Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Utan att vara expert så sticker jag ut hakan och säger, cert?
Certifikatet är kortet som följer med vid nyköp av en klocka och räknas även som garantibevis under den tiden garantin gäller. Cert kan inte utfärdas i efterhand. Dock kan äkthetsbevis det.Vad innebär cert? Kan man fixa det i efterhand eller räknas äkthetsintyget carlssons ur utfärdat?
Rätta mig gärna om jag har fel men ett full set är väl när allt finns med som fanns med när klockan plockades ut ny?
Ok.. Då är den näääästan full set.
Saknar cert men har äkthetsintyg.
ska man va lite extra anal vill man väl ha med inköpskvittot också
Minns att det såldes en vintage Speedy med inköpskvitto för någon månad sen här på forumet. Kunde nästan varit min mamma, hon sparar alla kvitton.
Utan box, manual eller cert är klockan inte i närheten av att vara fullset. Ett äkthetsintyg kan inte ersätta original-cert.
Hangtags, ytterbox, vridringsskydd, etc är mer tveksamt eftersom de ibland följer med från AD, ibland inte.
Kort och gott så är det box/boxar + manual + cert som gör det till ett full set?
Exakt!Ja, och certet är det ända som är unikt för klockan och inte kan köpas till i efterhand....
Exakt!
Det jag var lite fundersam över innan var grejen med hangtag, då jag inte fick med någon på min klocka... Men då är den alltså inte viktig när man säljer klockan
Har ett par Rolex och de som jag betraktar som keepers måste ha vissa parametrar som är viktiga för mig (inte alltid för gemeneman..).
Jag vet att många skiter fullständigt i om de är utplockade i Sverige eller Mexico eller om butikskvittot är med eller ej, men för min personliga del är det två viktiga ingredienser i en keeper.
Nåväl, ang. full set,
Som de flesta vet har Rolex AD fått nya direktiv och de måste sen 2018 ta bort all plast, behålla bezelskyddet samt sleeven. Helt sjukt enligt mig, men men...
Kvar är då resten:
- Kartong, inre och yttre
- Cert o cert hållare
- Instruktionsbok
- klocka inkl alla länkar
- ”kudden”
- gröna tagen
- mig veterligen price tagen
Jag har nu köpt en ny Rolex sub i andra hand som i sin tur är köpt hos Nymans. Nymans säger lite olika kring price tagen men han jag pratade med sa att han alltid skickad med den. Då den är specifik för just den klockan så värdesätter jag den.
Fråga:
Skall den vita tagen följa med?
Jag förstår att värdet är 0kr för vissa o kanske en dealbreaker för andra men vad tycker ni?