• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Franck Müller - Den officiella tråden

Tack! Det ska vara ett ETA 7001-verk. Inget fancy, men robust och lätt att hitta någon som kan serva den om det skulle behövas. FM:s slogan master of complications är ingraverad på baksidan, vilket känns som en överdrift för det här verket 🙂. Jag vet inte hur det är med moderna FM, men visst har @aleks ’s Vanguard ett ETA-verk också?
Yes, ska stämma så vitt jag vet. Sitter nog ett sånt i min. Men de har ett nytt in-house verk de börjat rulla ut också. Bland annat Line Cut modellerna (de tunna) men tror de ska köra de i allt. Dom har nog industrins sämsta hemsida så inte så lätt att ta reda på info heller

Endurance 24 idag...

20230529_165051.jpg

Hur är urverket i jämförelse med Richard Mille? Hublot har många gånger liknande urverk från ETA, men RM är väl enbart inhouse?
FM har väll egna in-house också, men tror de äldre är baserade på ETA.
Sen är de som med conquistador ovan DLC'ad bezel (ser det ut som) vilket ger ett ganska ocharmigt åldrande.

Hublot står sig bättre mot tidens tand och RM är en annan liga (av olika anledningar)

Med det sagt är FM skitcoola, önskar jag hade några

FM har väll egna in-house också, men tror de äldre är baserade på ETA.
Sen är de som med conquistador ovan DLC'ad bezel (ser det ut som) vilket ger ett ganska ocharmigt åldrande.

Hublot står sig bättre mot tidens tand och RM är en annan liga (av olika anledningar)

Med det sagt är FM skitcoola, önskar jag hade några
Jag tror FM dyrare segment alltid haft inhouse. De har alltid varit dåliga på att berätta om urverken så man har inte alltid vetat. Jag gillar FM som märke, inte minst deras lekfulla design, både exteriört och i verk med t ex komplikationen i Creasy hour. Hublot har jag fått för mig gått mer mot inhouse. RM står i en egen liga, som du säger. De är premium inifrån och ut.

Jag tror FM dyrare segment alltid haft inhouse. De har alltid varit dåliga på att berätta om urverken så man har inte alltid vetat. Jag gillar FM som märke, inte minst deras lekfulla design, både exteriört och i verk med t ex komplikationen i Creasy hour. Hublot har jag fått för mig gått mer mot inhouse. RM står i en egen liga, som du säger. De är premium inifrån och ut.
FM’s första in-house kom först 2013, efter det har de utvecklat en del härliga in-house kalibers

Har ju inte presenterat den här sommarkatten som trillade in för nån vecka sen!

29x39mm helt rätt storlek. Svart tavla i stålboett är ovanlig, och det är en trevlig guillocherad tavla med inslag av ”skuggsiffror”, och inte samma "tuggummimaskin"-känsla som de vita... ...så jag är glad att jag hittade en svart!

Vintage ”coffin”-länk bryter av lite lagom i formen och ger lite ”maskulin” känsla. Skulle gärna vilja borsta boetten till samma finish, och måste jobba med ändbitarna lite... Lugghålen sitter längst ut, längst upp så lite svårt att få till det. Multikurvade glaset gör den omöjlig att fota typ...

IMG_6133.jpg

Har ju inte presenterat den här sommarkatten som trillade in för nån vecka sen!

29x39mm helt rätt storlek. Svart tavla i stålboett är ovanlig, och det är en trevlig guillocherad tavla med inslag av ”skuggsiffror”, och inte samma "tuggummimaskin"-känsla som de vita... ...så jag är glad att jag hittade en svart!

Vintage ”coffin”-länk bryter av lite lagom i formen och ger lite ”maskulin” känsla. Skulle gärna vilja borsta boetten till samma finish, och måste jobba med ändbitarna lite... Lugghålen sitter längst ut, längst upp så lite svårt att få till det. Multikurvade glaset gör den omöjlig att fota typ...

IMG_6133.jpg
Fantastisk fin, får man fråga vad du fick ge på ett ungefär och från vart den inhandlades?

Äntligen! Dök upp ett riktigt tunt 16/14 alligator och 1.2mm stift!
Ser bättre ut.
IMG_6210.jpeg
IMG_6206.jpeg
IMG_6203.jpeg

Ni har alla missat att anmäla er i Tonneau-tråden med era fina klockor.. ;)

Den här känns som väldigt mycket skojighet för pengarna. Kan inte undgå att bli lite sugen. Vet någon vad det sitter för basverk i FMs evighetskalender?
1000000712.png
Svarar mig själv. Mejlade helt enkelt FM och frågade. Det sitter ett 2892 med perpetual-modul från Dubois Dépraz i dessa. Inte jättespännande alltså.

Tillbaka
Topp