För mycket. För lång tid tog det också.
I början av året fick jag pris på kring 4000 kr för service från Urbrev och en annan urmakare på distans men jag bestämde mig ändå för att testa lämna in den till en lokal urmakare i staden där jag bor. Efter en vecka ringde de med prisförslag på 6000 kr och gissning på sex veckors hantering. Jag beslutade mig gå på denna lokala väg trots det högre priset. När den uppgivna tiden hade gått med ett par veckors marginal kontaktade jag butiken som visade sig 1) inte ha en aning, 2) inte ha hanterat klockan själva utan skickat iväg den till en annan serviceverkstad. Efter ytterligare en vecka ringde de igen och ville nu ha 8000 kr för jobbet och ytterligare elva (11) veckor för jobbet. Efter lite värmeutveckling via telefon sade jag åt dem att få klart den. Nu tog det inte fullt alla elva veckor och när jag väl fick notan var den på 7000 kr men ... jag är inte direkt imponerad av hanteringen.
Klockan återkom i ett enklare fodral från den danska firman
Staeher som ju verkar vara både distributör och serviceverkstad för detta märke och många fler.
Väljer dock att inte namnge butiken innan jag hunnit ha klockan ett tag så jag ser om jag behöver reklamera servicen. Räknar inte med smidigare hantering då. Men då har jag lärt mig att inte lita på den butiken mer i alla fall.