• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Den här kan väl knappast vara korrekt? Tavlan och visarna verkar vara fria fantasier om hur en Ranger skulle kunna se ut!
IMG_3981.jpeg
Jopp. En snabb googling ledde mig hit: https://www.rescapement.com/blog/for-your-reference-the-tudor-ranger
"Much of the caution in relation to Rangers comes from the torrent of “Red Rangers” you’ll find with a simple eBay search. Despite a forum legend that someone, somewhere may have had a legitimate Red Ranger and had it serviced by a Rolex Service Center, all Red Rangers are generally regarded as fake dials."

Hur är det med den här egentligen? Osignerat urverk och var det inte någon utlänsk säljare som radade upp några sådana på Tradera för ett tag sedan. Fick ingen bra känsla då men kan som vanligt ha fel. Den ligger i en rätt schysst grupp med mycket kunskap och ingen har reagerat så min magkänsla är kanske inte att lita på.
IMG_3392.jpeg
IMG_3393.jpeg
IMG_3394.png

Aldrig sett en falsk BB tidigare.

Aldrig sett en falsk BB tidigare.
Det var det jävligaste! Urverket är ju uppenbarligen inte ett Rolexverk, men tror du boetten är helt nytillverkad, eller är den modifierad/hopplockad?

Eller denna på Catawiki. En rejält hemmasnickrad Yacht Club (Clup!). Helt fel boett (rätt C-case form dock!), krona, fel verk (manuell i stället för automatisk, omålad tavla, fel storlek 33 i stället för 36,5mm, inte vattentät (skall vara 150m) etc etc..

IMG_4634.png

Mina två riktiga Yacht Clubs:
IMG_4635.jpeg

Omega 166.024 med på sin höjd korrekt verk annars är allt fejk eller fel.

585060715_5b6e0cbd-974b-4d62-a3f2-b76abe10f813.jpg

Såg att säljaren lagt till (i natt) en "fuling" i beskrivningen där han mer eller mindre skriver sig fri, dvs vet om problemet men låtsas att han inte har riktig koll.

Den säljaren har under flera år sålt frankens och rentav fakes (eller grövre "frankens" som denna) från flera olika konton på tradera. Bra att du varnar.

Håller med om att det är mycket som inte stämmer där, fast skulle nog lägga till att case back ser rätt ok ut och att glas verkar vara orginal. Verket är troligen från en constellation.

Kronan är hemsk, ny lume lagd på en fejktavla säkert samma på visarna men det är svårare att se. Länken uppenbart nått annat ”no name”

Sen hade det varit intressant att ha av bezel och titta, misstänker att den klickar 120 ggr motsols och inte alls är 60 klick bi-directional som orginal med sina 3 fjädrade rubin kullager.

Senast ändrad:
Förklara för mig lite mer specifikt vad som är knasigt med den så ska jag se om jag kan få bort auktionen? Har glömt det mesta av det lilla jag kunnat om SM300.

Håller med om att det är mycket som inte stämmer där, fast skulle nog lägga till att case back ser rätt ok ut och att glas verkar vara orginal. Verket är troligen från en constellation.

Kronan är hemsk, ny lume lagd på en fejktavla säkert samma på visarna men det är svårare att se. Länken uppenbart nått annat ”no name”

Sen hade det varit intressant att ha av bezel och titta, misstänker att den klickar 120 ggr motsols och inte alls är 60 klick bi-directional som orginal med sina 3 fjädrade rubin kullager.
Den har diskuterats här: https://omegaforums.net/threads/opinions-about-sm300-166-024.179722/

Ja det tror jag

Tror det är orginal men är lite osäker min har ref. 166.024 och har för mig att att service boett har ref. 166.0324 stämplat i baklocket samma som Watchco klockorna som är ihopbyggda av servicdelar.
Det står ju referens 166.0024 i papperet från Kaplans. Har du kollat i ditt baklock?

Jag tycker baklocket ser nyproducerat ut, så det är antagligen en utbytt servicedel. Hela klockan är väl byggd på servicedelar typ av WatchCo eller liknande?

Tillbaka
Topp