• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Från Casio F91W till Rolex under 2014

Underbart, mycket märkligt, Kom en Rolex här i Posten från en Anonym avsändare så projektet är nu i hamn !!! Det är en Kronograf faktiskt, Trevligt

Gött Mos... Bilder kommer imorn 2:a April

Men hur går vi vidare i denna tråden, hjälp sökes?? En Casio värd ca 3-500kr ligger i bytespotten

Ja du, önskar jag kunde hjälpa dig. Den där Casion känns ju inte helt kul. Den måste va ett av dina sämsta bytesförslag.
Önskar dig lycka till iaf!

J
hahaha :) Jo så kan det vara, medveten om det... Men vill inte kringå detta faktum att det är bytes som gäller, det som är trist är ju att ingen ens bryr sig, ingen vill ens byta den mot en cykelpump eller en Sverigekarta från -72?

vad tror vi annars att slänga in som bytesobjekt en Gratis rundvandring i centrala Göteborg med en Kopp Espresso på Sveriges bästa cafe i potten, nån gång under 2014 :)

Jag tror rent ärligt att KS är fel fora för denna nivå av byten, men jag har gärna fel i min åsikt. Kanske lägga upp en annons på Blocket eller Tradera? Eller varför inte ställa ut på en loppis!? Du måste hitta en större publik...

• Like
Reactions: ZQT
hahaha :) Jo så kan det vara, medveten om det... Men vill inte kringå detta faktum att det är bytes som gäller, det som är trist är ju att ingen ens bryr sig, ingen vill ens byta den mot en cykelpump eller en Sverigekarta från -72?

Kanske sälja den med lite förtjänst och köpa något nytt? När det börjar komma upp i 1000-kronorsklassen finns det nog fler intressenter och möjligheter tex. skx007/9

Yes , mina vänner nu är det ett byte genomfört. "Casio no more" kör vi som slogan och jag presenterar nu stolt troligen det bästa bytet som kommit in i detta projekt:

Massor av fixarklockor:

citat från den hederssamma bytaren:
"Jag har en hög med klockor som jag inte har någon aning om förutom att de är billiga Ur och Penn klockor som inte går, kan bero på avsaknad av batteri eller att de är sönder. Fick dem tillsammans med en del andra klockor så jag har ingen direkt användning för dem. "

Ser ut som vilken "get together" som helst..

Bytesförslag mot denna GT-hög tas emot i PM och väljs ut av mig och den som bytt bort dessa, övervägt och kontrollerat så vi byter mot roliga objekt framöver...

Se bilder nedan:

steg 1 i meckarskolan är väl quartz-ur, byta band, putsa glas/boetter, byta batterier osv. för 3 år sen kunde jag inte byta ett band tex.

steg 1 i meckarskolan är väl quartz-ur, byta band, putsa glas/boetter, byta batterier osv. för 3 år sen kunde jag inte byta ett band tex.

Må så vara, men vem vill spendera pengar/tid på att fixa en klocka som inte kommer vara värd en tia när man är klar? Skulle det varit någorlunda fina/mekaniska klockor så kanske då det finns en vits med att göra det, men nja, du bytte nog ner dig från Casion till detta.

Läge att nån mekarsugen byter in denna monsterhög med klockor!!!

Hallå Klocksnack, nån som vill byta ett helt gäng klockor!!!!

Jag tror du har några stora svaga punkter i ditt upplägg.

- Du har varit helt öppen med dina intentioner från början, vilket resulterar att man drar till sig öronen vid varje byte. Ingen vill göra en dålig affär.

- Du avgränsar dig till klockor, det är ofta rätt tydligt vem som gör de bättre bytet när man inte blandar in pengar.

- Du håller till på ett klockforum, där alla har stenkoll på värdet på objekten.

Än så länge känns de som de har gått nedåt från casion, möjligtvis en peak vid rolexclaspen.

:) Ligger väl på Is och den har smält i värmen, så nu håller vattnet på att rinna ut i sanden och grusas... Men gräver man i sanden kanske det ligger en Rolex därnere... :)

risken är väll att folk inte gillade min idé från början, som just bara var det "en ide' " ...

Så för att hålla mitt rykte högt så väntas december in med viss vånda då detta projekt avslutas och livet kan gå vidare :)

Mekarhögen har sålts för 134kr, nån som har nån fungerande klocka som kan tänkas petas in i projektet för den summan?

:)

Jag tror du har några stora svaga punkter i ditt upplägg.
- Du har varit helt öppen med dina intentioner från början, vilket resulterar att man drar till sig öronen vid varje byte. Ingen vill göra en dålig affär.
- Du avgränsar dig till klockor, det är ofta rätt tydligt vem som gör de bättre bytet när man inte blandar in pengar.
- Du håller till på ett klockforum, där alla har stenkoll på värdet på objekten.

Jag håller inte med dina punkter, men jag instämmer helt och hållet att trådskaparen har ett dåligt upplägg.

Visst kan man göra helt ärliga byten, där båda parter är medvetna om intentionerna, och gå från en Casio till en Rolex. Men det tar nog lite längre tid än ett år, om man inte är jävligt kreativ. Värden på klockor är inte statiska. Olika människor värdesätter olika saker olika. Håller man koll på detta kan man göra ärliga byten som innebär en marknadsmässig vinst för en part.

Men, TS anstränger sig inte alls för att få till en bra deal - han la upp en Casio och förväntar sig att folk ska driva detta projekt åt honom genom att erbjuda någonting vars värde överstider trådskaparens bytesobjekt. Känns som ett rent försökt att få en "gratis" Rolex.

Ett bättre upplägg skulle vara om man tar och läser på rejält om klockor, samt gör smarta byten utifrån sin kunskap. Man kanske vet att en klocka är mer efterfrågad än en annan hos klockfolk, även om båda har samma värde. Utifrån denna information kan man sedan göra smarta byten. Och att man då anstränger sig själv för att leta objekt samt kontakta säljaren för att få till ett byte. Då skulle det definitivt gå! Många av oss har nog bytt upp sig på detta sätt. Det har jag i alla fall, dock omedvetet. Från en vintageLongines (värd typ 1k) till en bättre vintageOmega (värd typ 4-5k), med kanske 5-6 klockor emellan, på några år.

som trådskapare är det tyvärr så att jag ångrar hela iden , när denna ide kom till förra året som en dröm, vilket jag också var medveten om och ärlig med.
och just "Rolex" var inget mål i sig utan bara ett ord som klingade bra i titeln och som skulle skapa uppmärksamhet... och det jag var intresserad av själva bytesförfarandet och att byta klockor utan att pengar var inblandade. Och just då när jag skapade den hade jag massa billigare tradera klockor som låg och skräpade och som jag kunde tänka mig sälja av. (och tänkte man kunde byta bort) Nu har jag insett att folk på forumet inte är som jag var då vilket jag inte är heller numera,alla de enkla klockorna jag hade då är nu sålda, och jag inser att byta en klocka är inte det lättaste, folk har olika tycke och smak. Sen hade jag inte då heller som hyffsat ny på forumet förstått upplägget här, utan detta var mer som en kul grej som ett sälskapsspel, som jag ville förmedla....

Det är coolt ändå hur man förändrar sin syn på saker och ting...
och ni som var oförstående till tråden, se det som en kul grej, please :) Förut var jag Ung och dum , nu är jag bara dum... :)

Tråden läggs ner 13 dec 2014 som utlovats, men tills dess tystnar den tyvärr...

och vad gäller Casio så om ni undrar har jag köpt en ny på UR och Penn för 198kr och den behåller jag :)

VYXcE39.jpg

Tillbaka
Topp