• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

fråga om trycktest

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag frågade vad det kostar att få klockan trycktestad, på stjärnurmakarna och dom svarade från 399 då sa jag att ja tyckte det lät mycket för enbart ett test, och fick det här svaret,
”Det räknas smma pris med B.b så det är priset.
Måste öppna klockan och kolla pakningen samt tvätta”
Det säger mig inget, vad betyder det och låter det rimligt?

Jag frågade vad det kostar att få klockan trycktestad, på stjärnurmakarna och dom svarade från 399 då sa jag att ja tyckte det lät mycket för enbart ett test, och fick det här svaret,

Betalde 140 kr hos lokala urmakaren. Enbart trycktest. Så 400 lät lite häftigt.

300m görs inte torrt, det göra i vatten. Men en klocka som är tät till 100m är tät till 300m. Finns ingen anledning att trycka mer än 100m förutom att testa konstruktionen.
Att en klocka är klassificerad att vara vattentät till 100 meter (10 ATM) innebär väl däremot inte att den faktiskt klarar det djupet i praktiken då det testet är gjort med statiskt tryck och inte tar hänsyn till exempelvis hastiga förändringar i vattentryck? Den allmänna rekommendationen för den klassificeringen är väl att det är säkert att på sin höjd bada och snorkla med klockan?

Jag var på Ur&Penn på Triangeln i Malmö i höstas. Då ingick trycktestning vid batteribyte.

Att en klocka är klassificerad att vara vattentät till 100 meter (10 ATM) innebär väl däremot inte att den faktiskt klarar det djupet i praktiken då det testet är gjort med statiskt tryck och inte tar hänsyn till exempelvis hastiga förändringar i vattentryck? Den allmänna rekommendationen för den klassificeringen är väl att det är säkert att på sin höjd bada och snorkla med klockan?
Hur mycket menar du att trycket ändras när du rör armen under vattnet?
100 meter är 100 meter.

100m betyder att den klarar aktiviteter på 100m enligt ISO. Denna fråga har lyfts en miljard gånger. Det ligger en lång tråd här, kolla den:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp