket de kunde men dom hade inte tid då så jag gick med på att lämna in den och köra 300m. Men det verkar som det blev bara 100m iallafall :rolleyes:
Ok, då finns det verkstäder som kan trycka högre. Men märkligt... du får ställa frågan till dom :rolleyes:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dum fråga kanske som skulle kunna ställas i nybörjartråden men i vilka situationer skulle en klocka kunna utsättas för undertryck? Är det om man vistas på väldigt hög höjd kanske? :bag:
Klarar en klocka övertryck så klarar den undertryck. Anledningen att man kör undertryck först är att man inte vill riskera att klockan exploderar om den är otät, det är ett säkerhetstest skulle man kunna säga.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Klarar en klocka övertryck så klarar den undertryck. Anledningen att man kör undertryck först är att man inte vill riskera att klockan exploderar om den är otät, det är ett säkerhetstest skulle man kunna säga.
Vad händer om den inte klarar undertryckstestet? Borde inte glaset pressas in i boetten? :bag:
 

Makkanxd

Rolex
300m görs inte torrt, det göra i vatten. Men en klocka som är tät till 100m är tät till 300m. Finns ingen anledning att trycka mer än 100m förutom att testa konstruktionen.
Okej men borde det inte stå något om det på kvittot? Han frågade specifikt i telefon vilken modell det var och sa att han ville ta in den över natten så de kunde trycka den till 300m i deras verkstad.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Okej men borde det inte stå något om det på kvittot? Han frågade specifikt i telefon vilken modell det var och sa att han ville ta in den över natten så de kunde trycka den till 300m i deras verkstad.
Konstigt att de insisterade på att trycka den till 300, vanligtvis trycker man bara som sagt till 100.
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Jag är högst tveksam till alla dessa ... (betar själv 100: X 20 för mina klockor på 10bar

finns det ingen i gruppen som kan göra pengar här??
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag är högst tveksam till alla dessa ... (betar själv 100: X 20 för mina klockor på 10bar

finns det ingen i gruppen som kan göra pengar här??
Vad är du tveksam till? Menar du att någon här på forumet skulle utföra trycktesten billigare än de 100-200kr det vanligtvis kostar? o_O
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej men borde det inte stå något om det på kvittot? Han frågade specifikt i telefon vilken modell det var och sa att han ville ta in den över natten så de kunde trycka den till 300m i deras verkstad.
Fråga dem, det där kan jag inte gissa mig till.
Skulle exempelvis kunna vara så att deras blöta trycktestare inte har printer. Ingen aning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad händer om den inte klarar undertryckstestet? Borde inte glaset pressas in i boetten? :bag:
Det är väldigt otäta klockor som famlar undertryckstestet. Det är ju bara 0.5BAR undertryck, lär inte hända något mer än att man får utslag på att klockan inte är tät. Maskinen ska känna av att inte glaset flexar och ska därmed slå av på trycket direkt.

En trycktestare fungerar så att man sätter en givare mot glaset och när glaset flexar vet man att klockan är svarar mot trycket och således är tät. Vid väldigt täta konstruktioner med tjockt glas kan till och med en klocka indikera att den inte är tät för att klockans glas är så stabilt att det inte flexar vid lägre tryck.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp