• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från Casio F91W till Rolex under 2014

D

Deleted member 1154

Guest
Folk tycker jag är störd, ologisk, dum som avslöjar en plan, terrorist osv. :)

Kan ju bli kul det här .. :)


Förut var jag " Ung och dum ". , nu är jag bara "Dum"
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tror du verkligen någon vill ge dig en rolex? Och varför stanna där..... Kör på en lägenhet och en bil osså....

Verkar som du söker sockerpappan du aldrig haft...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jo det är det som är hela grejen att övervinna omöjliga mål. Och att följa en process, och alla som byter klocka måste känna att de byter till nåt som ger just den personen något "bättre" än de de byter bort. Men det som är "bättre" för nån kan va sämre för nån annan osv. Och ytterst sett så kommer de flesta välja glaset med vatten efter 14timmars vandring i öknen framför väskan med pengar.

borde kanske döpa om tråden till "Från en terrorist klocka till en annan" :)

Jag personligen drivs faktiskt av att se personers engagemang och även bilder på klockorna, och att pengar inte är inblandade.

Skulle jag säga nu att klockan på slutet går till välgörenhet skulle folk byta pga. det, nu ville jag göra det en aning svårare, där varje byte ska leda till att alla är glada, men givetvis är det ett slags spel att se om det är möjligt.... När och om det blir en rolex på slutet får det beslutet fattas där och då....


Om du nu skulle lyckas, skulle du byta tillbax? En rolex mot din casio?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag tycker att hela idén är sjukt spännande! Dock tror jag att det finns tre problem:

1. KS är för litet
2. Spannet mellan Casion och Rolex är för stort
3. Tidsspannet (ett år) är för kort

Som teoretiskt koncept tror jag självklart att det kan funka, men i praktiken kommer det (tyvärr) att gå åt helvete. Best case sitter du med en klocka med ett marknadsvärde på 1-2' om ett år. Gissar jag.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag tror ingen vill "ge mig en rolex" det är inte det det handlar om... det handlar om ett projekt som kräver hårt arbete och en kul resa på vägen... Och jag har ingen dröm efter en rolex, kanske står med en likadan casio om 1 år, det är mer en kul grej, och ordet "Rolex" drar ju ögonen till sig och då ger det mer intresse kring denna tråd...

Jag har inga coola klockor/dyra klockor och har inte den ambitionen heller däremot är jag intresserad av foto och bilder och design, och det handlar klockor mycket om.

Sen detta med sälj och sälj-tänk handlar ju uteslutande om att plocka in en vara och sälja den dyrare med förtjänst, men det intressanta här är ju att "byta"... och en bra sälj situation handlar ju om en "win-win" situation där både säljare och köpare är nöjda... Men i sakens natur "måste" ju säljaren tjäna på det, annars faller ju hela tanken..

Men det finns alltid folk som "inte förstår" sälj och om jag säger att HM köper in ett plagg för $1 dollar och säljer det för 199sek i butik, så vet ju alla om att det är så det funkar, men ingen ifrågasätter det, för de tycker att 199sek är ett bra pris... således är alla nöjda och glada...

No offence, men tack för dina reflektioner Compiss.... Men givetvis kan man leta burkar och sen både köpa lägenhet och bil men man måste börja med burk nummer 1 och jobba därifrån... Som warren buffet när han hittar ett mynt i hissen och säger "detta är starten på min nästa miljard"
 
D

Deleted member 1154

Guest
Robert D, jag tror nog faktiskt som du.... men det det faller på egentligen är att jag är ammatör och har inte så bra koll på vad som är ett bättre byte uppåt i kedjan heller, utan måste chansa mig uppåt. men man lär sig nåt och det är hela grejen...

Egentligen borde man köpa och sälja och blanda in pengar och hela tiden dra in lite mer på varje köp och sälj, men A och O är kunskap... Och är man expert så ser man vad som är fynd och inte... Och med pengar och köp och sälj finns det många som lyckas så klart...

Men här kanske man kan få tips och en kul process på vägen vad som är ett bra byte...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt roligt experiment. Det finns ju ett program där de sysslar med byten där de typ startar med en cykel och slutar med ett flygplan, så varför inte...

Tror däremot du kommer behöva göra väldigt många byten och att det blir svårt att hinna på ett år. Hade du börjat med en klocka som kostar 10000kr, så tror jag det hade varit betydligt lättare och till och med möjligt. Lycka till!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag gillar idén! Jag tror det kommer funka bra initialt med byten alla kan vara nöjda med. Typ: en Casio mot en Vostok mot en Orient, mot en Zodiac mot en gammal Omega mot en...osv.
Upp till en prisnivå runt 5k. Där tror jag problemen kommer. Men det återstår att se!

Jag gillar också att du går ut med idén innan. Tror allas vårt hjälpsamma forum blir mer vänligt inställt då än om du kommit efter och redogjort för ditt "klipp". :)

Och om det bara är ett experiment: auktionera ut slutresultatet Lucia 2014.
 

plexan

Cartier
haha rolig idé, på 1 år tror jag dock det blir i princip omöjligt utan fusk, men konstigare saker har ju hänt. :)
 

Chattras

Cartier
Jag tror att för att lyckas med denna manöver behöver du gå utanför detta forum och även acceptera icke klockrelaterade byten på vägen. Om man hade fått byta mot vad som och då och då realiserat för att gå in i nått annat föremål med pengarna tror jag detta kan gå vägen. Har gått i samma tankar själv fast mera som en rolig grej och inte med ett fix slutobjekt.

Att försöka byta sig uppåt via ett entusiastforums köp&sälj tror jag blir svårt då de flesta har koll på värden.

Om du vill ha en utmanare kan jag tänka mig att köra parallellt fast med min teori. Kan tänka mig att sälja det objektet jag har den 1:e December, köpa en klocka och auktionera ut den hör till förmån för välgörenhet.
 

Frosse

Cartier
Intressant! Tror du får söka dig utanför KS men annars går det nog allt! Det var väl någon kille som började med en penna och slutade med en Porsche...fast det kanske är en skröna?

Säger väl lycka till iaf! May the force be with you :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Tack för stödet, det jag nu har insett är att "alla har koll" dvs. Inget fusk kan ske, byter nån in en cool klocka som man kanske hade velat spara så ska den också bytas. Hinder på vägen kan väl vara att den försvinner på posten eller att man byter mot en värdelös klocka ingen vill ha eller byta vidare mot.... Men å andra sidan redovisas ju allt öppet i denna tråd...

Mycket jobb blir det nog dock...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Rent krasst kan man ju om man kör fast vända sig utanför KS men använda samma bytes strategi och redovisa det här, sen kan man ju lägga in bytes annons under bytes tråden också....

Jag tror man kan sätta en gräns på 2-3 veckor utan byte och man gör nåt drastiskt, men alla som följer detta ser ju vad som sker...

Och chattras, det är inget fast slutobjekt i form av Rolex utan vi ser vad det blir, kanske byter mig neråt till en fin Casio igen om 1år, vem vet.... :)
 

hollow123

Rolex
Finns som sagt tv-program där man gör liknande fast med bilar osv... För att detta ska lyckas tror jag att du behöver blanda in pengar dvs att du får köpa och sälja längs vägen. Försöka göra diverse klipp framförallt i ett tidigt stadie <5-10' annars blir det nog väldigt svårt.

Men lycka till och kul initiativ!
 

pederr

Cartier
Roligt experiment. Idealiskt hade varit att hålla tyst om det. Nu kommer alla potentiella bytare vara biased och fatta beslut utifrån kunskapen om experimentet.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nu var det dags igen, Klocka nummer 2 ska bytas vidare
Info om klockan: Rysk Vostok Komandirskie, fin blå/vit tavla. Går bra, driftar nån halvminut per dygn. Manuellt urverk. Kommer på lagom slitet brunt band.(ej original) Klockan är från 1990-talet (troligtvis).

En första bild, mer bilder kommer imorgon, vad vill du byta mot denna fina klocka? Du betalar portot och jag betalar portot till dig, inga pengar får blandas in...

Skicka PM om byten och allt privat info, men info och funderingar kring klockan kan ni ta i tråden här

 
D

Deleted member 1154

Guest
God Jul alla !!

Tänk på om du vill byta till dig en fin ryss att glänsa med i uppstarten av det nya oskrivna året....
 

Emil

Cartier
Under ett år är alldeles för kort tid och jag tror faktiskt att det är omöjligt att genomföra!?
Hur snabbt kan du bli av med klockorna tror du, har du något upplägg eller är detta bara en ogenomtänkt idé på lösa grunder?

Om vi leker med tanken lite så byter du klockan en gång i veckan (även detta högt räknat).
52 veckor på ett år och värdet på en Rolex ~ 35 000kr (högt eller lågt räknat)
35 000 / 52 = 673
Du måste med andra ord göra en vinst på minst 673kr per enhet i veckan för att detta ens skall bli möjlig att genomföra!


*börja spara in på snus, godis och kaffepengar och gör en tråd om detta istället som faktiskt är genomförbart...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Du glömde läsa resten av inlägget kompis!
Läste rubbet. Valde att citera din konklusion. Resten var väl knappast särskilt positivt inställt till iden heller?
Men jag kan ha synpunkter på resten också om du vill. :)
Såvitt jag vet finns det Rollar kring 10k också. Att 35k är målet har i alla fall jag missat.
Året som det ska genomföras under har inte ens börjat än. Är det inte värt att vänta och se istället för att avfärda?
 

Jonazid

Omega
Jag förstår trådskaparen. Vem bryr sig om du lyckas, viktigaste är att du har kul på vägen.

Vanligaste klockan på KS verkar vara just Rolex, så exklusiva är dom ju inte.

Vet många som bytt upp sig från skitsaker till bra med pengar, det mesta har något värde.

Synd du spärrar in dig på just klocka mot klocka dock, hade det varit fritt byte så hade det varit enklare.

Fanns ju en man i Norrland som alla trodde var fattig för han samlade burkar, tolv miljoner låg hans arv på om jag inte minns fel.

Hoppas du har kul längs vägen

Skickat från min LG-P500 via Tapatalk 2
 

Emil

Cartier
Jag förstår trådskaparen. Vem bryr sig om du lyckas, viktigaste är att du har kul på vägen.

Vanligaste klockan på KS verkar vara just Rolex, så exklusiva är dom ju inte.

Vet många som bytt upp sig från skitsaker till bra med pengar, det mesta har något värde.

Synd du spärrar in dig på just klocka mot klocka dock, hade det varit fritt byte så hade det varit enklare.

Fanns ju en man i Norrland som alla trodde var fattig för han samlade burkar, tolv miljoner låg hans arv på om jag inte minns fel.

Hoppas du har kul längs vägen

Skickat från min LG-P500 via Tapatalk 2


http://www.folkbladet.nu/142573/burk-curt-var-miljonar
 
Topp