• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frölunda indians

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Får som djurgårdare tacka för roliga matcher än så länge. Ovisst vilka som tar hem det till slut.

Håller med om otroligt töntig artikel ovan. Däremot funderar jag på hur man som supporter till Frölunda ställer sig till namnet Indians och logotypen. Känns som en rest från 90-talet, där alla lag skulle vara så amerikanska, som de allra flesta gjort upp med förutom kanske Frölunda och i mindre mån Brynäs Tigers.

Skulle personligen hatat om Djurgården hette typ Kings eller Capitols (eller liksom Frölunda något orelaterat som Lions). Hur ställer sig den genomsnittliga frölundaiten till detta?
De är ju inte ensamma om det, utöver Brynäs finns ju Malmö Redhawks, Växjö Lakers, etc. Sen är det ju många som har dessa maskotar men inte i namnet.
Ser själv inget problem med det men det kanske är för jag är uppvuxen på 90-talet och van. :)
 
De är ju inte ensamma om det, utöver Brynäs finns ju Malmö Redhawks, Växjö Lakers, etc. Sen är det ju många som har dessa maskotar men inte i namnet.
Ser själv inget problem med det men det kanske är för jag är uppvuxen på 90-talet och van. :)

Tycker det är lika illa med de exempel du nämner. De är kanske till och med värre än Brynäs som bara har Tigers i maskotar och annan marknadsföring.

Jag som är något äldre, född i slutet av 80-talet, tycker dessa amerikaniserade namn känns otroligt historielösa och lite "töntiga".

DIF i slutet av 1800-talet:
DIF_primar_skold_logo_klubbmarke_RGB.png

DIF idag:
DIF_primar_skold_logo_klubbmarke_RGB.png

Detta klubbmärke slår ju det nuvarande med hästlängder:
20190425_184038.jpg
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker det är lika illa med de exempel du nämner. De är kanske till och med värre än Brynäs som bara har Tigers i maskotar och annan marknadsföring.

Jag som är något äldre, född i slutet av 80-talet, tycker dessa amerikaniserade namn känns otroligt historielösa och lite "töntiga".

DIF i slutet av 1800-talet:
DIF_primar_skold_logo_klubbmarke_RGB.png

DIF idag:
DIF_primar_skold_logo_klubbmarke_RGB.png

Detta klubbmärke slår ju det nuvarande med hästlängder:
20190425_184038.jpg
Är också född i slutet av 80-talet men ser inget problem med maskotar. Visst det är amerikanskt men så är ju hockeyn bättre på andra sidan atlanten också så allt vi kan göra för att närma oss NHL är bra ;)
 

E.Z.

Panerai
Tycker det är lika illa med de exempel du nämner. De är kanske till och med värre än Brynäs som bara har Tigers i maskotar och annan marknadsföring.

Jag som är något äldre, född i slutet av 80-talet, tycker dessa amerikaniserade namn känns otroligt historielösa och lite "töntiga".

DIF i slutet av 1800-talet:
DIF_primar_skold_logo_klubbmarke_RGB.png

DIF idag:
DIF_primar_skold_logo_klubbmarke_RGB.png

Detta klubbmärke slår ju det nuvarande med hästlängder:
20190425_184038.jpg

Både VFs och Djurgårdens gamla loggor är snygga. Och klassiker blir ju bara klassiker över tid - och känslan för emblemet följer ju klubbens historik och förhoppningsvis segrarna över tid.

Det jag tycker är synd generellt är mängden reklam på tröjorna i SHL, som jag tror har större inverkan på helhetsintrycket av matchstället än loggan i sig. Jämfört med NHL blir ju helhetsintrycket sjukt mycket snyggare i NHL när hela dräkten är ren från loggor. Inser ju att sponspengarna behövs dock.
 

fredrik!

Cartier
Kan du visa en enda bild där lejonet fanns på tröjorna?

Och hur kan man tolerera något så urbota töntigt som ”klappor”? Fan vet om inte vuvuzelor är att föredra?

... En gigantisk debatt om att stoppa allt vad heter pyro, flaggor, vimplar etc inom svensk fotboll innan någon skadas allvarligt. Kanske dags för SHL att stoppa allt vad som heter "klappor" innan någon allvarligt skadas? Ett jävla jippo är det, förstår inte hur folk som kallar sig "supporters" i Scandinavium kan acceptera det? Kan någon mer insatt i "läktarkulturen" hos indianerna förklara?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
... En gigantisk debatt om att stoppa allt vad heter pyro, flaggor, vimplar etc inom svensk fotboll innan någon skadas allvarligt. Kanske dags för SHL att stoppa allt vad som heter "klappor" innan någon allvarligt skadas? Ett jävla jippo är det, förstår inte hur folk som kallar sig "supporters" i Scandinavium kan acceptera det? Kan någon mer insatt i "läktarkulturen" hos indianerna förklara?
Ja tänk bara på mörkertalet kring hur många som strukit med till följd av användningen av klappor :eek:
 

Det är ju just detta som jag tycker är töntigt. Någon gång på 90-talet fanns denna symbol någonstans officiellt för DIF. Inte på matchställ vad jag kan minnas dock vilket är skönt. Ett misstag som man snabbt rättade till. Så här ser man idag på den episoden: https://www.difhockey.se/artikel/3b8aainrq-1lead/allt-pa-ett-kort-ii

Min kritik är alltså inte mot 90-talets misslyckade amerikanisering utan mot att vissa håller kvar vid detta istället för sin egen historik.
 
Senast ändrad:

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kan inte annat än att lyfta på hatten åt
DIF’s klack. Magiskt bra!

Men på isen är det Frölundas år!
 

BartVader

Omega
Vilken säsong! CHL och SM-guld, och på det övertygande sätt man spelar under semi och final.
All heder till DIF dock, man hade inte samma spjutspets men slutade aldrig kämpa.
 
Grattis ni alla ifk/gais/häcken/öis/vf/askim/kungälv/redbergslid/qviding/angered/pixbo- supportrar. Nu har ni en lägereld att samlas kring.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Hade nog varit spydig mot dig där men en sejour i hockeyallsvenskan har gjort mig ödmjuk. Det kanske Frölunda borde uppleva också.
Vad var det med mitt svar som var spydigare än originalkommentaren?
Om jag hade hoppat in i DIF tråden och skrivit där hade jag förstått dig.
 
Topp