• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fulursvarningar

Vad tror ni om den här? Jag har aldrig sett en 2504 med kronometerklassat 30T2RgSc. Tidsmässigt är urverk och boett möjlig (typ 1945-46), men jag tror snarare boetten är från tidigt 50-tal och urverket enligt serienummer 1944-47. Jag misstänker alltså att det är ett franken-ur med fint urverk i fel boett. Tavlan tycker jag också ser lite hemmagjord ut (eller iallafall renoverad)!
IMG_9958.jpeg

Nä, den där är det ju hundra procent något lurt med.
Är lite för dåligt påläst om brytpunkter för olika verk/referenser för att uttala mig, men tavlan är definitivt fixad.
Det syns ju på trycket om man kollar nära, men rent allmänt så känns det osannolikt att en tavla skulle ha hållit sig så pass väl i skicket när boetten den sitter i är duktigt täckt med porer och verkar ha levt ett ganska hårt liv

Nä, den där är det ju hundra procent något lurt med.
Är lite för dåligt påläst om brytpunkter för olika verk/referenser för att uttala mig, men tavlan är definitivt fixad.
Det syns ju på trycket om man kollar nära, men rent allmänt så känns det osannolikt att en tavla skulle ha hållit sig så pass väl i skicket när boetten den sitter i är duktigt täckt med porer och verkar ha levt ett ganska hårt liv
Även fel visare. Ingen bra känsla där alls.

Jag reagerade på denna annonsen.

”Amplituden är bra och klockan håller tiden med -7s/d, men man bör räkna med en service så småningom.”

Varför såldes den då som defekt med akut service behov nyligen?

Hjälp mig förstå hur det hänger ihop om jag helt missat nåt uppenbart? 😅

”Amplituden är bra och klockan håller tiden med -7s/d, men man bör räkna med en service så småningom.”

Verkar som om hans urmakare har gjort rent automatdelen och drivlinan men inte mer än så. Något fulur är det väl inte men vad säljaren skulle värdera klockan till med perfekt tavla är ju helt ointressant. Marknaden tyckte uppenbarligen att den var värd 46200 inklusive slag

Verkar som om hans urmakare har gjort rent automatdelen och drivlinan men inte mer än så. Något fulur är det väl inte men vad säljaren skulle värdera klockan till med perfekt tavla är ju helt ointressant. Marknaden tyckte uppenbarligen att den var värd 46200 inklusive slag

Håller med om att den egna spekulationen blir ointressant. För mig känns det lite väl säljigt. Men marknadsvärdet som sattes på Kaplans var i defekt skick vilket i princip kan betyda vad som helst = stor ekonomisk risk för den som köper. Nu var det ju uppenbarligen inte så illa. Risk / reward. 🤷🏼‍♂️

Håller med om att den egna spekulationen blir ointressant. För mig känns det lite väl säljigt. Men marknadsvärdet som sattes på Kaplans var i defekt skick vilket i princip kan betyda vad som helst = stor ekonomisk risk för den som köper. Nu var det ju uppenbarligen inte så illa. Risk / reward. 🤷🏼‍♂️
Detta kan behandlas i nedan tråd:
https://klocksnack.se/threads/aktiva-objekt-annonser-på-ks.181015/

Ser inte ändlänkarna lite väl korta och opassande ut på denna 16018. Eller är jag helt ute och cyklar?
EDIT: Vid närmare jämförelse ser det dock ut som standard utförande för denna referens.

Denna kan inte vara ok? Som jag förstått är samtliga SAS-märkta Polarouters (och inte Polerouter). Dessutom skall inte denna tavla ha minutmarkeringar? Inte heller lume på visarna?

IMG_2379.jpeg
Nope, har diskuterats lite här:

Inte tittat till tratten på länge men dessa är no bueno

IMG_3188.png

IMG_3190.png

Den här kan väl inte stämma? Inga serienummer, stämplar och ser ut att vara i usel kvalité. Även trycket (storleken!) på tavlan..

1723458063422.png

hd_item_3631604_968efe0d82.jpg
item_3631604_658010a066.jpg
Krokigt datum, mineralglas, dåligt applicerad lysmassa, väl knipt text ”…xialesca” och ”…mitedEditi” och vad @Rozzy sade.
Riktigt skräp.

Varianten i guld är ju bra mycket snyggare...

Tror bara att den fanns i guld.
Detta är väl varianten i vitt guld, antar jag.
Förmodligen hade de bara otur med stämpeln. 😉

🤦🏻‍♂️

Även om man är helt utanför svängen borde man kanske stanna upp och fundera över om man tror att Omega faktiskt tillverkat någonting i stål, som de sedan stämplat som guld.
De har ju trots allt bestämt sig för att det åtminstone inte är guld i beskrivningen.

Det är inte fulursvarning.. Men vet inte var´jag annars ska skriva.
Bedrägeri-varning på denna säljaren / annonsen. Priset är dock så pass högt att troligen ingen kommer köpa / buda. Men det kan ju sänkas i framtiden..
Jag köpte detta fickuret tidigare men fick ett tomt paket samt blev blockerad.
Nu är den upplagd igen för ett högre pris av en annan profil på tradera från samma stad.
Personen har ingen koppling till KS vad jag vet men vill ändå varna.

https://www.tradera.com/item/191302/642694276/omega-fickur-med-kedja
572796347_a872f670-8bf6-4657-895e-b3fdab1d660f.jpg

Tillbaka
Topp