• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fraktföretag för försäkrad utrikes frakt

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Jag ska skicka lite klockrelaterade prylar till Hong Kong för ett totalt värde av ca 30 KSEK. Efter att ha läst en tråd här på KS där TS hade skickat ett paket där värdet översteg de 10 KSEK som Postnord har möjlighet att teckna försäkning för, som kom bort, och Postnord inte ersatte en spänn då värdet översteg de maimala 10 KSEK har jag hamnat i bryderi. Vilket fraktföretag kan skicka ett vadderat kuvert till Hong Kong utan att man blir rånad på fraktkostnaden? Har kollat på UPS, Fedex och DHL etc. men hittar bara fraktalternativ som kostar från 1 000 SEK och uppåt vilket känns väldigt dyrt. Vilka transportörer finns och rekommenderas?
 

Fredig

Cartier
Tror tyvärr att det är runt tusenlappen du får ge. Det kostar 500kr~ för försäkrad frakt till Tyskland med DHL :)
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Ska du alltså skicka saker för ungefär 30.000:- i ett vadderat kuvert och inte vill betala mer än 1000:-?...

Edit: Till andra sidan jorden också..?
Häng inte upp dig på kuvertet, jag skrev det mest för att illustrera att det inte är några stora saker vi pratar om. Räkna med att emballaget är adekvat för innehållet. Jag vill naturligtvis inte betala mer än nödvändigt och 1000 kr är vad jag brukar betala när jag skickar gitarrer och basar från hela världen till Sverige så i min enfald inbillade jag mig att ett kuvert skulle vara något billigare.

Jag vill minnas att jag betalat ca 150 kr för ett kuvert försäkrat till 10 KSEK hos Postnord tidigare till Hong Kong och om det är ju lite märkligt om det inte finns andra konkurrenskraftiga alternativ utan att jag ska dela upp sakerna i tre kuvert för 10 KSEK styck och använda Postnord trots allt.

Leveranstid är av underordnad betydelse så länge försäkring kan göras för 30 KSEK.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Föreslår att du läser villkoren för att försäkringen ska gälla, oftast innefattar inte denna klockor.
Ska du skicka med DHL osv så räkna med minst 2k i fraktkostnad och jag tror inte heller att det är försäkrat.

Sverige är ett U-land när det kommer till frakt world wide så räkna inte med att du kan försäkra din försändelse.

Kolla upp Postens EMS..

Skickade själv en Rolle för 90k oförsäkrat till just Hong Kong då det inte fanns något annat alternativ.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Föreslår att du läser villkoren för att försäkringen ska gälla, oftast innefattar inte denna klockor.
Ska du skicka med DHL osv så räkna med minst 2k i fraktkostnad och jag tror inte heller att det är försäkrat.

Sverige är ett U-land när det kommer till frakt world wide så räkna inte med att du kan försäkra din försändelse.

Kolla upp Postens EMS..

Skickade själv en Rolle för 90k oförsäkrat till just Hong Kong då det inte fanns något annat alternativ.
Ok, tackar. Det kanske är så illa att man helt enkelt får skicka med det billigast spårbara alternativet och hoppas allt allt går bra...
 
Ok, tackar. Det kanske är så illa att man helt enkelt får skicka med det billigast spårbara alternativet och hoppas allt allt går bra...
Inte en bra idé... Är villkoren bättre om man skickar paktet genom företag? Eller om man anlitar 2:a-hands-försäkring?
Det måste ha förekommit en mängd frauds med klockor och paket eftersom fraktbolagen är så restriktiva?
 

poormans

Rolex
de flesta fraktföretag godkänner ej värdeföremål som juveler, klockor, kontanter, ect

därav alla tredjepart försäkringar som G4S, jewelsystems, parcerpro ect

enda vettiga alternativet faktiskt
 

poormans

Rolex
6k usd kostar 25 usd det finns vissa begränsningar till vissa länder, de flesta i europa är max 50k en del bara 25k usd
 

Rivalen

Rolex
Om mottagaren är ett företag. Kolla om de har överenskommelse med något fraktbolag och om den ök kan innebära att frakten är försäkrad? Isf om du kan boka på deras konto hos fraktbolaget på nåt sätt. Har hört talas om tillverkare som erbjuder nåt i det häradet, men vet inga detaljer. Kolla med Brookfield forumsponsorn, kanske?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag noterade vid en retur till Hong Kong att "Posten Spårbart Utrikes" inte är ett jäkla dugg spårbart så fort paketet lämnar landet. Tydligen gäller spårbarheten bara vissa länder. Riktigt uselt. Paketet tog nämligen rejäla omvägar runt jorden tydligen och det var minst sagt ett par oroliga veckor. Använd ej alltså.
 

Jabbahut

Breitling
Tack för era svar.Beställde och betalde en Submariner från utlandet,blev lite nojjig innan klockan dök upp om det skulle visa sig att klockan inte var ny men det var den.Så allt var frid och fröjd)))
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Föreslår att du läser villkoren för att försäkringen ska gälla, oftast innefattar inte denna klockor.
Ska du skicka med DHL osv så räkna med minst 2k i fraktkostnad och jag tror inte heller att det är försäkrat.

Sverige är ett U-land när det kommer till frakt world wide så räkna inte med att du kan försäkra din försändelse.

Kolla upp Postens EMS..

Skickade själv en Rolle för 90k oförsäkrat till just Hong Kong då det inte fanns något annat alternativ.
Exakt, hellre oförsäkrat EMS med lågt värde på fraktsedeln till andra sidan jorden än ett "försäkrat" paket där det står TRETTIOTUSEN SEK på paketet och man ändå riskerar att inte få betalt om paketet försvinner. Snacka om att öka stöldrisken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vad har du för erfarenheter med EMS? är i köpgroparna men är riktigt orolig för att det ska försvinna hem till någon på vägen :(
Jag har köpt minst 30st klockor/tillbehör via EMS, vanligtvis tar det 4 dygn till Sverige och två dygn i Sverige oavsett ursprung, har inte haft något problem hittills.
 
Topp